Gå til innhold

SAS Flight Academy


Mads-Inge Otterstad

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen...

Sender en liten oppdatering fra SAS Flight Academy ved Arlanda... Er her på et CAT-kurs (controller aviation training) hvor vi skal gjennomgå et spesialsydd kurs for flygeledere, hvor vi skal fly MD80 i simulator. Först skal vi igjennom endel teori, pugging av sjekklister, og så skal vi inn i CSS-simulatoren (Cockpit System Simulator).. Her skal vi väre i 4 timer... Dette er en simulator hvor de fleste systemene fungerer, men du har ikke noen utsikt.. Beregnet for å trene prosedyrer... Så skal vi 2 timer inn i FFS (Full Flight Simulator)...Simulator med full cockpit, ca. 200 graders view, ja alt... Her skal vi fly departures, ILS, landinger, og TCAS-manövre.... Yes, det frister...

Simulatoren er "full-motion", dvs bevegelser i alle retninger.. Blir ikke preget av dårlig fps eller dårlig virkelighetsfölelse her nei...

Skal sende en liten beskrivelse når det hele er overstått...

Mads Otterstad, en for tiden VELDIG happy Air Traffic Controller Trainee....

------------------

Live to fly, fly to fight, fight to win!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mads-Inge!

Gled deg! Det er kjempegøy! Var selv på CAT-kurs i september i fjor, og fikk ikke mindre lyst til å skifte beite etter det oppholdet akkurat.

Gratulerer med vel overstått Bailbrook!

------------------

Med vennlig hilsen Anders Presterud, flygelederaspirant ved Sola tårn-/innflygingskontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Anders Presterud skrev:

Hei Mads-Inge!

Gled deg! Det er kjempegøy! Var selv på CAT-kurs i september i fjor, og fikk ikke mindre lyst til å skifte beite etter det oppholdet akkurat.

Gratulerer med vel overstått Bailbrook!


hei

er det mulig for en "vanlig" MEEEEGET!!! flyinterssert gutt å prøve en slik simulator? eller må du være pilot?

eller kanskje kjøpe en egen sim å ha i stua?? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

MVH

Timmy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Timmy Brandt skrev:

hei

er det mulig for en "vanlig" MEEEEGET!!! flyinterssert gutt å prøve en slik simulator? eller må du være pilot?

eller kanskje kjøpe en egen sim å ha i stua?? [image]
[/image]

MVH

Timmy

Alt kan selvfölgelig kjöpes for penger, spörsmålet er vel bare hvor mye du har arvet.... En simulator med utstyr koster ca 150 mill...Har du ikke råd å kjöpe, så kan du jo starte med å spare til den förste timen din... Si ifra når du passerer 8000,- for da er du halveis...

Når det gjelder störrelse, så må du nok ha et rom som er ca. 15*15*15 m... + rom til alle computerene som styrer sim'en...

Det billigste (og beste) alternativet er å starte på flygelederskolen.... Da får du dekket 6 timer simulatorflyging her på SAS FA....

But keep on dreaming... Det er kun penger som stopper en...

Men må legge meg, skal fly imorgen... Og jeg kan bekrefte, man er ikke plaga av dårlige framerate, slitne pc'er, og windows...

Eneste ulempen er... nei, forresten ingen ulemper... Full cockpit og hele greia rörer på seg... Huff da... Vanskelig å få virkelighetsfölelse....

Og som en fin avslutning skal vi ha en cockpit-tur t/r Göteborg på fredag... Vondt det og...

Men för senga inntas, så skal jeg i baren og ta en öl, og kose meg med alle de nydelige skandinaviske flyvertinnene som er her... Og tro meg, det er nok av dem.... (til meg!!)

hehehe

Happy-Mads

------------------

Live to fly, fly to fight, fight to win!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...