Gå til innhold

SAS sliter med Q400


Helge Bø

Anbefalte innlegg

De nye Dash8-Q400 til SAS er full av tekniske feil som fører til store problemer og kanselleringer. Har SAS kjøpt katta i sekken?

Les videre her:

http://www.stavanger-aftenblad.no/nyheter/innenriks/article.jhtml?articleID=64413" TARGET=_blank>www.stavanger-aftenblad.no/nyheter/innenriks/article.jhtml?articleID=64413

------------------

Mvh

Helge Bø

LN-HIB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sjekker litt rund slik som jeg har gjort....

Så ser man at ingen av de andre selskapene som har kjøpt Q400 har disse problemene som SAS har med sine.... Det er i hovedsak elektriske problemer som SAS har, og mange mener dette skyldes at SAS fikk levert sine med tilkobling for både 28 volt DC og 115 Volt AC Ground Power.... Dette er en finesse som ikke engang er "optional" på Dash 8, men SAS skal jo ha så mye rart.... Jeg har snakket med flere mekanikere, og de mener at det er dette som skaper problemene....

 

Widerøe har f.eks. ikke behov for slike unødigheter på sine fly da det allerede finnes 28 volt DC Ground Power tilrettelagt på de stasjonene de flyr på...

 

__________________

Kenneth Sørensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Ole Martin Walberg skrev:

I denne artikkelen står det bl.a:

"(..)feil ved de fabrikknye Dash 8-Q400-flyene"

Tilgi meg om jeg er helt på jordet, men heter ikke disse flyene egentlig Bombardier Q400 nå?


Sjekk hos http://www.aero.bombardier.com/htmen/3_0.htm" TARGET=_blank>Bombardier. Der er du at de omtaler flyene som "Q400 Dash 8", så "Dash" er tydeligvis en del av navnet.

------------------

Harald Hagen

Stavanger, Norway

harald.hagen@online.no

[Endret av Harald Hagen 09-03-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som kjært barn har mange navn; i SAS magasinet heter den de Havilland Q400 (vil de ikke vedkjenne seg kortbane??), hos Bombardier - som Harald sier - har de Dash 8 som "etternavn" - og i en artikkel i magasinet Flying (jeg husker i farten ikke nummeret) er den kun benevnt som Bombardier Q400. Produsenten vil vel at den dels skal fremstå som en nyvinning, men samtidig bygget på gammel og trygg lest....

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...