Gå til innhold

"Six turning and four burning"


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Her kommer bilder av nok en Alphasim model, denne gangen er det den gigantiske Convair B-36H Peacemaker. Modellen kom i 2005, men Alphasim kom med en oppdatering i 07 og sammen med Pierre Lheureux sine fantastiske texturer er den fortsatt en virkelig godbit av en warbird.

 

Litt om B-36; Det er det største militære bombeflyet som noen gang er laget og det kunne frakte inntil 40 tonn med bomber (eller 2stk av de berømte og enorme Britiske Grand Slam bomben). Designen ble påstartet under den andre verdenskrigen for et bombefly som skulle kunne bombe Tyskland fra baser i USA. Da flyet fløy første gang i 1946 var verden på vei inn i den kalde krigen og B-36 ble det viktigste Amerikanske bombeflyet ettersom det var det eneste med stor nok rekkevidde til å nå Sovjet med datidens massive og svært tunge atombomber. Rekkevidden var hele 11.000km. De aller fleste fakta rundt B-36 er massive; forruten en svært stor bombelast og rekkevidde var flyet utstyrt med 6 stk Pratt & Whitney R-4360-53 stjernemotorer på 3,800 hk (28 sylindre!), 16 stk 20mm maskinkanoner i fjernstyrte inntrekkbare tårn, 15 mannsbesetning, tophøyde på nesten 50.000ft og det kunne fly i 50timer i strekk uten etterfylling, MEN hastigheten var og ble flyets store problem. Cruise fart var ikke mer enn 200kts og da tar det lang tid å nå Sovjetunionen…. For å øke farten ble det festet 2x poder med 2 jetmotorer på hver vinge (derrav navnet i tittelen på innlegget), men på grunn av stort fuelforbruk ble disse bare brukt under take off og climb. Senere ble også flesteparten av konontårnene fjernet for å minske vekten slik at det kunne fly høyere og dermed minske faren for avskjæring/SAM. Dette gjorde også flyet godt egnet til rekognoserings oppdrag fra stor høyde og RB-36 som det da ble kalt fløy mange krevende og farlige tokt over Sovjetunionen og Kina.

På grunn av den store størrelsen og etter da tidens standard svært avanserte, men lite driftssikre avionic systemer krevde flyet svært mye vedlikehold og det var stadig problemer som motorbranner/eksplosjoner og drivstoff lekasjer.

Men B-36 ble samtidig selve symbolet for Strategic Air Command sin enorme slagkraft og avskreknings effekt på Sovjetunionen.

Selv om B-36 var svært kostbart ble det videreutviklet i flere versjoner og det ble i alt bygget 384stk. Mot slutten av 50-tallet var flyet utdatert som bombefly på grunn av ny Sovjetiske jagerfly og SAM systemer og flyet ble erstattet av B-52, et fly som fortsatt er i tjeneste i USA.

 

Alphasim sin modell er av en B-36H i merkene til 7th. Bomb Group(Heavy), Carswell AFB Texas.

 

scrshot3012.jpg

 

Scrshot2352.jpg

 

Scrshot2442.jpg

 

scrshot3102.jpg

 

Scrshot2542.jpg

 

Scrshot3272.jpg

 

Scrshot2662.jpg

 

Scrshot3392.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilete. Må seia at eg synest denne maskina har fleirel ikskapstrekk med B-29'n som vart brukt under 2. verdskrig og i åra etter. Er dette ein slags vidareutvikling av denne eller er det tilfeldig at dei er såppas like?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torstein, ja B-29 og B-36 deler en hvis likhet, men flyene har ingen konstruksjonsmessige detaljer til felles, blir som en Boing og Airbus.

Her er et bilde som viser en B-29 ved siden av den langt større B-36

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:B-29_and_B-36.jpg

 

F-84E'n vil nok slite med å holde følge med B-36'n, men SAC hadde flere fighter winger med Thunderjet for å kunne eskortere flyene et stykke på vei. Løsningen på dette problemet ble å ta med seg "egne" jagerfly ombord på B-36 og slippe av disse flyene hvis moderflyet ble angrepet av fiendtlige jagerfly.

