Gå til innhold

Autobrake på Airbus?


Kim Ruben Fjeldstad

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om hvordan man sammenligne autobrake på Airbus i forhold til Boeing!

 

Jeg mener da Boeing har jo Autobrake 1,2,3 og MAX, men hvordan kan vi sammenligne Airbus autobrake i forhold til Boeing?

 

Eks: LO=Autobrake 1 på boeing?

MED=Autobrake 3 på boeing?

MAX=Autobrake 4 på Boeing?

 

Skjønner dere hvordan jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Low og Med gir en bestemt decel rate:

 

Low gir 5.6 ft/s^2, 4 sekunder etter touchdown.

Med gir 9.8 ft/s^2, 2 sekunder etter touchdown.

 

Max gir 3000 psi på bremsene enkelt og greit. I tidlig produksjon var alle tilgjengelige for landing, men i senere tid er Max tatt bort fra dette og kan ikke velges forut for landing. Den velges kun for takeoff (RTO).

 

737'en har disse verdiene:

1 - 4ft/s^2

2 - 5ft/s^2 (tilsvarende Low på Airbus'en)

3 - 7.2ft/s^2

Max - 14ft/s^2 over 80 kts, 12 under 80.

RTO - 3000 psi, samme som max på Airbusen.

 

Så Med på Airbus'en er litt mer enn 3 på Boeingen, men ikke så høyt som Max på den.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig fin informasjon Torbjørn. Kunne jeg fått lov til å spørre om å utdyp ft/s^2,4 litt, hva betyr det?

Det er benevningen for akselerasjon. I dette tilfellet, så minker farten med x antall ft per sekund per sekund.

Annet eksempel:

En bil har akselerasjonen 3 m/s^2. Bilen øker da hastigheten med 3 m/s per sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...