Odd-Henrik Aasen Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hei igjen, jeg har enda et spørsmål jeg etter mine første prøveturer på VATSIM Hvis man er på et sted som er ukontrollert luftrom eller der det ikke er noen ATC, skal man da bare bruke UNICOM og tekste sine blindmeldinger, eller kan man bruke VVL radioen på den aktuelle frekvensen for området? Virker VVL radioen på alle frekvenser? Eller virker den bare der det er ATC? For eksempel vi er et par stykker som ønsker å trene litt T/G på en ukontrollert flyplass. Kan vi da tune radioen til den aktuelle frekvensen for plassen også melde på den som vi ellers ville ha gjort? Jeg har også sett at det er et eget felt for ”private” freq. I VVL vinduet. Hvordan fungerer dette, er det her vi eventuelt bør taste inne en frekvens for å kunne kommunisere sammen hvis vi flyr sammen? Hvilken frekvens skal vi velge her? Mulig dette er dumme newbie sprøsmål, men jeg håper dere kan bære over med meg, og setter som alltid stor pris på tilbakemeldinger og svar!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 UNICOM er stedet ja. Radiofrekvensene fungerer bare der det er ATC. Jeg fikk et dokument for en stund siden som handlet om VFR i Norge og hvis jeg husker riktig var det satt av en frekvens der kommunikasjon i ukontrollert luftrom. Finner dessverre ikke dokumentet igjen, men kansje noen andre her husker det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 UNICOM; 122.800 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
O85_ Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Var jeg som lagde det dokumentet. Det skal ligge på vaccsca sine nettsteder hvis ikke er blitt forandret på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Mener å huske at man kunne sette opp en Private Voice kanal som het ENOS_VFR eller noe hvor alle som flyr VFR i ukontrolert luftrom eller hvor det ikke er ATC, skulle rapportere sine intensjoner? Og hvordan er det forresten med ukontrolert luftrom på VATSIM hvis f.eks ENOS_CTR er på? Har ofte hørt på Oslo streamen og fly har kontaktet Oslo Center og kommet med f.eks "Negative flightplan" og så kommer med sine intensjoner... Og jeg mener å huske at på Kjeller så er det slik at fly kontakter Oslo Approach eller Oslo Kontroll når de passerer en eller annen høyde... Men på VATSIM så får man beskjed av Oslo Approach at man skal kontakte han når man står på bakken... Noen som kan svare hvordan det skal gjøres på VATSIM? Og en annen ting, hvordan gjør Luftambulanse og Seaking det med tanke på FP osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Henrik Aasen Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Hei, Takk for tilbakemeldinger her, dett er suverent! Nå må jeg bare prøve å få opp noen fakta og fint om dere kan bekrefte avkrefte om jeg har skjønt ting riktig: - UNICOM er på frekvens 122.800, men her kan man bare bruke tekst? Dette er det normale stedet å melde blindt på? Men her kan altså ikke voice brukes? Og alle kan se det du skriver der? Eller er det begrensning på rekkevidden? - Det dokumentet det er snakk om her er det dette?: http://www.vaccsca.org/uploads/cs070314%20Sector%20discriptions%20NORWAY.pdf - Det er ikke mulig å ”prate”/bruke voice” med VVL på en hvilken som helst kanal for eksempel ENSN 119.20 til å melde blindt og eventuelt kommunisere med andre piloter på plassen hvis ENSN ikke har en ATC i øyeblikket? Dvs. det går fint å prate der men det er ingen som hører noe? - Radiofrekvensene virker (voice) BARE for de frekvensene det er en aktiv ATC på? Det er noe som heter private channel og det er noe som heter Team Speak. Hva er egentlig forskjellen på disse? Har jeg skjønt det riktig at team speak serveren er ts.vaccsca.org og at serveren for private channel er rw.liveatc.net/xxx.xx ? Eller er dette bare to forskjellige servere til det samme systemet? Er begge disse systemer for å kunne opprette en voice kanal for å prate med andre piloter uten å ”plage” resten av systemet. Slik at vi for eksempel kan bruke dette i opplæringsøyemed?? Det jeg ønsker å oppnå er å kunne dra til en flyplass i VATSIM som er ukontrollert (ikke har ATC), sammen med andre likesinnede for å trene/fly VFR sammen der og kommunisere over ”radioen” med voice på en eller annen kanal, og da henholdsvis på den lokale frekvensen (slik vi gjør i virkeligheten), hvis det lar seg gjøre. Eller eventuelt å sette opp en eller annen måte å få til dette på (Team Speak/Private Channel)?? Målet er at noen newbies skal kunne samle seg på en avsidesliggende flyplass ett eller annet sted for å kunne prøve ut VATSIM i fred og ro, teste at alle systemer fungerer som det skal, finjustere mikrofoner, øve på fraseologi og bli litt mer komfortabel med VATSIM før vi setter kursen mot en større flyplass med ATC