Gå til innhold

Pilot stoppet med mistanke om promille...

Christian Syvertsen

Anbefalte innlegg

Har selv røyket i 3 år, det er bare psykisk av hengighet spør du meg. Bestemte meg for å slutte for ca. 1 år siden, har ikke tatt en røyk siden. Greit nok det er deilig, når man er vant til å røyke, men det er bare tull hele opplegget. Finnes mange ting som både smaker bedre, er sunnere både for deg selv og for andre.

Har også drukket mye før, men likte det aldri noe særlig, var mest for å "kose" meg. Nå holder meg til et glass vin i spesielle situasjoner, og muligens en kald en midt på sommeren. Og jeg har det bedre nå enn noen gang før ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvdan, hvordan foregår alkoholforbrenningen i kroppen? Er den konstant for alle kroppens forskjellige tilstander eller kan forskjellige faktorer få den til å variere?

*Slå opp og bla febrilsk i gamle lærebøker* ""

Forbrenningen av alkohol skjer i all hovedsak leveren og den prosessen skjer med nogenlunde jevn hastighet (i snitt 0,15 promille i timen), og er som Svein Tore skriver uavhengig av om man forsøker seg på "gamle myter" som kaffedrikking, anstrengende løpetur, svetting mm.. Hos de med et høyt forbruk over tid, kan forbrenningen for enkelte være noe høyere.

Forskjellene i hvor fort man blir påvirket kan dog varierer med flere forkjellige faktorer. Jeg tipper endel her inne av erfaring har merket at f.eks. pils går mye fortere rett i fletta hvis man bare drikker uten og spise, det er lenge siden man spiste siste måltid og man også er noe dehydrert etter kanskje mange timer på stranda en varm sommerdag? Dette skyldes at alkoholen tas langsommere opp av mage/tarmsystemet hvis det er mye mat/veske der ellers som alkoholen må fortynnes i og som også "sloss" om å komme over i blodet, før det skufles videre utover i tarmsystemet der absorbsjonen er dårligere.

Vel oppsugd fra mage/tarmen og over i blodet, vil alkoholen så fordeles i de store mengdene vann vi alle har i kroppen. Men den relative forskjellen mellom kjønnene i hvor mye dette vannet utgjør av hele kroppen, er den viktigste årsaken til at damer blir fortere påvirket enn oss etter inntak av samme alkoholmengde. De har relativt sett mindre vann fordelt i kroppen å blande dette ut med enn oss, bl.a. betinget i at damene har mer fett (relativt sett!) og mindre muskler enn oss karer. Er man også noe dehydrert blir det mindre væske og fordele alkoholen på, konsentrasjonen (promillen) øker og vi blir mer påvirket.

Det er også et enzymsystem (enzymer er "katalysatorer" som speeder opp biokjemiske prosesser) som for enkelte individer i sjeldne tilfeller også kan utgjøre forskjeller i absorbsjonen, men det blir ganske avansert å gå videre på (les: har ikke noe særlig greie på det). For evt. interessserte skriver Jørg Mørland noe om det i artikkelen Svein Tore linker til.

Men i det store og hele altså Agnor, er forbrenningen konstant og upåvirkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...