Gå til innhold

Kraftige servoer


Rune Karlsen

Anbefalte innlegg

ser for meg en servo av standard type som styrer en spenningsregulator. Regulatoren styrer tilførselen til en startmotor fra bil evt. hvis du klarer og få tak i en motor som driver skyvedører. Sistnevnte er veldig kraftig og lett og nøyaktig og styre.

Fordel og gå for 24V motorer pga strømstyrken som trengs i 12V motorer for og oppnå så stort moment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En servo gir dreiemoment og ikke masse...

 

Dreiemomentet til en servo blir ofte målt i kraft(Newton)/arm(cm). Newton er ofte erstattet med Kg for at det skal være lettere å forstå.

 

En servo som "drar" 30kg leverer et dreiemoment på 30kg/1cm arm = 30kg/cm

 

Jo lenger arm du har jo mindre kraft kan man trekke ut av servoen.

 

Jeg kan sikkert komme med noen tips til hva du trenger av servo, men jeg er usikker på hva du trenger. 50kg er ikke 50kg på en servo. Det er avhengig av hvor stor forskyvning du trenger. Hvor fort servoen skal rotere er også viktig i forhold til hvilken kraft man trenger er også viktig for å bestemme hvilken servo som er optimal.

 

En servo er dimensjonert for de kreftene som den leverer. Kan den levere 30kg, så vil i de fleste tilfeller også innfesting etc på servoen tåle dette.

 

Jeg har inntrykk av at Tonegawa( http://www.tokyo-hobbies.com/tonegawa.html ) er noe av det ypperste av RC-servoer, spesielt hvis man skal ha noe som er kraftig.

 

Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var noe det!

Servo eller Linear Actuators.

 

Jeg tenker meg et utslag / vandring på servoarmen på ca. 15 cm.

med en hastighet som en vanlig enkel standard servo på et RC modellfly om jeg kan si det slik...

 

Kan denne styres av en vanlig RC radio på samme måte som standard servoer.

Jeg trenger i første omgang to stk. Bevegelse på to akser.

Samt. utvidelse til en tredie akse på senere tidspungt.

Dvs.

Hva med å kobble inn en standard gyro (fra et RC helikopter) mot denne servoen. Virkemåte som rudder på er RC helikopter?

Vet du noe om prisen på disse? finnes det noen forhandlere i Norge som kan skaffe disse?

 

Dette ble mange spørsmål på en gang, men

ser ut til å være akkurat det jeg trenger.

 

Vil sette pris på å få litt hjelp til å sette sammen og vurdere et slikt system.

 

mvh Rune Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...