Kim Ruben Fjeldstad Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Jeg lurer på om hvordan man sammenligne autobrake på Airbus i forhold til Boeing! Jeg mener da Boeing har jo Autobrake 1,2,3 og MAX, men hvordan kan vi sammenligne Airbus autobrake i forhold til Boeing? Eks: LO=Autobrake 1 på boeing? MED=Autobrake 3 på boeing? MAX=Autobrake 4 på Boeing? Skjønner dere hvordan jeg mener? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Low og Med gir en bestemt decel rate: Low gir 5.6 ft/s^2, 4 sekunder etter touchdown. Med gir 9.8 ft/s^2, 2 sekunder etter touchdown. Max gir 3000 psi på bremsene enkelt og greit. I tidlig produksjon var alle tilgjengelige for landing, men i senere tid er Max tatt bort fra dette og kan ikke velges forut for landing. Den velges kun for takeoff (RTO). 737'en har disse verdiene: 1 - 4ft/s^2 2 - 5ft/s^2 (tilsvarende Low på Airbus'en) 3 - 7.2ft/s^2 Max - 14ft/s^2 over 80 kts, 12 under 80. RTO - 3000 psi, samme som max på Airbusen. Så Med på Airbus'en er litt mer enn 3 på Boeingen, men ikke så høyt som Max på den. Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Ruben Fjeldstad Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 TAkk skal du ha du!!!! Der lærte jeg noe nytt! Artig å vite! Så på en DVD fra My Travel Airways A321/A320 altså en WAR film, der brukte de MED braking på Skiathos de bremset noe sinnsykt opp! Stoppet jo nesten med en gang de hadde landet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Floor Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Utrolig fin informasjon Torbjørn. Kunne jeg fått lov til å spørre om å utdyp ft/s^2,4 litt, hva betyr det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sølve Bjerkenås Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Utrolig fin informasjon Torbjørn. Kunne jeg fått lov til å spørre om å utdyp ft/s^2,4 litt, hva betyr det? Det er benevningen for akselerasjon. I dette tilfellet, så minker farten med x antall ft per sekund per sekund. Annet eksempel: En bil har akselerasjonen 3 m/s^2. Bilen øker da hastigheten med 3 m/s per sekund. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.