Gå til innhold

Søker Copilot


Geir Teigo

Anbefalte innlegg

Har nå fått VATSIM til å fungere med FSX og FSinn.

Er det noen av dere som vil være med på en coop på VATSIM? Vi må da bruke default fly for å benytte delt CP. Det setter jo visse begrensninger i forhold til FMC, men jeg kjører FSNavigator som i tillegg til å vise SID/STAR også viser VATSIM trafikk, så vi skal nok kunne navigere etter prosedyrer selv om vi må ta det manuellt.

Jeg syns dette høres spennende ut, og håper noen andre også har lyst til å prøve denne nye funksjonen på VATSIM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er mulig å koble sammen FS2004/FS9 sammen med FSX i FSInn' date=' så blir jeg gjerne med på en slik tur. Hvis ikke må jeg vel nøye meg med MadDog-en sammen med min bror, forutsatt av at jeg får ham med på det ;) [/quote']

Det er ikke mulig.

 

Meg kan du godt fly med uansett, om vi ikke er like "god" kan vi vel lære av hverandre?

Skal vi ta en testflight?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppskriften på hvordan vi får det til. Sørg for å installere FSInn før session.

 

shared cockpit on VATSIM

 

Får håpe vi får det til, men det ser egentlig greit ut.

 

Her er mer av det samme med erfaringer:

http://forums.vatsim.net/viewtopic.php?=&p=127621

 

...og resten:

http://www.google.no/search?hl=no&pwst=1&sa=X&oi=spell&resnum=1&ct=result&cd=1&q=shared+cockpit+vatsim&spell=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det må du ha.. ikke fordi du er nødt, men geez.. det vil du garantert tjene på.

 

Men i vista må du starte fsinn programmene på startmenyen som admin første gang.

Kødda med det selv.

Har installert VISTA i helgen og fått inn det meste. Skulle bare hive inn FSInn og Copilot nå i kveld, men det rota seg til her og.

Mye god hjelp på MCDU though.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det til å fungere i går.

Helt tilfeldig egentlig.

Etter å ha instalert FSX og SP1 på nytt, la jeg inn FSCopilot og FSInn for FSX (de beta utgavene).

Så har jeg endret egenskapene til FSX.exe til å kjøre i Win XP SP2 modus og som Administrator. Og da gikk det! Har til og med vært på Vatsim og testet.

 

Takk forresten til ATC som satt i ENDU for hans tålmodighet, og beklager for gate rotet og sq mode... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, her er erfaringene som jeg og Mateusz har gjort med FSX, FSinn og Vatsim.

 

1. Man trenger ikke å starte et MP LAN session. Man kan starte et session via GameSpy i FSX.

2. Catpain hoster nettop et slik session og velger et fly som andre kan joine.

3. Captain starter FSInn og logger seg på Vatsim på en vanlig måte.

4. Copilot joiner Captains session og hans fly

5. Copilot logger seg på Vatsim som OBSERVER og viktig: SEPARAT Callsign, som avviker fra Captein sin.

6. Copilot må gå inn i Advanced->PLA og høyre klikke på captainscallsign, dette for at Copiloten skal unngå ghost fly.

7. Captein må gå inn i Instillingene til FSInn og disable P2P, dette for at Captein skal unngå ghost fly.

 

Og da kan man begynne å fly. Begge kan kontrollere flyet, begge kan snakke med ATC på Vatsim, mao.: Cockpit Sharing på Vatsim.

 

Desverre så ser det ut til at det er kun default fly som kan deles. Vi prøvde med Wilco sin B737 men jeg som har Vista 64 fikk ikke logget med inn. FSX bare klikket. Captein, altså Mateusz han fikk hostet session med Wilco B737 og WinXP. Så her mistenker jeg Vista-FSX problemmer. Men siden jeg ikke har WinXP så får jeg ikke teste dette.

 

Vi har prøvd å ta tur på Vatsim i går, men under taksingen så datt jeg og Mateusz ut. Vet ikke hva som skjedde egentlig. Det så ut for meg at nettet hos Mateusz klikket. Venter på at jeg får melding fra han om hva som egentlig skjedde. Men i utgangspunktet skal måten jeg beskrev ovenfor fungere, fordi vi har testet det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamespy er nok ikke en god løsning hær, for ustabilt... kaptain lager en multiplayer host, og copilot joiner :)

 

Når det gjelder "ghost fly" kan kaptein bruke samme framgangsmåte som copilot.

 

Ellers er framgangsmåten du har beskrevet riktig, og funker fint.

 

Erfaringen du har ang wilco 737 stemmer.. cockpit sharing funger kun med default fly og fly som bruker default gauger fra FSX.

 

MS har ikke sluppet noen SDK for cockpit sharing, så inntil videre må man nok nøye seg med standard fly... men du verden førr en realismeøkning ang VATSIM det er og fly to stk sammen!!! :) anbefales!!

 

Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captein kan ikke bruke samme fremgangsmåden som Copilot for å fjerne Ghost fly. Det er fordi Copilot logger som OBSERVER.

 

Dersom du logger inn på vanlig måtte så fungerer det slikt ja, men da ser ATC på radaren sin 2 stykk som flyr samme fly. Dermed rot på radar og ikke noe særlig populært.

 

Så får folk velge selv om hva de vil gjøre da... Men jeg mener at man bør unngå å skape rot for ATC...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt forvirring ute og går hær.. Når man logger som observer i FSinn er man usynlig for ALLE andre som er koblet opp. Både ATC og andre fly.

 

Når man kobler sammen til shared cockpit via multiplayer vil copilot i se kapteins fly da FSinn skaper MP trafikk.. Copilot går da inn i FSinn på "PLA" og haker på kapteinens fly for og disable han fra sin MP view.

 

Det jeg ikke forstår hær er hvorfor kaptein må disable p2p ? kanskje jeg må teste litt til hær :)

 

Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt forvirring ute og går hær.. Når man logger som observer i FSinn er man usynlig for ALLE andre som er koblet opp. Både ATC og andre fly.

 

Når man kobler sammen til shared cockpit via multiplayer vil copilot i se kapteins fly da FSinn skaper MP trafikk.. Copilot går da inn i FSinn på "PLA" og haker på kapteinens fly for og disable han fra sin MP view.

 

Det jeg ikke forstår hær er hvorfor kaptein må disable p2p ? kanskje jeg må teste litt til hær :)

 

Freddy

 

...nå har du to kryss i margen for uteblitt til timen Freddy.

En til, så blir det brev med hjem til foresatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...