Aleksander Maaland Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Nå hare jeg lest i noen timer om å bli aTC og har skjønt alt. Men jeg har et lite problem jeg skal sitte ENHD_TWr for der er det ikke så mye trafikk å så mye å gjøre der der det bare IFR clearence å you are cleard for landing wind is 110/11 knts osv. Men det jeg lurer først på er asrc enklest eller VRC. Jeg prøver å Bruke VRC og skirver in enhd_v_TWR og callsign og id osv å blir connected men blir disconnected med en gang hva skal jeg gjøre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Eliassen Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Du kan ikke sitte ATC før du har gjennomgått ATC-trening hos vaccsca. Da får du din ATC-rating og kan sitte ATC i Norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Nå hare jeg lest i noen timer om å bli aTC og har skjønt alt. Hmmm... Ja, sikkert! :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Hassel Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hehe, ja lest noen timer ja! jeg føler absolutt ikke at jeg har skjønt alt, jeg har en del timer online som atc, ikke mange, men noen, etter training i vaccsca begynte jeg først og skjønne dette, dette blir mye vanskelige når man igjen får en del fly og kontrolere, masse rart! Så desverre Aleksander, men det skal nok mye mer enn det til. Men det du bør begynne med er jo vis ikke du har, først melde deg inn i Vaccsca, og så etter litt ta Eurotesten, osv osv! husker ikke helt hele rekkefølgen, men og bli atc, det er desverre ikke noe som gjøres over natten! men selvfølgelig, så ønsker jeg deg lykke til, og gleder meg til den dagen du får din rating! Men frem til den dag så er det bare og lese og prøve og få et enda bedre overblikk over alt man skal kunne, det er liksom ikke bare cleard to land! hehe! Kan hende dette var et unødvendig langt innlegg, men pytt pytt! Vi prekæs;) Mvh Lars Petter Hassel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Jeg tror ATC-yrket er et av de yrkene hvor du virkerlig kan snakke om "livslang læring". Så personer som "forstår alt" etter bare noen timers lesing bør virkerlig søke seg inn på flygelederskolen! Eller be om å få "real-kompetanse"-vurdering, alt etter som... Har selv godt over 200 ATC timer på VATSIM, samt Senior Student rating, og for å komme så langt har jeg antakelig brukt flere dager i sammenlagt lese-tid... Men å si at jeg forstår alt, det tør jeg ikke, da det ennå er mye å lese; AIP-dokumenter, ATC-teori, og mye mer... Og mest sansynlig vil samtlige av disse gi meg ny viten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Maaland Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 jeg trodde det vare de heftene om ifr osv på vaccsca men hvordan gjennomgår jeg treningen ? hvordan er rekkefølgen osv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 1. VATSIM Membership 2. VACCSAC Membership 3. Lese og pugge som bare fy 4. Observere med VRC eller ASRC 5. Ta testen på Eurocontrol ( En teoretisk prøve som du må bestå) 6. Requeste training fra VACCSCA Training Department 7. Få tildelt en instruktør 8. Gjennomgang og kartlegging av kunnskap 9. Praktisk opplæring i ATC faget 10. Observere andre ATC mest mulig, lytte og forstå 11. Praktisk test 12. Om bestått - Gratulerer du er ATC på VATSIM Tar normalt alt fra 1-2 uker opp mot flere måneder, alt etter person, sak, kunnskap, tid og anledning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
André Strandbakke Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Jeg tror ATC-yrket er et av de yrkene hvor du virkerlig kan snakke om "livslang læring". Så personer som "forstår alt" etter bare noen timers lesing bør virkerlig søke seg inn på flygelederskolen! Du sier noe der for å si det sånn: den flygelederaspiranten som kommer til opplæring hos meg med den innstillingen blir ikke gammel i yrket. Det å være flygeleder er en kontinuerlig læringsprosess, hvor ingen dag er lik. Selv etter noen år og en del tusen timer ved skjermen dukker det fortsatt opp ting i blant som du aldri har vært borti eller kunne lest deg til. Der det er mennesker inne i bildet er det alltid rom for skjæring, være seg flygeledere eller piloter, og ingen er perfekte verken ved start eller slutt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.