Gå til innhold

Ønskes kjøpt: radioscanner


Jon Are Skaar

Anbefalte innlegg

Du tenger vel ikke kjøpe brukt? Du kan få denne ny til 799,- Den dekker fly, politi, brann osv.

 

Dette er en helt grei scanner:=)

 

Jeg har en god del forskjellige typer, og den beste jeg har brukt er denne den koster 2699,- dog litt dyrere enn den første, men du får motak for penga.

 

Var jeg deg ville jeg vurdert en av disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil atter en gang' date=' som Daniel, anbefale Maycom 108. Med en ørepropp er den helt grei. Billig og mye scanner for pengene. Den har levert varene for meg i 5 år nå. [/quote']

 

Ja, men hvis du har lyst å legge litt mer penger i det, så kjøper du den jeg linket til. Scanneren ICOM IC-R5. Jeg har ikke opplevd noen scanner som har bedre mottakerfølsomhet som den. Den dekker også et litt litt større frekvensområde fra 0.150-1310mhz. Det vil si alt.

 

Mycom scanneren dekker fra 108-174mhz, det er ikke alt, men den dekker fly.

 

Lykke til med kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen :) :) Alltid hjelp å få her

Det blir nok til at jeg kjøper den Maycom 108. Jeg har igrunn ikke noe behov for den andre modellen som du linket til. Trenger bare en helt ok scanner til spotting.

 

På dittvalg.no selgte de den til 799,-, mens smartprodukter selgte den til 699,-. Er det noen som har noen erfaringer med de butikkene? Hvor er det lurest å kjøpe den? :confused:

 

Tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen :) :) Alltid hjelp å få her

Det blir nok til at jeg kjøper den Maycom 108. Jeg har igrunn ikke noe behov for den andre modellen som du linket til. Trenger bare en helt ok scanner til spotting.

 

På dittvalg.no selgte de den til 799' date='-, mens smartprodukter selgte den til 699,-. Er det noen som har noen erfaringer med de butikkene? Hvor er det lurest å kjøpe den? :confused:

 

Tusen takk for alle svar :) [/quote']

 

Hei igjen. Jeg har kjøpt mine scannere fra disse butikkene

 

www.dittvalg.no

 

www.micropower.no

 

www.permo.no

 

Velg en av de, og du får scanneren i løpet av noe dager. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør virkelig ikke kjøpe den Maycom 108'en.

Å skifte frekvens på den tar en evighet. Der alle andre scannere enten har tastatur til å trykke inn frekvensen, 1-1-8-4-7 (enter),

eller med et hjul til å vri frekvensen fram på, så må du på Maycom'en trykke en haug med ganger for å stille inn frekvensen.

Så styr unna den, selv om den er billig.

 

Mvh,

Tore Stabell Kulø

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner hva du mener, Tore. Jeg kan ikke si meg enig i at det er en grunn til å styre unna. Den første Scanneren min var en Mycom, og jeg brukte ikke mer enn ca noen timer på å lære meg programeringen.

 

Det siste scanneren min ICOM IC-R5 har heller ikke noe tastatur selv om den kostet nesten kr 3000,- . Kjøp deg AR-108 Jon. Sikkert og godt kjøp. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men så vidt jeg vet - correct me if I'm wrong - så fungerer den ikke som en vanlig scanner, for når den stopper på en frekvens med aktivitet under scanning, hopper den videre i scanning SELV OM DE FORTSATT SNAKKER DER. Altså du vil bare høre de fem? første sekundene av alt som blir sagt. Dette er når den står på scanning.

På noen scannere kan man velge dette som en funksjon, men her tror jeg rett og slett at den ikke kan annet.

Håpløst.

Men den er veldig liten, og bruker helt utrolig lite strøm.

Som mottaker, stilt inn på en frekvens: OK til formålet,

som scanner: Ikke brukbar.

 

Bare mine two cents.

Du kan heller få kjøpe min Icom R5 for en meget rimelig penge;)

 

Eller kjøpe en Uniden, el.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene :)

 

Satser på Maycomen' date=' siden den er snillest mot lommeboken min. Er ikke nødvendig med det sinteste utstyret hele tiden ;)

 

Hvor god er rekkevidden på Maycomen? Kan jeg stå virkelig langt unna tårnet? [/quote']

 

Det er litt avhengig av hvordan du er plassert i terrenget, antenne du bruker o.s.v, men hvis du sier hvor høyt/ hvor langt det er til flyplassen, så skal jeg finne ut av det.

 

Hører du ikke tårnet, så kommer du garantert til å høre alle flyene. Det er også mulig at du vil høre Bødø kontrollsentral/Stavanger kontrollsentral sektor nord hvis du bor i Ålesund. :) Fly tar du inn fra utenkelige avstander, fordi de sender på AM(Amplitudemodulasjon)

 

Lykke til ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille antennen som følger med Maycom'en er jo ikke særlig tess,

om du får tak i en antenne som er for flybåndet, og som har SMA-kontakt vil du få tredoblet rekkevidden, minst.

 

Hvis du står i Oslo, med utsikt til sjøen, med radioen i hånden, vil du helt sikkert høre fly i cruise ned til Gøteborg hvis du er heldig.

