Gå til innhold

Ruter!


Anbefalte innlegg

Vel det er et relativt stort tema, men sånn enkelt og greit:

 

GOTUR er et FIX. Dvs. et spesifikt punkt på kartet. På bildet under kan du se at GOTUR sin posisjon blir definert som R-138.7 GRM/DME 23.3. Det betyr at GOTUR ligger på en 138.7graders radial ut ifra VORen GRM (Gardermoen sin VOR) og den ligger 23.3nm unna.

gotur_SID_01L.JPG

 

L996 betyr Lower Airway 996. Airways er ruter som man foretrekker at luftfarten følger så det blir enklere å holde orden. Du ser L996 forsetter fra GOTUR på bilde under.

L996.JPG

 

SVD skal være en VOR det også. Den danske versjonen av IPPC har tydeligvis noe problemer akkuratt nå for det går uttrolig tregt og jeg klarer ikke å hente noen dokumenter fra sidene deres. Men jeg er ganske sikker på at det er en VOR.

 

I tilegg til å kunne navigere via disse rutene burde du også lære deg å bruke SIDs og STARs. IPPC.no er din beste venn og der finner du alt du trenger for å fly i norge. Gå til denne siden (http://www.ippc.no/norway_aip/150307/main.html) og trykk på den flyplassen du ønsker å finne dokumenter til. Hvis du ser etter kart som innholder ruter og luftrominndeling finner du det ved å trykke på ENR (på samme side som linken jeg oppga), velg Norsk, Gå helt ned på listen og trykk på UNDERVEISKART og til slutt velg det kartet du vil se.

 

Du bør også gå over VACCSCA sin Pilot Training. Der får du vite det meste du trenger for å fly litt ordentlig. http://www.vaccsca.org/site/pilottraining/index.php?nomenu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...