Gå til innhold

Spørsmål til FLYIN!


Henrik Wingerei

Anbefalte innlegg

Hei, hei.

Jeg har nå lest ruten for flyinet på Søndag. Mange synes sikkert at dette er en litt rar uttaelse, men personlig skjønte ikke så veldig mye. Jeg skjønte at etter at du hadde tatt av fra ENGM skal man fly SID TOMBOA 2A/C. Er da MERAK en STAR for de som skal fly andre veien? Men hva er da U/Z101? EVD trodde jeg var en VOR, men denne finner jeg ikke. Og er GARL01 en STAR, og SVJ6D en SID for de som tar av fra ENTC?

Jeg prøvde å ta et skritt av gangen å lastet ned SID for ENGM rwy 19L her på flightsim.no. Men der var det ingen SID som het TOMBOA 2A eller 2C. Det nærmeste jeg kom var TOMBO 1C.

Jeg lastet også ned STAR for ENTC, men der var det ikke en STAR som het verken GARL01 eller SVJ6D.

Håper at dere ikke synes at jeg er helt borte, men at noen kan svare meg på ihvertfall noen av spørsmålene.

Med hjertelig hilsen

Henrik Wingerei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henrik

Tombo 2A er SID (Standard departure route - instrument)for Gardermoen RW 01L. Tombo 2C er SID for Gardermoen 19L. MERAK er et navigasjonspunkt (kalt fix eller intersection som du finner i SB waypoint-databasen og i f.eks FSNavigator) i trøndelag. Dette punktet ligger i en luftled (airway) som heter U/Z101. Denne luftleden finnes i kartverket (AIP) som kan kjøpes for kr 400.- fra luftfartsverket. SID-ene for Gardermoen er også hentet fra AIP. Disse er fra Okt 99, og kan være oppdatert i forhold til de som ligger i filbiblioteket på Flightsim.no

Senja 6D er STAR (Standard arrival route - instrument) for RW19 i Trømsø. Garlo 1 er STAR for RW01 i Tromsø.

Hilsen Roger

[Endret av Roger Krutå 09-02-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roger.

Takk skal du ha for kjempefine svar, men har du en annen måte å få tak i oppdaterte SID og STAR en å kjøpe de fra AIP?

Takk skal du også Stian. Hvis jeg ikke får tak i oppdaterte kart så lager jeg en rute selv, ikke noe problem, men det hadde vært litt gøy og gjort skikkelig.

Vennlig hilsen

Henrik Wingerei

[Endret av Henrik Wingerei 09-02-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Henrik.

For det første har Stian selvfølgelig helt rett. Man trenger ikke kart for å være med på dette flyinn'et. Det er bare å føre opp f.eks "No charts - need vectors" i flightplanen, så får dere vectors fra flyvelederne.

Jeg har sjekket AIP SID/STAR for ENGM og ENTC mot de litt eldre som ligger i filbiblioteket. De er stort sett identiske og kan brukes om hverandre.

Disse vil være aktuelle søndag:

SID ENGM:

RW01L Tombo 1A = Tombo 2A

RW19L Tombo 1C = Tombo 2C

STAR ENGM:

RW19L/R Mesnali 2F = Mesnali 3F

RW01L/R Mesnali 2E = Mesnali 3E

SID ENTC:

RW01 Bardufoss 1A = Bardufoss 2A

RW19 Bardufoss 1B = Bardufoss 2B

STAR ENTC:

RW01 Molon 1 evt Garlo 1

Garlo 1 = Molon 1 med Garlo intersection foran.

RW19 Senja 4D = Senja 6D

U/Z 101 blir SID ut fra ENGM -->

TOMBO-RAMBU NDB(RBU)-MERAK-GIRAN-EVENES VOR(EVD)-GARLO eller MOLON eller SENJA NDB(SJA)(alt etter RW in use og valg av STAR)

U/Z 101 blir SID ut fra ENTC -->

BARDUFOSS VOR(BDF)-EVENES VOR(EVD)-GIRAN-MERAK-TOLGA VOR(TGA)-

MESNALI VOR(MES)

Håper dette ikke forvirrer mer enn det forløser.

For de som ikke har kart, men vil file en flightplan med de punktene som er aktuelle ut fra kartene, er kanskje dette brukbart. I alle fall håper jeg at himmelen blir tett av fly på søndag kveld.

Hilsen Roger

[Endret av Roger Krutå 09-02-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...