Gå til innhold

Kursendring mens passasjerene spiser?


Arvid Wold

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål om navigasjon av fly mens "fasten seatbelt"-lyset er av. De fleste "high alltitude airways"-rutene jo er skjelden helt rette, og man må kanskje gjøre en sving på 30-45 grader ved FL350. FS2000-autopiloten løser dette med en krapp sving med krenging som hverfall ville få kaffekoppen min til å renne over. Det jeg lurer på er hvordan dette løses på ordentlig? Hvor stor krenging er "god folkeskikk"? Hvor mye har man lov til avvike fra en airway under en "myk" kursendring før man får oppmerksomhet av jagerfly eller sure airtraffic-controllers? Bør man ta "innersving" eller "yttersving"? Er det autopiloten eller piloten som gjør slike kursendringer på ordentlig?

Alle svar mottaes med takk [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Dette er forøvrig mitt første innlegg her. Jeg er 26 år, har drevet med flysimulatorer siden '97. Har nylig kjøpt Combat Flightsimulator 2 og må si at jeg gleder meg til FS2002 dersom de greier å gjøre denne like jevn eller bedre. Overgangen fra FS2000 til CFS2 var en positiv overraskelse, selv på min Pentium 350Mhz med 64 RAM. Når jeg tilpasser scenery til nivået med ram på min maskin går det hele fint og jevnt. Nesten synd å glede seg til høsten og FS2002 nå som sommeren snart er her [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

-Arvid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Arvid

Hvis du tager en spand med vand og drejer den hurtigt rundt falder vandet ikke ud, det samme sker i et fly når det drejer Flyet drejer nok med 1,1-1,5 G (f.eks: 10 kilo * 1,5 =15 kilo) dette vil sige at kaffen kommer til at veje lidt mere og derfor bliver i koppen, og koppen bliver på bordet [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er riktig. [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Husker at da jeg var ni-ti år gammel skulle jeg lage min egen attitude indicator på vei til østen. Jeg fikk meg et glass med vann og tegnet på et par horisontale striper. Så var det bare å vente på en kursendring da [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Kan tro skuffelsen var stor da den først kom [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Ole Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...

Ja den autopiloten i FS2000 er ganske brutal der...

De fleste autopiloter har vel en 1/2 rate knapp (eks. BeechJet i FUIII), som sørger for at alle kursendringer blir så "smooth" som mulig....

Ellers så er det jo korrekt som tidligere nevnt; en koordinert turn på 1/2 rate er nesten umulig å legge merke til... Lettest hvis sola skinner inn da!! hehe... [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en 1/2 rate knapp hadde vært fint. Må vel bruke direct gps for å holde gjøre passasjerene fornøyd. Hvertfall hvis det er sarte virtuelle pensjonister eller pene virtuelt kresne damer ombord. Mine virtuelle flyvertinner blir også *veldig* sure hvis de får klager fra passasjerene [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...