Jim Vold Skrevet 17. august 2001 Skrevet 17. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Ivar Paulsen: Så da overdrev de litt i den derre flyplassfilmen med (søren, husker ikke navnet) der en 747 med "the bad guys" letter med fuel lekkende ut. Han (helten) tenner på stripa som fuelen danner i snøen og flammen eter seg bortetter og oppetter og hele flyet eksploderer! He he! Det var i Die Hard 2, med Bruce Willis ;-) JimV LN-JVO Siter
Jakob Jakobsen Skrevet 17. august 2001 Skrevet 17. august 2001 jepp, det var det [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] Siter
Espen Johansen Skrevet 18. august 2001 Skrevet 18. august 2001 Om det var slik at problemet var at tankene var stappende fulle, og for mye påfyllt fuel skulle ut, kan man ta av med 100% ( i dette tilfellet 110%?) fuel, eller er det vektbregrensninger som sier at en må ned til under 100% fuel for å kunne ta av? Det går en del fuel før t/o. Jeg tenker at med rennende fueltanker må det være endel overvekt, eller snakker vi kun om noen få liter/kg som det er mulig og fylle for mye, med "Trykk-Fueling" ? Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 18. august 2001 Skrevet 18. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Ivar Paulsen: Så da overdrev de litt i den derre flyplassfilmen med (søren, husker ikke navnet) der en 747 med "the bad guys" letter med fuel lekkende ut. Han (helten) tenner på stripa som fuelen danner i snøen og flammen eter seg bortetter og oppetter og hele flyet eksploderer! He he! Det kan man si var noe overdrevet ja... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] quote: Er det fra en fuel ventilator at de dumper fuel, når det er nødvendig? Kanskje en eller annen bryter sto i feil stilling. Når man tanker opp flyet så kommer gassen fra tanken ut fra disse ventilene, og hvis man overfyller så vil det renne ut av disse hullene. Hvorvidt det er en lukkemekanisme på disse åpningene vet jeg ikke, men jeg tviler på det da de fleste åpningene jeg har sett er formet for å ta inn luft fra fartsretningen, så jeg regner med at man tar inn luft der etterhvert som man bruker opp drivstoffet i tankene... Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 19. august 2001 Skrevet 19. august 2001 quote: Opprinnelig postet av Espen Johansen: Om det var slik at problemet var at tankene var stappende fulle, og for mye påfyllt fuel skulle ut, kan man ta av med 100% ( i dette tilfellet 110%?) fuel, eller er det vektbregrensninger som sier at en må ned til under 100% fuel for å kunne ta av? Det går en del fuel før t/o. Jeg tenker at med rennende fueltanker må det være endel overvekt, eller snakker vi kun om noen få liter/kg som det er mulig og fylle for mye, med "Trykk-Fueling" ? Når det gjelder vektbegrensinger på flyene så har flere forskjellige: MRW - Maximum Ramp Weight MTOW - Maximum Take-Off Weight MLW - Maximum Landing Weight MZFW - Maximum Zero-Fuel Weight MRW er den meste flyet kan veie på bakken. Den er høyere enn MTOW hvilket gjør at flyet kan ta med seg ekstra fuel hvis det er langt å takse til rullebanen, eller hvis det er lang kø for å ta av. Denne ekstra vekten må da brukes opp før flyet skal ta av, og flyet kan da få utnyttet mer av rekkevidden sin ved at man slipper å bruke opp "reise-fuelen" sin til taksing og venting. MTOW er det meste flyet kan veie når den skal ta av. MLW er maks tillatt vekt for landing. Hvis et fly som akkurat har tatt av fullastet må snu pga. problemer så vil man gjerne ligge på holding for å få brukt nok fuel til at man er lette nok til å lande. MZFW er maks tillatt vekt uten drivstoff. Med andre ord så er det begrenset hvor mye last du kan ta med selv om man tar med mindre drivstoff for å holde seg under MTOW. Et eksempel fra Airbus A321: MRW 93,4 tonn MTOW 93,0 tonn MLW 77,8 tonn MZFW 73,8 tonn MRW er 400 kg. høyere enn MTOW slik at flyet kan ta med seg 400 kg eller nesten 500 liter ekstra drivstoff for å bruke til taksing og venting. MLW er 15,2 tonn under MTOW, så et fullastet fly må bruke opp 15,2 tonn med drivstoff før det kan lande igjen. Tankene kan ha inntil 23,6 tonn drivstoff (29.500 liter), så det er jo litt å ta av. MZFW er 19,2 tonn under MTOW. Det betyr at flyet uten drivstoff maksimalt kan veie 73,8 tonn. Det gjenstår da kun 19,2 tonn ledig til drivstoff for å holde flyets vekt under MTOW. Man må med andre ord begrense rekkevidden for å få med all lasten. Man får jo ikke mer drivstoff inn i vingene med trykkfueling, men det tar kortere tid å tanke opp. Overfyller man så vil overskuddet renne ut uansett. Se bare på f.eks. MD-80 hvor mye vingen spretter opp og ned når man takser over litt ujevnt underlag. Da skvalper det godt i tanken, og er det skikkelig mye fuel der så kan det renne litt over. Er det alt for mye fuel så vil det jo renne over med en gang man får litt skvalp i tanken, og man får da en hendelse som den i Spania. Det blir som å fylle et glass med vann og gå bortover med det i hånden. Jo fullere glasset er, jo mer renner ut hver gang et skvalper over. Det man kan lure på er jo om flyet lå innenfor de nevnte vektgrensene... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.