Gå til innhold

Ny rullebane i Bodø?


Dag Johansen

Anbefalte innlegg

Det er mange her som snakker om hvordan Evenes skal takle innbyggertallet som kommer til å mangedobles. Hvorfor skal man bo i Evenes kommune? Jeg jobber på Evenes, men bor I harstad. Byen har 23000 innbyggere. Narvik ligger i motsatt retning, og har tisvarende innbyggertall. Jeg bruker 35 minutter til jobb, noe som overhodet ikke er et problem.

 

Selv om det kanskje høres rart ut, er området rundt Evenes, det mest befolka området i Nordnorge! Helt sant!!! :)

 

Tror ikke det blir noe problem å få folk til å jobbe med jagerfly, uansett om det blir Evenes, Andøya, Bardufoss osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt tro på at området rundt Evenes er det mest befolkede i Nord-Norge, men at å flytte masse folk dit er en bra løsning er jeg totalt uenig i. Det er kostbart både i penger og personlig "lidelse" for de innvolverte. Da er det bedre å bygge en ny rullebane i Bodø, evt beholde det slik det er idag, med halvparten på Ørland. Litt ille om alle norske jagerfly skal være satt på bakken på Evenes pga "sørvesten" eller minima på innflygning fra sør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evenes har svært få divertions, og det er sjeldent fly blir stående på bakken pga vær.

Bodø var stengt flere timer i dag morges, er det noe bedre? Alle flyplasser har sine begrensninger, også Flesland. Syntes du det er bra å gå for et alternativ som ikke er det beste når man ser på det operative? Skal man kun tenke på shoppingmuligheter til damene?

 

Mange rare argumenter som kommer frem. Klart det er kjipt å måtte flytte med hele familien. Problemet er at Bodø hoveflystasjon ligger midt i en by!! Mulig den overhodet aldri skulle blitt bygget der den ligger nå. Støykravene blir ikke akkurat mindre med tiden. Jeg er redd for at om det blir bestemt at Bodø skal være hovedflystasjonen nå, må den likevel flyttes om 10 til 20 år.

 

Må si meg enig med Anders, at rullebaneprosjektet i Bodø er et lite drømmeslott, som kommer til å bli ei kostnadsbombe deluxe! Da dette forslaget ble lagt frem, innrømmet Bodø samtidig at den nåværende basen ikke er egnet til å være hovedflystasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Ut i fra det jeg har klart å fiske fram fra de som skriver langtidsprop`en (LTP), er at man vurderer en fortsatt deling mellom Bodø og Ørland. Dette har ikke bare med jagerflyene å gjøre. Det er mange kapasiteter som evt skal huses innpå en base. Ta Luftvern f.eks. De er avhengige av å ha muligheter for å trene mot incoming fighters. Det er ikke noe poeng i samle dette innpå en base hvor man har restriksjoner ift luftrommet rundt basen. Forsvarstudie 07 (FS07) som er hele grunnlaget for denne diskusjonen er et av flere innspill til LTP. De har for eksempel ikke tatt hensyn til NAEW FOL avdelingen i Norge (AWACS). Forutsetningen i FS07 er at denne kastes ut av landet (lokaliseres sammen med engelskmenne på RAF Waddington), evt tilbys en rullebane og operere fra i Norge. Det er ikke uten grunn av NATO har sendt en opphisselse i skriftlig utgave til den norske stat, når man ser på hva de har i dag på Ørland. Et annet moment er tilgangen på skytefelt og treningsmulighetene for daglige/nattlige jagerflyoperasjoner uten begrensninger. Min personlige mening er at man driver ikke jagerflyoperasjoner fra en by. Se bare på hva danskene har gjort og nederlenderne gjør. Aalborg er lagt ned og flyene er flyttet til skrydstrup. Leeuwarden i Nederland skal legges ned og flyene flyttes til Volkel.

Det ble kanskje en liten avsporing av tråden dette, men rullebaneprosjektet i Bodø er sikkert smart det, men jeg tror dette kommer for sent nå. Husk at det opprinnelige forslaget fra Luftforsvaret var Ørland som hvedbase med 2 fly på QRA fra Andøya (sammen med orion-flyene). GIL stemte dette ned og gikk for Bodø, med den begrunnelse at kostnadene med å ha 2 fly på QRA fra Andøya ble så store. Siden alle konklusjonene i FS07 er tuftet på kostnader så må de nye momentene som er framkommet vurderes, deriblant flytting av en flyplass...

PS: ang Evenes så har jeg vært der flere ganger, og dette er en utmerket plass å drive jagerflyoperasjoner fra, men ut i fra det jeg har fått høre så kommer "Gardermoen-dommen" og slår inn, uten at jeg vet hva dette betyr.

 

A r v i d

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte vi å tro på det som står i avisa?

 

Det er ikke bare trist å flytte folk, det er også veldig dyrt. Mange velger helt sikkert ikke bli med (ref flytting av tilsyn og TR kontrollsentral..) og det blir fort enda dyrere.. Dersom flytting av rullebanen er en løsning er det blligere og bedre enn å tvangsflytte folk. Dette er min mening, da er det bedre å flytte nesten alt til Ørland og ha QRA på Andøya.

 

Idag har Bodø hatt et skikkelig snøvær hele dagen, ny rekord for meg i Bodø (1,5år), men heldigvis er været OK i Trøndelag..

 

(Flesland har helt klart begrensninger ja, det som begrenser mest idag er parkeringsplasser og taksebaner som om det skulle ha noe med saken å gjøre..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodø er den hellige gral for mange i Luftforsvaret desverre. My vil ha mer og f.... vil ha fler etc.

Noe av problemet med FS07 og Bodø, er at det er kun penger å hente om ALLE forslagene går gjennom. Blir CRC eller JOHQ ikke flyttet dit, eller jagerflyene blir på Ørlandet, da sprekker regnestykket. Noen som tør sette en måndeslønn på at både CRC MAG og CRC SSA, samt JOHQ blir lagt ned og flyttet?

 

Støy vil bli kroken på døra i Bodø, om ikke denne gangen, så om 20-30 år til. Man er i dag desperat etter å eksportere nattflygigngen sin, og det var en strek i regningen at man ikke hadde råd til det i vinter. Og når pengene faktisk kom: Da var det ikke ledig kapasitet på den ønskede basen, da våre allierte venner hadde lagt seg til på alle kassernene.(En av årsakene) You snooze you loose!

 

Frem til da var det av største operative betydning at man kunne trene på CAS i perioden 22:00 til 08:00 under øvelsen i mars (AB launch 0500 om morran.....) Da det ble klart at flyene måtte være i Bodø, da var det ikke viktig lenger, og flygingen ble flyttet til normal kveldsflyging.

 

 

 

Noen som vet hvilken stilling de 2 øverste offiserene i Luftforsvaret har hatt før? :confused:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...