Gå til innhold

CFM 56-7 Hjelp


Stian Lingås

Anbefalte innlegg

Hvordan den funker?

Det er en standard dobbelspole gassturbinmotor. Nå husker jeg ikke de forskjellige turtallene på -7B, men på -3 motoren var det 4000-6000 RPM på N1, og ca 10 000-12 000 rpm på N2. Det er stort sett suck, squeeeze, bang, blow som er hendelsesforøpet i motoren, det største trykket finner du i diffusoren som er den siste biten i kompressoren. Samtidig blir det tappet kjøleluft fra kompressoren (ja luften er varm, men den er kaldere enn lufta ellers i brennkammeret..), og denne blir da rutet inn i brennkammeret og som kjølefilm på HPT blader, HPT Nozzler og 1. stegs LPT nozzler. Størrelsen på HPT nozzlene er veldig viktig, dvs er åpenrommet for stort, så fungerer ikke motoren tilfredsstillende og man får lav virkningsgrad, er åpenrommet for lite, så kan man surge hele motoren pga at luften hoper seg opp.

Som du kanskje har lagt merke til så utvider motoren seg fysisk når man kommer til brennkammeret, dette er fordi at trykket i brennkammeret ikke skal bli større enn i diffusoren.

I turbinområdet dumper man trykket og omsetter dette til bevegelsesenergi som igjen driver turbinen. CFM-56 7B og -3 har 1 stegs HPT (Denne driver høytrykksdelen av motoren) og 4 stegs LPT som driver Lavtrykkskompressor og Fan.

 

Du finner mer om Gassturbinmotorer på hjemmesiden til f.eks Pratt & Whitney

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...