 

XF-85 Globin

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:McDonnell_XF-85_trapese.jpg

 

FICON F-84 på vei ombord i en B-36:

http://www.nationalmuseum.af.mil/shared/media/photodb/photos/050324-F-1234P-011.jpg

 

En annen løsning som ble prøvd ut var å "docke" en F-84 på hver vingetip, slik at to jagerfly kunne transporteres.

http://www.air-and-space.com/lmtas/gd262290l.jpg

 

Men til slutt fant man ut at ingen av disse løsningene var veldig praktiske, de ga mer drag og dermed kortere rekkevidde på moderflyet og det var svært vanskelig å docke jagerflyene til moderflyet. Etterhvert som USAF innførte luft til luft tanking av både bombe og jagerfly var parasit jagerfly konseptet uansett utdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden. Var stor forskjell på B29 og denne monsterdoninga. Såg berre ved første augekast at sjølve flykroppen og haleroret hadde visse likskapar med B29. Litt tøft det der med å docke fly til bombeflyet. Men høyres jo unektelig utruleg upraktisk ut hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Flotte bilder, av en flott maskin. Men var ikke denne typen maskiner, i alle fall en prøvemaskin også utstyrt med en "kjernefysisk tekjele" også da?. Man må huske dette var på en tid da man trodde at kjernekraft var fremtidens drivstoff, og det var naturlig at man forsøkte og presse inn en "te-kjele" inn i ett så stort fly.. I alle fall forsøkte man og få bygd om ett fly, slik tat man kunne bruke en kjernereaktor.. Men problemene var så store, og det var så kompliserte til datidens teknologi, at flyet som det gjaldt ikke kom seg i lufta, så vidt jeg har forstått det.. Det ble rett og slett for tungt, med en reaktor ombord...

 

Og Torstein, jeg tror det var en viss "familielikhet" med B29 ja.. B29 kom jo forøvrig i en "Nyere" Modell som bare ble hetende B50.. Essensielt en B29 med nyere teknologi.. Var brukt en del under Korea-krigen sies det fra visse hold..(både B29 og B50 forøvrig)

 

Oddvar

NAX111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oddvar, joda den kom seg i luften med atomreaktor. En B-36 ble sterkt modifisert til å ta en atomreaktor i skroget, den gikk da under navnet NB-36H. Bagrunnen var ikke at flyet skulle drives av atomkraft, men man ville undersøke virkingen på flyet av å ha en atomreaktor ombord. Flyet var utstyrt med et 4 tonn tungt blyskjold i mellom reaktoren og cockpiten for å beskytte besetningen. I mellom 1955 og 57 fløy NB-36 med reaktoren i "kritisk" tilstand i 89 timer.

 

Når det gjelder B-50 var den aldri innvolvert i Korea krigen, bare B-29 fløy tokter over Nord Korea. B-50 var på dette tidspunktet eneste operative langdistanse bobmefly i SAC og var på beredskap for atomkrig. Man kan også nevne at det ikke var den store forskjellen mellom B-29 og B-50 bortsett fra sterkere motorer og høyere hale på sistnavnte. Faktisk var B-50 egentlig en B-29 versjon (kalt B-29D), men den ble døpt om for å sikre bevilgninger til produksjon av en "ny" fly modell og ikke bare en variant av et fly som det allerede fantes et stort antall av. Uansett var B-50 bare en midlertidig løsning til B-36 og B-47 kom i operativ tjeneste. Dog kan det nevnes at KB-50 tankfly var med i den innledende fasen av Vietnamkrigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noen fler bilder av en B-36B i hi vis merker for operasjoner over Alaska/arktiske strøk. B-36B hadde i virkeligheten ikke de 4 jetmotorene, men H modellen får duge. Grunnen til den røde malingen var å gjøre redningsarbeidet lettere hvis flyet måtte krasje/nødlande. Denne maskina kom også fra 7th Bomb Group(Heavy), Carswell AFB.

 

scrshot3422.jpg

 

Scrshot3482.jpg

 

Scrshot3522.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Den gjorde faktisk det, kom seg i lufta med en reaktor ombord... Må ha vært en tung afære, med 4 tonn blyskjold mellom reaktoren og cocpiten... Men det var vel gode grunner til at det ikke ble noe mer ut av det, så vidt jeg har fått med meg, er det den eneste vestlige flymaskinen som faktisk har hatt noe slikt noe ombord.. Tror russere drev med noe lignende? De kunne vel ikke være noe dårligere en amerikanere på det nivået der. Tenk hva det kunne ført til, evigvarende flymaskiner, trussel om Førsteslagsevne var noe begge parter fikk panikk over.. Med rette...

 

Ok, trodde det også var noen B50 innvolvert i Korea-krigen.. B29 var jo en nyttig sak den også, selv om den begynte og bli gammel på 1950 kanskje?..

 

hehe, ja det er jo slikt det ofte er det, man kaller det noe annet, og så er det stort sett samme tingen.. Bare dyrere.. Men som du peker på, disse flyene var bare noe som ble brukt en liten stund, før det kom andre maskiner.. Og så vidt jeg fikk med meg, ble også B38 og B47 fort erstattet av B52, som siden Vietnam krigen i alle fall har vært dominerende på bombefronten. Og B52 kan fort bli eldgammel før man har noen erstatning sies det.. 2020-2030 er det snakk om nå.. Sier kanskje "litt" om konstruksjonen?

 

Oddvar

NAX111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...