Arild Schubert Skrevet 22. mai 2001 Skrevet 22. mai 2001 Dette er myndighetene sin politikk som er årsaken til at det har blitt slik det er nå med avgifter på setene/flypassavgifer/støyavgifter/osv you name it. Så de som ikke tro at det ikke kommer til å virke på prisene i norge når det blir kun et selskap som driver all luftfart her på berget.Det er i allefall sikkert at det kommer til å bli dyrere, så de som tror noe annet må tenke seg om om dette er posetivt får oss [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] DET HAR IKKE JEG NOE TRO PÅ [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] Arild Siter
Lars Erik Nielsen Skrevet 22. mai 2001 Skrevet 22. mai 2001 Da kan det jo også hende at feks. de setter Braathens til å fly Oslo-Stavanger og SAS til Oslo-Kristiansand. Det blir kjedelig. Jeg vil heller fly og spotte på et Braathens fly enn et SAS fly. Er det et parti ikke i Norge jeg ikke kan si jeg liker, så må det være Arbeiderpartiet [image]images/icons/blush.gif" border="0[/image] Avgiftspartiet [image]images/icons/blush.gif" border="0[/image] Men vi kan jo bare være glade for at det ikke gikk konkurs og døde.... Er flere her som sover dårlig om natten? Med huet fullt av spørsmål, men uten svar? Prøv å ha en GOD DAG folkens! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter
Tore Sætre Skrevet 22. mai 2001 Skrevet 22. mai 2001 Tror det er vanskelig å si hvordan det blir dersom SAS får ta over Braathens. Men litt synsing kan vi likevel komme med. 1. Det skal mye til for at de i det hele tatt skal få lov til å ta over. I praksis tror jeg at Braathens må være i nærheten av konkurs før SAS får ta over. Og det går kanskje denne veien uansett? 2. Braathens har et sterkt merkenavn i Norge. Tar SAS over tror jeg ikke de kommer til å fjerne Braathens navnet fra markedet men kjøre parallelt med hver sin profil. Braathens blir kanskje "back"-merkenavnet mens SAS satser på forretningsreisende og utland. DnB gjorde det samme da de tok over Postbanken for 1 1/2 år siden. 3. Får SAS ta over kommer myndigheten til å følge nøye med og sette strenge krav til rutenett, frekvens og pris. Dette kan faktisk komme oss til gode. 4. I Sverige har SAS i dag monopol på svært mange ruter. Noe som har ført til at bonuspoengordningen er under press. Det siste jeg husker å ha hørt er at de måtte kutte ut bonuspoeng på mange strekninger, fordi mindre selskaper ikke kunne levere samme ordning med muligheter for opptjening og uttak i utlandet. Skjer det samme i Norge blir kanskje den verste konsekvensen for oss forbrukere at bonuspoengordningen forsvinner, fordi mindre selskaper ikke kan ta opp konkurannsen. Ellers ser jeg mange gode poenger her om at prisen blir bedre med ett selskap med 1 fullt fly enn 2 selskaper med 2 halvfulle fly. Reisende får regningen uansett. Husk at *du* betaler for de halvfulle setene. Ellers må jeg bare komme med en kommentar til SP's Enoksen (kanskje han leser dette forumet?). Hans frykt var at billettprisene nå skulle bli dyrere. Synd at vi ikke så den samme bekymringen når han var med på å øke flyseteavgiften. Siter
Timmy Brandt Skrevet 23. mai 2001 Skrevet 23. mai 2001 hmmm.....Braathens har sikkert lagt opp til mye av skylda sjøl med åren som gått. Ifølge VG så startet SAS og Braathens samme år, 1946, og idag er Braathens (nesten!) konk ! mens SAS ligger ganske høyt på verdenslista over Flyselskaper...må jo være en go grunn til at det er slik? Jeg har i alle år hatt min stemme på SAS (vet egentlig ikke hvorfør men det har blitt sånn), jeg synes det er dritkult at de kjøper opp Braathens, håper de får verdens monopol ! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Siter
Vegard Nilsen Skrevet 23. mai 2001 Skrevet 23. mai 2001 Hørte på radioen akkurat at konkuransetilsynet vil ta fra oss bonuspoeng på Innenlandsruter. Hvorfor skal vi miste retten til å få bonuspoeng innenriks når alle andre land får det? [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] Staten finner på mye rart... Kan ikke noen her starte et parti da? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Hilsen Vegard Nilsen Siter
Gjest Skrevet 23. mai 2001 Skrevet 23. mai 2001 Jeg så på TV2nyhetene at Braathen-sjefen om de berømte "fallskjermene" på over 7,5 millioner kroner og det er sinnsykt, det får han hvis han forlater den synkende "Braathenskuta". Han var jo sjef i TV2 der fikk han "fallskjerm" for å slutte. Siter
Eirik Vassvag Skrevet 23. mai 2001 Skrevet 23. mai 2001 quote: Opprinnelig postet av Timmy Brandt: [QB]Ifølge VG så startet SAS og Braathens samme år, 1946, og idag er Braathens (nesten!) konk ! mens SAS ligger ganske høyt på verdenslista over Flyselskaper...må jo være en go grunn til at det er slik? QB] SAS ble gitt monopol på alle flyginger til utlandet fra Norge, Sverige og Danmark. SAS har også i mange tilfeller blitt favorisert av myndighetene. Lenge mente man at Luftfart var for vanskelig og krevende for ikke statelige aktører. Braathens har egentlig klart seg ganske bra her i Norge. Det er tross alt et av få transportselskap i Norge som ikke mottar subsidier eller "særskilte vilkår" (beskyttelse mot konkurranse etc.) Braathens har heller aldri kommet til dekket bord. Tenker bl.a. på Svalbard der de landet med 737 på en isbre. Når flyplassen ble bygget ble ruten gitt til SAS. Og så en tanke inspirert av tidligere innlegg: Hva om alle matvarerbutikker i landet fusjonerte. Da ville man sluppet mange nokså like butikker på de samme stedene. Det ville blitt svært mye mer effektivt. Alle pengene som ble spart på nesten tomme butikker og betjening som har lite å gjøre ville gjort matvarene billigere. En lystig tanke, ikke sant ? Det er det som nå skjer i luftfarten. Takket være AP. Siter
Per Hansen Skrevet 27. mai 2001 Skrevet 27. mai 2001 Det blir sagt at grunnen til at SAS tjener penger, er at det aller meste av selskapets virksomhet foregår utenriks på strekninger med høyt belegg og mindre avgiftspress, dette gjelder særlig de kontinentale rutene. SAS kunne ikke tjent penger på norsk innenrikstrafikk isolert sett, men den anses likevel som lønnsom da den skaffer mye passasjerer til utenriksrutene. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.