Gå til innhold

Merkelig "low-pass"


Ole Martin Walberg

Anbefalte innlegg

Hei,

i dag ca kl 13.15 så jeg noe litt uvanlig. Rett over hovedstaden vår suste en (lignet på i alle fall) B737 i stor hastighet og lav høyde. Dette er jo egentlig ikke noe fenomen i seg selv, men den kjørte helt feil vei. Nemlig sørvestover. Jeg trodde først denne hadde gjennomført et missed approach på 19R eller noe, og at den var på vei til holding over SONER. Men da jeg så den høye farten og at det ikke snudde, skjønte jeg raskt at det ikke var tilfelle. Det så ut som den fortsatt mot SKI, faktisk kunne det se ut som om den var på SKI2C, men da var den i så fall ca 10 000 fot for lavt [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Noen som vet noe mer om dette? Eller var det bare merkelig "directing"? Sander Johansen vet du noe mer? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

mvh, Ole Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey,

Da kom bekreftelsen på det jeg trodde. Hørte på flyradion i formiddag en Lufthansa 737 som spurte om han kunne følge fjorden inn mot ENGM visuelt, og klarering det fikk han.

Skjer ikke ofte, men har faktisk hørt det ved ett par tidligere anledninger. Er tilogmed noen flygeleder som har satt navn på den, 'Oslofjorden One arrival' [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Litt morro skal man ha det..!

God Helg,

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Kan bekrefte at vi når tfc. tillater det, lar fly "ta fjorden" i 3-4000'. Spesiellt Lufthansa elsker dette, de har gjort dette i mange år. Oslofjord 1A er nok et utrykk jeg har kommet i skade for å bruke noen ganger ja [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Jeg personlig synes det er bare trivelig, og jeg vet at de setter pris på muligheten. På Fornebu hadde vi til og med en uofisiell Lufthansa "Sun 1A" departure på 24....3000' early left turn, pass for danske båten [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

For å unngå noen diskusjon om flysikkerhet, så understreker jeg at den er ivaretatt under disse spesielle inn og utflygingene, og at det er ikke vi som tar initiativet, det er etter pilot's request.....så er det sagt [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...