Gå til innhold

Fjerne tåka med tørr-is. Funker det?


Tom Arild Hansen

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Satt og så på noen nyheter på TVen nå, og der var det intervju med en kar som tydeligvis hadde jobbet 20 år på Fornebu som "tåkerydder". Han synes det var rart at ingen hadde ringt til ham i forbindelse med kaoset på Gardermoen - for han mener det kun ville tatt en time å fjerne tåka slik at flyene kunne ta av og lande som vanlig. Er det noe i dette?

 

Mener og ha lest om lignende ting i forbindelse med Afrika og vannmangel. At det var mulig å lage skyer for å produsere regn og sånn.

 

:crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært gjort noen forsøk på dette veit jeg. Hvorfor det ikke er fulgt opp vet jeg ikke. Men i dette tilfellet har ikke sikten vært største problemet (heller ikke at piloter har for dårlig syn jf. en annen tråd her :) ). Derimot har frysende tåke/freezing fog/FZFG, ført til store utfordringer. Og DEN blir du vel ikke kvitt med tørris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei arild

Var nok ikke ofte det flyet landet i sverige nei.

Var selv med på dette med sealing av tåke så det fungerte veldig bra.Var det plussgrader i luften fungerte det ikke. Reddet til og med et hopprenn i holmekollen 1 år.Flyet vi fløy med vare en piper seneca 1 dem første årene,og deretter var det en piper aztec LN-VYI.Norrønafly drev med dette i mange år.Deretter tok Ole Emil Løken over dette selv.Kjøpte seg en nydelig Piper Seneca selv som står på ENKJ.Ole Emil fløy mange år i Norrønafly som flygesjef

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe joda var litt med på dette

satt bak i flyet og kastet tørris i kverna,og spydde litt av og til oppi der å hehe.Du vet tørris spiser opp oksygenet i flyet.og vi var ikke så flinke til å bruke surstoff.Men fant på litt utlufting og sånt etter hvert.Har jo jobbet i norrøna i 25 år før jeg begynte med noe annet,så jeg har vært med på mye rart.Hentet havarerte fly i hele europa også.

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...