Ådne Lie Skrevet 5. august 2007 Skrevet 5. august 2007 Hei dere. Jeg har en liten utfordring. Det er slik at for at flyene mine skal reagere på throttle står den på maks sensistiv og og null zone er helt av. Det er bare det at flyene går fryktelig fort og hastighten stiger ganske brått, særlig på coolsky sin MD-80 , der jeg når 180 knop like etter jeg har tatt av. Og så er det slik at Beaver DHC-2 får en stor akselerasjon når jeg gir gass på TO. Om jeg setter ned sensitiviteten så reagerer flyet mindre på at jeg reduserer throttle, og det er helle ikke bra. Noen forslag? Har dere en setting som jeg kunne prøvd? Ådne Siter
PEtter blindheim Skrevet 5. august 2007 Skrevet 5. august 2007 Hva mener du? Det høres jo helt normalt ut. Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 5. august 2007 Skrevet 5. august 2007 180 knop er jo ikke akkurat normal TO-speed for en MD-80. Men det kommer nå an på hvor høy vinkel du har? 10? 15? 20? Siter
TOS Skrevet 6. august 2007 Skrevet 6. august 2007 At DHC-2 Beaver reagerar på throttle er jo ikkje rart. Den var jo bygd for akkurat det. Det er eit STOL fly og har kraftig motor i forhold til massen. Aksellerasjon kjem jo ut av forholdet thrust\\weight så om massen er liten så er aksen stor... :-) Siter
PEtter blindheim Skrevet 6. august 2007 Skrevet 6. august 2007 180 knop er jo ikke akkurat normal TO-speed for en MD-80. Men det kommer nå an på hvor høy vinkel du har? 10? 15? 20? Det har vel ingen sagt. Men at du kan oppnå 180 knop rimelig kjapt etter TO i MD'en, det er jo ikke uvanlig Siter
Tore Stabell Kuloe Skrevet 6. august 2007 Skrevet 6. august 2007 Hei! Når du står på bakken, er det da slik at når du har throttle helt tilbake, så er motorene på tomgang? Altså at ikke motorene står på "halv gass" allerede når de skulle ha vært på idle? Og når du skyver throttle fremover så stiger pådraget slik at max motorpådrag kommer omtrent når du har throttlene helt i bånn? Da har du i alle fall mulighet til å styre throttle. På Md80 og alle andre "nyere" fly har du et Thrust Rating System som styrer hvor mye throttle som vil bli gitt dersom flyet får styre throttle, dvs slik at ikke motorene går i stykker og for å bevare levetiden. Men for å gjøre det mindre komplisert: Om du ved takeoff skyver throttlene frem til ca. 2.0 på EPR, dvs "rett før det begynner å ryke", så roterer du ved VR (120-140 knop avhengig av vekt), da er poenget Å KLATRE SÅ BRATT AT DU IKKE FYKER OPP I 180 ELLER 250 eller hva det er. Du skal altså styre farten ved hjelp av klatrevinkelen. For throttle står jo "på fullt". Så etter at du har kommet godt vekk fra hindringer kan du legge nesa litt ned, farten stiger DERMED mot 250. Av med flaps etterhvert. Så i helmanuell modus er det du som styrer farten, ved hjelp av hvor bratt du klatrer, for throttle står jo fast. Om du laster MD80'en med 50 tonn ZFW og i tillegg fyller fem tonn fuel, så kan du rive den av banen ved ca. 130 knop. Og så kan du forsøke å klatre ut med ca. 150 knop helt i starten, altså styrt kun av hvor bratt du klatrer. Den fyker ikke opp i 180 knop hvis du bare klatrer bratt nok:) Håper det var oppklarende. Mvh, Tore Stabell Kulø Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.