Gå til innhold

Akroflyvning & diverse


Jan-R. Storelvmo

Anbefalte innlegg

Hei!

Har denne gangen spørsmål om litt av hvert. For det første; Hva er taxiflygning og hva er charterflygning? Hva er forskjellen?

Så har jeg noen spørsmål angående acroflygning. Angående noen manøvre jeg lurte på om noen kunne forklare.

1. Barrel roll

2. Side slip

3. Clover leaf

Så hadde jeg et spørsmål om g-krefter. Tar det lang tid for en som aldri har vært med på annet enn normal flygning med småfly til å venne seg til de g-belastningene ved akroflygning? Er det vanskelig å venne seg til store g-belastninger (opp til 6G)? Noen som har noen dårlige erfaringer/historier etter store g-belastninger? Noen som forresten har gode linker til sider om akroflyvning eller g-krefter?

 

Og det var alt!

Ha en god sommer alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

En Barrel-Roll utføres med høyde/sideror, og roll-aksen skal være "utenfor" flykroppen. Navnet kommer av at banen beskriver en tønne.

Hensikten med en barrel-roll er å redusere hastighet ift en motstander uten å redusere air speed/energi. (Speed is life)

En side-slip utføres med sideror til en side og ailerons i motsatt retning slik at man tilsynelatende sklir sidelengs uten å endre flyets attitude.

Brukes f.eks for korreksjon i side uten å endre neseretningen ved strafing av bakkmål, eller som motmiddel mot beskytning da det vanskeliggjør beregning av lead.

G-krefter kan motvirkes med god pusteteknikk og et par gode g-bukser.

gt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Geir Tore Gravdal:

[QB]Hei.

En Barrel-Roll utføres med høyde/sideror, og roll-aksen skal være "utenfor" flykroppen. Navnet kommer av at banen beskriver en tønne.

Hensikten med en barrel-roll er å redusere hastighet ift en motstander uten å redusere air speed/energi. (Speed is life)


Hei!

Jeg er ingen ekspert på dette, men tenkte jeg skulle prøve

meg på en mer detaljert beskrivelse.

En barrel-roll ses oftest utført av warbirds eller

fly som ikke liker negativ G.

La oss si at vi skal rolle mot venstre:

Jeg ville begynt med å banke flyet svakt mot høyre, for så å mate inn høyderor og etter at nesen hadde kommet et stykke over horisonten, matet inn venstre balanseror.

Målet er nå å passere inverted posisjon med en heading som

er nær opptil 90grader på den opprinnelige headingen.

Fortsetter du så rundt, vil du forhåpentligvis komme ut av rollen på den opprinnelige headingen i samme høyden som du

startet og uten å ha vært under 0 G.

Ofte ser du fly på flyshow fly "bananroller", og speaker

kaller det gjerne barrelroll. Etter min mening er dette ikke

barrelroll, kun en vanlig roll med en bue for å

unngå negativ G.

Forøvrig finns det mange beskrivelser av dette rundt om

kring på nettet.

quote:

En side-slip utføres med sideror til en side og ailerons i motsatt retning slik at man tilsynelatende sklir sidelengs uten å endre flyets attitude.

Brukes f.eks for korreksjon i side uten å endre neseretningen ved strafing av bakkmål, eller som motmiddel mot beskytning da det vanskeliggjør beregning av lead.


Sideslip brukes også av småflypiloter (og andre) for

å gjøre finalen brattere.

Når flykroppen legges sidelengs mot flyretningen, bremser

det jo naturlig nok ganske kraftig og en unngår å stupe på

for mye fart.

Forøvrig har jeg hørt at enkelte kaller "sideslip"

for "forwardslip" dersom man fortsetter å fly

i en rett bane(ikke sving).

Derav følger det at "sideslip" er slip mens man er i sving.

Dette siste er jeg ikke sikker på, men de fleste

bruker vel knapt ordet "forwardslip".

E.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. En korrekt utført barrel-roll vil som allerede skrevet være en roll med bruk av ailerons, rudder og elevator, med en rollakse som en holder konstant avstand til og som en holder konstant attitude i forhold til. Man starter gjerne med å plukke ut et referansepunkt kl 11. deretter pitcher man opp samtidig som man roller til venstre. skal en rolle til høyre må naturligvis referansepunktet være kl 1. referansepunktet holdes på nøyaktig samme plass i cockitvinduet under hele øvelsen og man må passe på å trampe noe motsatt sideror på toppen for at ikke nesen skal falle for mye i forhold til sirkelbanen. negativ elevator må også brukes for at ikke gjennomsynket i bunn skal bli for stort. heading når øvelsen er komplett skal være lik den du hadde i inngangen.

2. Side-slip er noe vi kan bruke om landingsinnlegget beregnes feil, ved at man eventuellt har for stor høyde på finalen. Ved å bruke sideror i en retning og balanseror i den andre retningen vil flyets "path" ikke endres men flyets side settes imot flyets nå relative fartsretning og større luftmotstand vil være konsekvensen slik at en kan gjøre en brattere innflygning uten å øke hastigheten for landing. Manøveren brukes også i forbindelse med landing i sidevind ved at man nødvendigvis før touch-down ønsker å ha hjulene i fartsretningen. Man vil ved å ha vings-level i sidevind drifte i forhold til landingsbanen, noe som selvfølgelig er uønskelig. Som regel i sidevind ønsker en å fly inn med nesen inn i vinden for at komfort for passasjerer ivaretas lengst mulig. Men uansett rett før landing må man ha hjulene i riktig retning for ikke å overstresse flyet og skape ubehag for passasjerene. prosedyren er den samme med å krysse rudder for å "ligne" opp med Runway heading for så å legge den ene vingen lavt imot vinden for ikke å drifte av.

3. Cover leaf, er i prinsipp fire loops etterhverandre med en kvart roll i hver loop. Man starter på en referanse-heading pitcher opp i en loop med gjerne 3-5 G men i det man kommer 45 grader pitch up starter en roll mot en eller annen side, når man så er 90 grader pitch up skal en ha rollet 45 grader og idet en har 90 pitch down skal en ha rollet de siste 45 gradene for så å ha kommet ut på en heading 90 grader i forhold til utgangsheadingen. De neste 3 rollene skal utføres på nøyaktig samme måte slik at når øvelsen er ferdig skal en ha samme heading som da man startet, helst med samme høyde også, men dette er vanskelig da svært få fly har power nok til å bibeholde energi i så lang tid med høy G.

4. Som regel under akrobatikkflygning med kontrollerte øvelser ( I motsetning til øvelser med stallede vinger) trekker man alt fra -3 til +7 G, peronlig har jeg vært oppe i 6,5 og kan fortelle at en ved å stramme musklene i hele kroppen samtidig som en puster kun ved å hive etter pusten i korte napp kan stå imot G opp mot 7,5 i korterer perioder. Ja en kan trene seg opp til dette men for all del ikke lei et aerobaticfly for å trene G-motstandsdyktighet, det kan fort gå galt. Når synet snevres inn i kantene så du til slutt kun kan se rett frem er det på tide med en pause. Du vil ved dette punktet være omtrent 3 sekunder fra en komplett blackout. bevisstløs. Selvom du våkner gjerne etter 5-10 sekunder kan dette være katastrofalt hvis det skjer midt i en øvelse.

Lykke til

mvh.

Ole-Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...