Dvs fly på vei inn til ENGM hele veien fra T/D. (fra de begynner nedstigning)

Når de kommer lavere er det vanskeligere, og senderne til ATC er plassert over hele sørnorge, så enten braker de inn hos deg, eller så hører du ingenting.

Problemet med Maycomen er at den ikke tåler baseantenne. Ingangstrinnet er så dårlig at med en baseantenne på taket vil du lett høre både NRK P3 og ambulanse samtidig. (intermodulasjonsproblemer).

Men når den koster nesten like mye som den Uniden som jeg refererte til, skjønner jeg ikke at du ikke overveier den.

 

Og hvis du bor i øverste etasje med utsikt mot fjorden får du inn tusen ganger så mye som hvis du bor i første etasje med radioen inne i leiligheten.

 

Cluet er: Høyde over omkringliggende terreng.

 

Så drar du opp i voksenkollveien, på utsikten der, kan du høre fly ned til København.

 

Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å kuppe denne tråden' date=' men jeg synes det blir dumt å starte en ny når det dreier seg om nesten det samme.

 

Den Maycomen det er snakk om.... jeg bor midt i Oslo sentrum. Vil jeg kunne høre fly på approach inn til Gardermoen da? Har den såpass rekkevidde? [/quote']

 

En antenne forsterker hjelper også på dette problemet.

 

Har selv hatt en antenne forsterker på min egen i mangen år allerede.

 

men problemet med antenne forsterker er at vis det er veldig mye skraping som følge av dårlig signaler, så kan den forsterke skrapingen også.

 

Eg får inn det meste ganske bra på min med antenne forsterker, unntaket er brannvesen som kan til tider være litt dårlig, men uten forsterkeren, så kunne eg nok bare glemt de også.

 

Og så har eg da i tilleg forlenget kabelen til antennen for å få den høyere opp, men der er problemet at eg har brukt feil kabel, så det kan nok skyldes noe av problemene eg har med signalene på min.

 

Men nå har eg bare min på i bakgrunnen og hører nesten ikke etter på den lengre, har vel hatt scanner de siste 13 år, så i starten da hadde eg ørene på stilker bare de sa klikk på den, men nå plutselig er det slik at eg lurer på om den overhodet funker for eg synes at eg ikke har hørt noe aktivitet på mangen dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er del år gammel UBC 3000XLT.

 

husker ikke helt prisen nå, men tror det var snakk om 3500,- svenske eller noe før loverket ble forandret i norge, så den er vel kansje en 10 år eller noe, vis ikke mer, hadde en annen UBC tidligere, men den var en utstillings modell når eg kjøpte den, også ganske dyr i pris, men den gikk til skogs, mulig det går ann å fikse den, men eg giddet ikke å bry meg om det så eg spanderte heller en ny i stedet.

 

Ble litt dårlig kontakt i volum bryteren og litt i antenne kontakten tror eg.

 

Og begge scannerne mine er ferdig batteri pakke på, for de står i strøm adapteren 24/7 7 dager i uken hele åren.

 

Har vurdert tidligere å spandere meg ny, men har vært litt beskymret med tanke på blandt annet kravet til myndighetene som har krevd at blandt annet politi skal skifte over til lukket samband, og rett etter lovforlsgate gjordet at scanner ble tillat i norge, så fikk også politiet en frist på seg på 1 år eller noe til å lukke sambandet sitt.

 

Men dette skjedde jo alldri, vertfall ikke enda.

 

I tilleg, så ble det snakket om at både politi, brannvesen og ambulanse skulle slå seg sammen til en felles sambandsentral, og da ville det jo ikke blitt mye igjen å lytte på vis det ble lukket.

 

I såfall kunne man ivertfall ikke brukt den gamle scanneren lengre til å lytte på de sambandene, og man måtte betalt en god del mer for å få en som kunne lyttet på et digitalt samband, hvis de klarte å knekke det sambandet da, som i tilleg mest sannsynlig ville blitt ulovelig i tilleg.

 

Der har man blandt annet eksempel på mobil telefoner, det gode gamle NMT nettet var mulig å få inn på begge mine scannere, både 900 og 450 nettet.

 

Men GSM nettet er ikke mulig, men det finnes GSM scannere, men de er rimelig dyr, og i tilleg er de ulovelig, og det samme vil nok skje med et eventuellt digital radio nett hos politi vil eg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite sitat eg akkurat fant.

 

OBS! Det nye avlyttingssikre sambandet TETRA er tidligst ferdigstilt i 2011. Å lytte på politiradio vil derfor fortsatt være en hobby i mange år fremover...!

 

 

 

Så 4 år til og da kan man rissikere at det ikke blir så mye å lytte på lengre, vis man da ikke er interesert i andre samband som ikke bruker TETRA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TETRA er knekt innen den tid. Så ta det med ro. De jobber allerede med å lage scannere i USA som følger Tetra. Problemet er å få tak i tilgangskoder....

med t

 

Dersom en politimann mister ett håndsett med tetra, kan sentralen lukke ut det spesifikke håndsettet så det ikke kan brukes hverken til å lytte eller å sende, og når batteriet er tomt, er det bare å kaste det eller levere det anonymt inn uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...