Gå til innhold

Et par nybegynner spörsmal


Johan Luiggi

Anbefalte innlegg

Det er et par ting jeg lurer pâ angâende vatsim, dette er sikkert veeldig dumme og unövendige spörsmal, men jeg fant ikke det jeg lette etter i vatsims PRC. Nâr man skal fly pâ Vatsim, skal man inn i free flight eller multiplayer mode? Og det andre spörsmalet mitt er hvor finner jeg en liste med radiofrekvenser for den flyplassen jeg fly pâ da?Er det de som stâr i kart fra IPPC eller er det noen andre? Jeg har lest i PRC og den guiden pâ forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må laste ned og instalere enten FSINN eller Squawkbox (det er foreløpig kun FSINN som virker for FSX). Så starer du en helt vanlig flight i free flight og starter FSINN ved å gå inn på ADDONS--> FSCOPILOT eller noe sånt øverst i verktøylinjen når du har startet flighten.

 

Frekvensen står i "ATC-boksen" som kommer opp når du trykker på ATC-knappen når du har startet FSINN.

(går utifra at du bruker FSX)

 

Velkommen til VATSIM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du logger deg opp med Squawkbox 3 eller FSInn

 

Da er du pålogget og flyr ikke via multiplayer servere lik f.eks flightsim.no sin.

 

Du er pålogget VATSIM.net sine servere som du får en oversikt over i program som f.eks Vroute og Servinfo. Du finner dem på www.avsim.com eller www.vroute.net

 

Ellers så skal følgende frekvenser for Europa finnes her

http://www.vateud.org/default.php?section=4&sub=9

 

Velg land trykk ok og finn frequence.html

 

Men du har rett når du sier at frekvensene står på Charts over flyplassene.

 

Med Vroute ser du hvilke flyplasser som er online og hvilke frekvenser de har.

 

Andre ting er at frekvensen og callsignet til ATC står alltid i listen i Squawkbox eller FSInn og du skal tune frekvensen til ATC om han controllerer flyplassen du står på eller sectoren du befinner deg i

 

Er det ikke ATC online, skal du lytte på UNICOM 122.800

 

Den frekvenser stilles så inn i radioen din..

 

Logger du på og ingen ATC finnes skal også Squawk 2200 settes i transponderen.

 

 

F.eks

 

1. Jeg står på ENGM gate 20

2. Ser i Squawkbox at ENGM_APP[120.450} er pålogget

3. Jeg er da nødt til å tune frekvens 120.450 i radioen

 

4. ATC skal kontaktes for klarering til

 

* Å fly routen du skal fly

* Pushback / Start (normalt skjer dette i samme klarering)

* taxi

* takeoff / landing

 

osv....

 

5. Når ingen ATC er online så skal jeg tune UNICOM på frekvens 122.800 og all flygning skjer ved eget ansvar og navigasjon. Rapportering av ting du gjør bør gjøres i via text only på denne frekvensen. Dette for at alle andre skal vite hva du har tenkt til å gjøre.

 

Som f.eks

 

ENGM_Traffic: CNO1234 inbound to land runway 19R via MES5M approach ETA 1924Z

 

og så

 

ENGM_Traffic: CNO1234 established locolizer 19R

 

skjønner?

 

Frekvenser for Norge finner du f.eks her og bruker eksempel over

Norway frequency

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel kommunikasjonen er jo ikke lik.

 

Jeg vil påstå det slik

 

1. Fly IRF om du kan å fly instrument. Dvs kan du, har du og vil du fly fly med IFR og avanserte systemer for dette, ja så skal du være velkommen som bare det.

 

2. Flyr du VFR så er det ikke noe som er bedre, lettere og mindre fortvilende for en nybegynner.

 

Uansett så blir din første tur på VATSIM noe du ikke glemmer...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...