Erik Karlsen Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Sitter å leser phraseology og har et spørsmål. Clearance with SID “Arlanda good evening, Scandinavian 123, Boeing 737, Stand 36 with information Echo. Request start-up and clearance to Malmö Sturup.” Åssen kan jeg vite om jeg står Echo eller en av de andre bokstavene?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Information Echo betyr følgende Alle ATC / Air traffic controller utgir en informasjon om følgende key items Været på flyplassen Luft trykket lokalt ( QNH i Europa eller Altimeter i USA) Tid når rapporten ble levert Runway i bruk osv.. På VATSIM får du denne både i text og i voice kontra kun voice i real life Alle ATIS ( Automatic Terminal Information Service) følger alltid det phonetiske alfabetet ) dvs Alpha til Zulu Og ser og høres omtrent slik ut på VATSIM Oslo - Gardermoen Information CHARLIE Winds variable 150-210 at 14 Vis 9999 Sky SCT019 BKN050 QNH 1000 Landing rwy 19R. Departing rwy 19L. TL85 Voice ATIS - 126.120 Som pilot vil du ta dette i bruk for å finne key items som f.eks rullebane i drift, wind, luftrykk og transition level (TL) Så når du tar så kontakt med ATC vil du bare være nødt til å oppgi hvilken informasjon du har hørt på ATIS f.eks Gardermoen Ground good afternoon SAS123 is with you stand 32 with information Charlie Request clearance to Arlanda as filed - SAS123 Gardermoen ground good afternoon You are cleared to Arlanda as filed, SUTOK7C departure from runway 19L, squawk 4204 Gardermoen Ground SAS123 cleared to Arlanda via the SUTOK7C departure 19L, Squawk 4204 - SAS123 readback correct, push and start gate 32 approved, QNH 1000 Gardermoen ground, SAS123 push and start gate 32, QNH 1000, call back for taxi Som du ser så bruker piloten information Charlie som i følge ATIS er valid, om noe i ATISen endrer seg som f.eks vind retning eller luftrykket, så endrer ATIS en til neste steg altså DELTA.. ATC informerer da SAS123 please advice, information Delta is valid Altså nå din oppgave å lytte til ny ATIS Håper dette hjalp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Vet ikke om du har hørt om noe som heter ATIS? En kombinasjon av værmeldig og flyplassinformasjon flygerne lytter til via radioen. Alle større flyplasser (f.eks Gardermoen, Flesland, Sola, Værnes osv. har slike. Ivertfall, disse meldingene får egne navn, i alfabetisk rekkefølge. Les litt her. F.eks kan en ATIS være: (wikipedia.com) Vancouver International information Bravo, weather at one three five five Zulu. Wind three zero zero at eight, visibility five. Five hundred scattered, one thousand two hundred few, ceiling three thousand overcast, temperature one five, dew-point eight. Altimeter two niner eight seven. IFR approach is ILS or visual, runway two six left and runway two six right. Simultaneous parallel ILS approaches in use. Departures, runway two six left. GPS approaches available. VFR aircraft say direction of flight. All aircraft read back all hold short instructions. Advise controller on initial contact that you have Bravo. Legg merke til siste settningen; "Advise controller on initial contact that you have Bravo". Her skal du med andre ord si ifra ved første kontakt med flygelederen at du har mottat "Bravo". Litt rotete forklart, men håper du forstår.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Karlsen Skrevet 11. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2007 Nå ble jeg mye klokere. Har hørt på atis på vatsim på engm en gang,men fikk ikke noe med meg da. Takk for hjelpen alle sammen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.