Gå til innhold

``Scandinavian 412 Heavy``


Gjest

Anbefalte innlegg

Dette Sies å være det første kallenavnet

til SAS A340 -313X

SCANDINAVIAN 412 HEAVY [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

 

Mvh

[ 16-09-2001: Endret av: Anders Olsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Mathias Tangvall:

(...) I Norge er det slik at dette sies kun ved første kontakt med TWR/APP/CTR, alså ikke regelmessig. (...)

Nesten korrekt [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

BSL G 1-2 pkt 13.1

"Luftfartøyer som kommer inn under den tyngste vingevirvelkategori skal føye ordet "HEAVY" umiddelbart etter luftfartøyets kallesignal når toveis radiosamband første gang opprettes med et kontrolltårn eller innflygingskontroll før avgang eller innflyging."

Dvs at man trenger ikke å føye det til når man oppretter samband med en kontrollsentral, CTR som du kaller det.

Pirk-pirk [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Anders Presterud:

Nesten korrekt [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

BSL G 1-2 pkt 13.1

"Luftfartøyer som kommer inn under den tyngste vingevirvelkategori skal føye ordet "HEAVY" umiddelbart etter luftfartøyets kallesignal når toveis radiosamband første gang opprettes med et kontrolltårn eller innflygingskontroll før avgang eller innflyging."

Dvs at man trenger ikke å føye det til når man oppretter samband med en kontrollsentral,
CTR
som du kaller det.

Pirk-pirk [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Korrekt! Og hvorfor trenger ikke CTRen vite at flyet er HEAVY?? d sier seg jo selv, der er jo ved avgang og landing det er av interesse hvor tungt flyet er med tanke på wake turbulence og den slags. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig det Mathias.

Det er jo flygelederne sitt ansvar å adskille luftfartøyer, også i.h.t. W/T-kategori, og det er nok primært for å minnes ekstra på dette når fly sjekker inn med "Heavy" på enten APP eller TWR hvor trafikken er tettest.

Selv om faktisk A/C-type alltid står på strippen og muligens på radarbildet også.

Så hvor viktig dette er for pilotene, å danne seg et helhetsbilde av situasjonen, er nok en litt annen diskusjon. De får jo som regel "number in traffic" og "trackmiles to touchdown", og så lenge flygeleder da gjør jobben sin, vil det være mer uinteressant hvilket fly som er foran i køen. (BRA/SAS [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image])

Noe annet er det f.eks. på visual app med "preceeding BA 747 in sight". Da skal du ha "caution wake turbulence" og det er ditt eget ansvar som pilot å "space up behind".

MVH Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...