Gå til innhold

Norwegian har vært ute å handlet


Audun Sjøen

Anbefalte innlegg

Jeg tror at grunnen til at de valgte boeing er først og fremst den lave dollar prisen. Airbus tapper utrulig mye penger og markedsandell pga. at amerikanere klarer ikke å holde valutan sin i verdi. Euro er alt for dyr i forhold til dollar.

Dersom dollar koster 6' date='5 og et fly 50mill så er prisen: 325mill kr.

Men nå som dollar er under 6: 5,8 da koster flyet: 290 det er kjappe 35mill kr spart bare pga dollar kurs. [/quote']

Kursen er nok en faktor ja, det hjelper Boeing for tiden. Men samtidig har en 737-800 normalt noe lavere driftskostnadener sammenlignet med en A320, og i tillegg hadde DY 737 i flåten fra før av.

 

Hvem sine penger er det de handler for egentlig?

Kjøpet er finansiert gjennom Ex-Im Bank i USA, som ofte brukes i forbindelse med flykjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad
Heisann Geir!

 

Hven sine penger bruker du når du kjøper et hus...eller en bil? Banker og andre finanseinstitusjoner!

 

Det som er greit med en B737-800 er at banker osv.' date=' står i kø for å finansiere disse da de har en såpass god markedsverdi. Det vil også tilsi at du får finansiert disse med veldige gunstige renter sammenlignet med en B737-600/-700 og til og med -900ER... ;)

 

Hatten av og gratulasjoner til Norwegian!

 

Dag

 

[/quote']

 

Hei Dag. Jeg tro jeg skjønner, ahh så jeg må slutte med og betale kontant for alt assa? Nei bare tuller jeg. Det jeg kansje ymtet litt forsiktig om, men som jeg ikke har noe dybde innsikt om er at disse er kansje ikke de friskeste rent finanisiellt i markedet. Men dette er bare info jeg har fra tredje part, og som ikke er kvalitets sikret, så det kan hende det er 100% feil , jeg vet ikke. Det var ikke mere en det...men bra de har fått seg skikkelige fly da, selv om jeg ikke har sett noe info om hvordan de skal leveres, med tanke på utstyr etc.

 

Regner med at økonomi ikke er en uvesentlig del i det og drive et flyselskap.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS derimot,gir deg kompensasjon for ødelagte kofferter og frakt

 

Dette gjør Norwegian også, det flyselskapet som IKKE gir kompensasjon ved ødelagt bagasje/frakt tror jeg neppe finnes. Selvsagt får man kompensasjon ved ødelagt koffert osv. også med Norwegian - så det er ingen forskjeller her.

 

At det kan oppstå uregelmessigheter, er noe som skjer i alle selskaper

fra tid til annen. Dog har mangel på fly ført til noe mer anstrengte

forhold i DY, dermed har det blitt lengre forsinkelser osv. siden man

ikke enkelt har kunnet sette inn ledig fly. Her har SAS/NO hatt det

noe enklere..

 

Mange har jo foretrukket SAS framfor Norwegian osv. pga. gamle fly i DY osv., men nå som DY etterhvert vil få inn svært mange fabrikknye B738-maskiner - vil det ikke ta lang tid før gjennomsnittsalderen på flyene vil være lavere i DY enn SAS/NO.

 

Dog tror jeg det er svært viktig at vi har selskaper som Norwegian, uansett om noen bestemmer seg for å kun reise med SAS - disse vil også dra fordeler av at Norwegian presser prisene. Mangfold er kun positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjos selv eier ikke en aksje i N¤rwegian lenger. Og for de som kan lese engelsk og har lyst til å lese en int. analyse an N¤rwegian, hvor det blir sammenlignet med SAS, forskjell på lavkost selskaper, prosent andeler av markedet osv og hvor pengenes tale kommer frem i klartekst på de siste sidene så sjekk HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...