Gå til innhold

Airbus sliter litt


Roald Hansen

Anbefalte innlegg

Artikkelen sier ikke noe om at de har problemer, men at det er en risiko for at ting kan gå galt også for Boeing, som er en selvfølge på slike prosjekter.

Det analytikeren peker på er faren for feil som fører til forsinkelser, og spesielt knyttet til det at leverandørene ikke kan levere nok. Tro meg, Boeing bæsjet nok på leggen i 99 da de havnet én måned på etterskudd med både 737 og 777 da de skulle igang med en kraftig ramp up, og de har lært.

 

Stole på artikler hentet fra Hangar.no som går ut på slikt? Herregud, jeg fikk slettet et innlegg jeg hadde på en post der for en tid tilbake fordi jeg presiserte feil og mangler i den, og de rettet heller ikke opp i det. Så gode er de på kristisk journalistikk...

 

Denne artikkelen er svært dårlig om du går nøye gjennom den, den er skrevet for å vekke oppsikt, ikke for å være nøyaktig. Kan ta for meg noen punkter:

 

The worst news: The fuselage section -- the big multi-part cylindrical barrel that encompasses the passenger seating area -- has failed in company testing. That's forcing Boeing to make more sections than planned, and to reexamine quality and safety concerns.

Ja, den niende fuselage barrelen feilet. Men: de var raskt klar over hva som feilet, og ikke minst, hvorfor det skjedde. Nå har de produsert to nye barrels som erstatning for den som feilet, og disse skal brukes opp mot FAA for sertifisering. Boblene som oppsto var en følge av en ny type epoxy de testet ut for første gang, denne har de gått bort fra å bruke.

 

Test versions of the nose section, for instance, were deemed unacceptable by Boeing.

Disse var mye bedre enn det Boeing hadde trodd de skulle være, og de var aldri ment å være gode nok til å være produksjonsklare. Dette var _testbarrels_.

 

And the overall weight of the airplane is still too high -- especially the single biggest part of the 787, the carbon-fiber wing.

Men godt under marginene for hva de har satt, og mindre overvektig i forhold til hva feks 772 var på samme tidspunkt i utviklingen.

 

Om en er ute etter presise artikler om utviklingen til slike prosjekter, styr unna artikler som dette. Du ville aldri se flightinternational, eller Geoffrey Thomas fra atwonline, skrive på denne måten, med god grunn.

 

Tror vi får se mye frem og tilbake fra begge sider i tiden fremover.

Sant, ingenting er enkelt i denne bransjen, og i alle fall ikke når en lager et produkt som kan revolusjonere måten kommersielle fly blir laget på.

 

For Boeing sin del: de er _svært_ selvsikre for tiden. Ja, det har vært problemer underveis, som i alle prosjekter, men de er sikre på å nå EIS uten forsinkelser, samt at de har et produkt som vil leve opp til forventningene. Dessuten sørger Boeing bevisst for å gå for moderate anslag, det er med god grunn at 77W brøt barrierer slik den gjorde.

 

Litt av saken er vel også at Noel Forgeard er mistenkt for å ha solgt sin del av aksjene sine når han fikk vite om at 380'n ble forsinket. Er det man kaller "inside trading"?

Ja, men det er ikke først og fremst derfor han ble sparket. Ja, han er under etterforskning, men i følge EADS sitt reglement har han ikke gjort noe galt. Men, om han visste om forsinkelsene da han solgte aksjene, ja, da kan han nok se for seg en hardere straff enn det å miste jobben i EADS...

 

Har nå mine meninger om hva som har skjedd, men vet ikke helt om det egner seg her""

Det var mest dette - alltid interessant.

Jeg har lenge lurt på hva denne tidligere politiske rådgiveren, som ligner en krysning mellom Austin Powers og ansiktet som var på forsiden til tegneseriebladet MAD, har gjort i toppen hos EADS. En viktig grunn til at han ble CEO for Airbus, og så EADS, er støtte fra den franske presidenten. I de fem årene han har vært CEO har Airbus tapt seg mye, i forhold til hva det tidligere var.

Hva har han så gjort galt, slik at han skulle miste jobben?

I den siste tiden har han forsvart seg med at det ikke var hans feil at A380 ble utsatt for forsinkelser - hvem prøver han å lure? Han var CEO for Airbus da A380 ble lansert, siden den gang har MTOW økt med ca 100tonn, han var CEO under den første utsettelsen på 6mnd, da det ble klart at A380 gikk 30% over busjett, og godeste Humbert kan vel ikke ha skylden for at den siste forsinkelsen skjedde, når dette gjelder issues som har vært tilstede siden før Humbert tok over som CEO for Airbus?

Ikke bare det, han har beskyldt de ansatte i Hamburg for begge forsinkelsene, noe selv de franske ansatte i Airbus har reagert på. Dessuten har han lagt skylden på Humbert for den siste forsinkelsen, med den unnskyldningen at han selv ikke var CEO nå da det ble klart at det ble enda en utsettelse. Videre har han som CEO for EADS gått ut og uttalt seg som om han fremdeles var CEO for Airbus, både når det gjelder A380 og A350 (eller hva den nå vil ende opp som.) Det er med god grunn at styreformannen i EADS ga Nöel munnkurv her for to uker siden...

At Humbert må gå er heller leit, ut ifra hvordan han har uttalt seg virker det som om han har hatt bena bedre planta på jorda, og om han kunne ha fått styrt uten innblandinger fra Nöel kunne nok mye vært rettet opp for lenge siden...

 

Får for Airbus sin del håpe at den nye toppledelsen i Airbus og EADS greier å gjøre Airbus til det innovative selskapet det en gang var.

 

Edit:

rettet typoer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael,med all den kunnskapen som du kan om luftfart og fly, blir det vel jobb innen luftfart etter endt studier vel? ""

Er ikke helt fastspikra hva slags spesialisering jeg ender opp med å gå ut med enda, men det er nå ingen tvil om hva interessene mine peker mot "" Meneh, det å pløye seg gjennom aviationforum og -magasiner, og å kjenne folk i bransjen, det betyr ikke at en trenger jobbe med det. Er jo mange her inne som kan svært mye om flyvning, men da kun på hobbybasis ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...