Gå til innhold

Spørsmål om IFR Communication Phraseology


Erik Karlsen

Anbefalte innlegg

Sitter å leser phraseology og har et spørsmål.

 

Clearance

with SID

“Arlanda good evening, Scandinavian 123, Boeing

737, Stand 36 with information Echo. Request

start-up and clearance to Malmö Sturup.”

 

Åssen kan jeg vite om jeg står Echo eller en av de andre bokstavene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Information Echo betyr følgende

 

Alle ATC / Air traffic controller utgir en informasjon om følgende key items

 

Været på flyplassen

Luft trykket lokalt ( QNH i Europa eller Altimeter i USA)

Tid når rapporten ble levert

Runway i bruk

 

osv..

 

På VATSIM får du denne både i text og i voice kontra kun voice i real life

 

Alle ATIS ( Automatic Terminal Information Service) følger alltid det phonetiske alfabetet ) dvs

 

Alpha til Zulu

 

Og ser og høres omtrent slik ut på VATSIM

 

Oslo - Gardermoen

Information CHARLIE

Winds variable 150-210 at 14 Vis 9999 Sky SCT019 BKN050 QNH 1000

Landing rwy 19R. Departing rwy 19L. TL85

Voice ATIS - 126.120

 

Som pilot vil du ta dette i bruk for å finne key items som f.eks rullebane i drift, wind, luftrykk og transition level (TL)

 

Så når du tar så kontakt med ATC vil du bare være nødt til å oppgi hvilken informasjon du har hørt på ATIS

 

f.eks

 

Gardermoen Ground good afternoon

SAS123 is with you stand 32 with information Charlie

Request clearance to Arlanda as filed

 

- SAS123 Gardermoen ground good afternoon

You are cleared to Arlanda as filed, SUTOK7C departure from runway 19L, squawk 4204

 

Gardermoen Ground SAS123 cleared to Arlanda via the SUTOK7C departure 19L, Squawk 4204

 

- SAS123 readback correct, push and start gate 32 approved, QNH 1000

 

Gardermoen ground, SAS123 push and start gate 32, QNH 1000, call back for taxi

 

 

Som du ser så bruker piloten information Charlie som i følge ATIS er valid, om noe i ATISen endrer seg som f.eks vind retning eller luftrykket, så endrer ATIS en til neste steg altså DELTA..

 

ATC informerer da

 

SAS123 please advice, information Delta is valid

 

Altså nå din oppgave å lytte til ny ATIS

 

Håper dette hjalp

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har hørt om noe som heter ATIS? En kombinasjon av værmeldig og flyplassinformasjon flygerne lytter til via radioen. Alle større flyplasser (f.eks Gardermoen, Flesland, Sola, Værnes osv. har slike. Ivertfall, disse meldingene får egne navn, i alfabetisk rekkefølge. Les litt her.

 

F.eks kan en ATIS være: (wikipedia.com)

Vancouver International information Bravo, weather at one three five five Zulu. Wind three zero zero at eight, visibility five. Five hundred scattered, one thousand two hundred few, ceiling three thousand overcast, temperature one five, dew-point eight. Altimeter two niner eight seven. IFR approach is ILS or visual, runway two six left and runway two six right. Simultaneous parallel ILS approaches in use. Departures, runway two six left. GPS approaches available. VFR aircraft say direction of flight. All aircraft read back all hold short instructions. Advise controller on initial contact that you have Bravo.

 

Legg merke til siste settningen; "Advise controller on initial contact that you have Bravo". Her skal du med andre ord si ifra ved første kontakt med flygelederen at du har mottat "Bravo".

 

Litt rotete forklart, men håper du forstår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...