Gå til innhold

Otto Baste har gått bort


Geir G

Anbefalte innlegg

Tidligere SAS-kaptein, deretter seilflyger, slepeflyger og holder av (tidligere?) rekorder med hangglider døde dessverre igår, 29/11-07. Dette skjedde etter mange års kamp mot kreft. For de som kjente han godt, familie og oss som flere ganger har møtt han på flyplassene rundt om i landet, kjenner Otto som en smilende og positiv person, med hjertet i luften.

 

Eks-ruteflyger og kreftpasient jakter rekord med hangglider

Otto Baste Av Otto Baste.

Fram til årtusenskiftet var undertegnede yrkespilot (skipper i SAS Commuter). Så kom beinmargskreften snikende og legeattest klasse 1 røk og det ble førtidspensjon' date=' heldigvis med en gunstig Loss of License. Med en estimert (statistisk) framtid på knappe 4 år (dessverre ingen donor), gjaldt det å komme i gang med resten av livet. Det ble ny hangglider og paraglider og mange herlige turer på lydløse vinger. Etter hvert som det viste seg at jeg på tross av kreften kunne ha mange gode dager fikk jeg legeattest klasse 2 og et PPLA. Kjekt å taxe ut på Flesland igjen og å holde gamle ferdigheter vedlike. For et par år siden tok jeg også seilflyutsjekk, først i Australia så i Norge. Fantastisk for en gammel hanggliderpilot å skli mellom termikkboblene med over 100 km/t og med glidetall på over 40 (40 m fram for hver meter i høydetap). De beste konkurranse hanggliderne våre har glidetall på 15:1 ved ca. 45 km/t. [/quote']

 

Kondolanser til alle familie, venner og alle i flymiljøet som kjente han. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Veldig trist å høre. Otto var full av smilende påfunn og kreativitet. Jeg var så heldig å få bli kjent med han i hangglidermiljøet på 80-tallet, og var med som reportasjefotograf under ett av rekordforsøkene i Nepal i 1985. Det var noen elleville uker i et eventyrlig land, og med flyopplevelser som rager øverst blant "gamle" minner.

 

Kondolanse til familien og alle som kjente han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...