på. Jeg er klar over at det blir/har blitt arrangert egne evnets for opplæring. Dette er knall bra! Men jeg tenker at selv før man blir med på noe sånt/arrangerer/eller får noen til å arrangere noe sånt, så kan det være greit å ha prøvd seg litt i det små først. Teste at alt funker som det skal og bli litt mer ”dus” med systemet. Det virker også som det er flere som driver med PPL-A fortiden, kunne også vært moro å samle noen av disse innimellom som beskrevet over for å ”trene” litt i VATSIM. Etter hvert som progresjonen tillater det kan vi forflytte oss til steder med ATC og/eller eventuelt få avtalt med en ATC om å lage et lite treningsevnet eller liknende. Da ser dere sikkert litt mer av ”planen” og bakgrunnen for spørsmålene mine. Håper ikke dette virker helt ”teit” og at VATSIM ikke er egnet for slikt, men i så fall får dere si i fra (før jeg bruker alt for mye energi på det). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter Nørkjær Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Allerførst, ja på unicom 122.800 kan du kun bruge tekst. Rækkevidden er vist cirka en radius af fra 200nm (Det afhænger vist af din højde). Så brug det med omtanke! Forklaringen til, hvorfor du ikke kan bruge voice er lidt teknisk, men here goes: Når vi logger på som ATC definerer vi, hvilken voice-server vi vil bruge, og hvad navnet på "Voice-rummet" skal være. Eksempelvis: rw.liveatc.net/ENOS_CTR Når du så tune'r ENOS center får SquawkBox af vide, at den skal gå ind i voice-rummet rw.liveatc.net/ENOS_CTR. Derfor virker det ikke at opsætte et voice-rum, fordi jeres forskellige pilot-clienter (SquawkBox) ikke vil vide hvilken server der skal bruges og hvilken "voice-rum". Desuden er der en Frekvens for unicom på hele vatsim (I modsætning til fx "Copenhagen Inforamtion" der er en seperat frekvens. Så hvis der er ét voice-rum, vil alle fra hele verden bruge det samme. Det giver jo rent kaos. Så derfor: > Radiofrekvensene virker (voice) BARE for de frekvensene det er en aktiv ATC på? Ja. De private kanaler er nogle I kan oprette for at chatte-sammen når I flyver. Det har samme funktion som TeamSpeak. TeamSpeak er bare et værktøj under VACCSCA som også ATC'erne bruger. Angående jeres trænings-ide, så kunne dette være et forslag: I tuner alle unicom 122.80. Men så længe der ikke er andre fly i nærheden, så bruger I private-chat (eller TeamSpeak) til at kommunikere. Hvis der så kommer et fly til/fra lufthavnen, så meddeler I på unicom at I er en gruppe omkring lufthavnen, og fx. aftaler med flyet, at I holder jer på afstand, når han kommer. Alternativ 2 er at I bruger alle unicom hver især og så må han få plads i landingsrunden, ligesom hvis der var ATC online. Hvis I er i en lufthavn uden meget trafik der ligger afsides, så tror jeg ikke, at der er nogle der får ondt af, at I vælger alternativ 1 (læs: Der er aldrig nogle der finder ud af det). En 3. mulighed ville være at finde en ATC, der vil "lege med" og sidde som ATC i lufthavnen og hjælpe jeg med at øve. Det vil da være klart det bedste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Henrik Aasen Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2007 Peter, Takk for en glimrende oppklaring! De private kanaler er nogle I kan oprette for at chatte-sammen når I flyver. Det har samme funktion som TeamSpeak. Jeg bruker FSInn og FSX og bruker da den som heter VVL (VATSIM Voice Library?). Har jeg da skjønt det rett at vi kan opprette voice samband i VATSIM for en slik gruppe ved å for eksempel skrive inn ”rw.liveatc.net/ENSN_TRAINING” i feltet for ”private channel” helt til høyre i VVL’n? En 3. mulighed ville være at finde en ATC' date=' der vil "lege med" og sidde som ATC i lufthavnen og hjælpe jeg med at øve. Det vil da være klart det bedste. [/quote']Ja dette ville jo vært glimrende, men her tenker jeg også at det kan være smart å ha forberedt seg noe og testet litt på forhånd før man setter i gang med noe slikt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg bruker FSInn og FSX og bruker da den som heter VVL (VATSIM Voice Library?). Har jeg da skjønt det rett at vi kan opprette voice samband i VATSIM for en slik gruppe ved å for eksempel skrive inn ”rw.liveatc.net/ENSN_TRAINING” i feltet for ”private channel” helt til høyre i VVL’n? Om du kan skrive det i formatet "rw.liveatc.net/ENSN_TRAINING" er jeg ikke sikker på (lenge siden jeg lekte meg med Private Voice), men det vil ikke vises som en frekvens for andre piloter... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 En stund siden jeg har brukt FSINN men mener å huske at man kan bruke PTT på hvilken som helst frekvens, og andre som bruker FSINN hører deg og kan gjøre det samme? Det funker hvertfall på UNICOM 122.800 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.