Gå til innhold

Æ dreit mæ ut på vfr i dag...


Marcus Krogtoft

Anbefalte innlegg

Joda, GPS forenkler sikkert navigasjonen (hvis du er trent nøye i å bruke den) og desto enklere, desto mindre er faren for pilotfeil. For å ha det morsomt må man gjerne godta en viss risiko, uansett hva man gjør. Ja man kan sitte stille i en stol, men man kjeder seg fort da.

Så til poenget: For å redusere risikoen kan man ta i bruk moderne hjelpemildler, men det fjerner noe av det morsomme med å fly (er jeg virkelig der jeg tror jeg er? :crazy:). Å ikke bruke GPS er kanskje mindre sikker men det gjør det (etter min mening) noe kjedeligere å fly, netopp fordi det forenkler arbeidet. Skal man fra A(lfa) til B(ravo) på en mest mulig effektiv og sikker måte bør man bruke GPS som en posisjonskontroll, men vil man gjøre navigasjonen mest mulig interessant bruker man den kanskje ikke. :) Det var da min mening, kanskje ikke din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som SHT også kommenterer, så kan GPS være farlig:

 

"Havarikommisjonen mener at fartøysjefens rettlinjede flyging med GPS som referanse kan ha vært

en medvirkende faktor. Bruk av GPS kan lett føre til at navigering etter visuelle referanser

prioriteres ned, og at oppmerksomheten omkring vær og terreng reduseres tilsvarende.

SHT stiller spørsmål ved det flygerskjønn som ble utøvet i forkant av denne ulykken."

 

Fra: http://www.sht.no/items/2162/144/7486869388/LN-ASN.pdf

 

Jeg kjenner selv klubbflygere som sitter klistret til GPS når de flyr, selv om de gjentatte ganger på klubb PFT etc blir bedt om å se ut. En takset ut for klubb PFT og kikket opp noen få ganger, resten var head down for å sette opp klubbens nye 296. Hva han skulle med den jævla GPS's for en tur i treningsområdet og tilbake er litt uklart.

Spesielt i Norge er GPS som eneste referanse skummelt, for så langt jeg har opplevd, så står ikke alle luftfartshindere i de fleste GPS på markedet.

 

Ja, jeg tar med meg GPS på nav turer, men den er kun for referanse, og jeg fører operativ reiseplan hver gang. Ingen ting slår god kartstudie fulgt av en operativ flightplan med alle korreksjoner. Man trenger ikke GPS for å passere waypoints +/-30 sec.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...