Gå til innhold

Fritt frem for kapring på norske kortbaneflyplasser


Gjest

Anbefalte innlegg

Det er bare stamflyplassene som har sikkerhetskontroll før ombordstigning.

Har lest Nordlandspostens nettutgave at man kan kapre Widerøe,s maskiner fra alle kortbaneflyplasser og jeg vet at det er ikke kontroll på Hasvik Lufthavn.

Der kan du gå ombord med pistol i eller kniv i lomma og deretter ta kontroll over flyet.

Du kan ha sprengstoff med deg for å sprenge en bygning i en by som et hoteel eller sykehus og valget er fritt.

Det er helt horribelt at at det ikke er sikkerhetskontroll på kortbaneflyplasssene.

Til og med flyklubbfly kan også misbrukes på denne måte.

Jeg an befaler at dere forum lesre tar en titt på NP nettutgaven og kanskje har har Dag sett reportasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at på de fleste stamflyplassene er det sikkerhetskontroll og jeg mange ganger blitt sjekket i Tromsø og Fornebu og på Flesland (Har ikke vært ute og reist på noen år med fly).

Sist jeg reiste med fly var høsten 96 og det er vel på tide at man tar seg en flytur i virkeligheta igjen og ikke bare sitte foran dataskjermen og flyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Oddbjoern Nilsen:

Jeg vet at på de fleste stamflyplassene er det sikkerhetskontroll og jeg mange ganger blitt sjekket i Tromsø og Fornebu og på Flesland (Har ikke vært ute og reist på noen år med fly).

Sist jeg reiste med fly var høsten 96 og det er vel på tide at man tar seg en flytur i virkeligheta igjen og ikke bare sitte foran dataskjermen og flyr.

 

Det er ikke obligatorisk sikkerhetskontroll på Flesland. Reiser du med Braathens innenlands er du nesten garantert å gå på en av gatene som ikke har fasiliteter for sikkerhetskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å gå gjennom kontroll på kjevik...men jeg synes egentlig ikke at det er så horribelt at det ikke er sikkerhetskontroll på småflyplassene. Det er jo en grunn til at det ikke er det. Kan dere tenke dere hvorfor? -Jo, fordi sannsynligheten for en kapring fra en av disse flyplassene er usannsynlig liten. Vi må ikke bli paranoide p.g.a en historisk enkeltstående hendelse i USA. Vil man kapre et fly får man det til, med eller uten sikkerhetskontroll. Det har vi jo nettopp sett.

Det er meningsløst å investere i utstyr til millioner når sjangsen for at det kommer til nytte er såpass liten som den er. Skal vi begynne med sikkerhetskontroller på busser og tog også, kanskje? Hvem som helst kan ta med seg noen kilo TNT på bussen og sprenge den i lufta utenfor et sykehus e.l. Hvis noen vil krasje et fly i et sykehus evt. sprenge en buss må han/hun være villig til å miste sitt eget liv i samme slengen, og det er heldigvis svært få som vil dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også blitt "scannet" på Kastrup. Det merkelige er at jeg alltid må ta av meg beltet på ENGM, men aldri på Kjevik...der trenger jeg bare legge fra meg nøkler. De er nok litt mer følsomme på Gardermoen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

men, men...nå har jeg ikke behov for belte lenger. For mye flightsimming sammen med store mengder cola o.l har sørga for det [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Uff, nei....tror jeg tar meg en tur på S.A.T.S i dag [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en dame i Lakselv hadde en pinlig "møte" med sikkerhetskontroll fordi gjentatte ganger måtte gå i gjennom

metallsøkern i bare undertøyet og fremdeles peip fordi hun hadde metallskinne/skrue i benet.

Det kom stor reportasje i Finnmark Dagblad om saken.e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, stakkars dame [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] (man skal liksom ha med et domument fra doktoren eller liknende som bevis på dette! Og på gardemoen har de jo nesten "prøverom" hvis det er slike ting...) [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Gardemoen er nok noe følsom... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Oddbjoern Nilsen:

Hva med de folka med gull/sølvtenner, må de ta av gebisset?

 

Hei.

Gull tenner slår ikke inn på sikkerhetskontrollen. Man kan gå trygt igjennom. Nr det gjelder sikkerhetskontroller på flyplasser verden over, så er jeg skjeleglad de nå stiller strengere krav. Så om enkelte her mister buksen fordi noen må ta av beltet..det bryr jeg meg mindre om, om sikkerhetskontrollene gjør at flysikkerheten verden over blir bedre enn den er i dag.

Mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas: Må si meg temmelig enig der!

Nå kom jeg til å tenke på den gangen jeg skulle fra Bodø til Gardemoen en tildig morgen (altfor tildigt), gikk gjennom den derre detektoren og selvfølgelig PIIIP, tok ut allt jeg hadde av ting og tang i lomma, (bare nøkklene mine) og deretter gikk jeg gjenom den derre greia men denne gangen med nøkklene i HANDA! ! ! ! (må si at jeg følte meg ganske så dum, eller TRØTT!!? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

(holdte på å miste den nye buksa jeg kjøpte i danmark en gang da jeg måtte av med beltet!

PS!

I danmark når jeg skulle til ENGM gikk jeg nok en gang i gjennom, PIIIIP, men da måtte jeg ikke gå igjennom på nytt, da tok han bare en sånn liten ting i hånda og "sveipet" meg, og etter hvert som den ga utslag sa han : nøkkler, belte osv...uten at jeg sa et ``pip``! (kanskje litt sløvt!? Kunne jo vært en liten kniv og ikke nøkkler! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Hvis man vil, så får man det til.

Heldigvis har de fleste vettet i behold.

Hvis man skal en tur på byen må man leve med risioken for at noen skal stikke deg ned.

Skal du på MC Donalds må du leve med sjangsen for at det er dødelige bakterier i Big Mc'n din....slik er det bare. Man kan aldri helgardere seg.

Slik er det med flyvning også.

Det er vi mennesker som har skapt fly, biler, båter, skyskrapere, våpen og alt annet som innebærer risiko.

Vi må ikke akseptere at katastrofer inntreffer, men vi må være klar over at de kan komme, uansett hva vi finner på av forebyggende tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...