Stian Lingås Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Jeg skal skrive om hvordan en CFM 56-(7) fungerer i særoppgave (Natur og Miljø)... trenger ikke akkurat være den, men en standar 737 motor funker fint=) har søkt masse på internett men tenkte kanskje noen her inne har en Link eller noe sånt?=) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Kanskje dette hjelper litt? http://www.cfm56.com/engines/cfm56-7/tech.html http://en.wikipedia.org/wiki/Turbofan_engine Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Lingås Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 der ja!=) takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marcus Krogtoft Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Hvordan den funker? Det er en standard dobbelspole gassturbinmotor. Nå husker jeg ikke de forskjellige turtallene på -7B, men på -3 motoren var det 4000-6000 RPM på N1, og ca 10 000-12 000 rpm på N2. Det er stort sett suck, squeeeze, bang, blow som er hendelsesforøpet i motoren, det største trykket finner du i diffusoren som er den siste biten i kompressoren. Samtidig blir det tappet kjøleluft fra kompressoren (ja luften er varm, men den er kaldere enn lufta ellers i brennkammeret..), og denne blir da rutet inn i brennkammeret og som kjølefilm på HPT blader, HPT Nozzler og 1. stegs LPT nozzler. Størrelsen på HPT nozzlene er veldig viktig, dvs er åpenrommet for stort, så fungerer ikke motoren tilfredsstillende og man får lav virkningsgrad, er åpenrommet for lite, så kan man surge hele motoren pga at luften hoper seg opp. Som du kanskje har lagt merke til så utvider motoren seg fysisk når man kommer til brennkammeret, dette er fordi at trykket i brennkammeret ikke skal bli større enn i diffusoren. I turbinområdet dumper man trykket og omsetter dette til bevegelsesenergi som igjen driver turbinen. CFM-56 7B og -3 har 1 stegs HPT (Denne driver høytrykksdelen av motoren) og 4 stegs LPT som driver Lavtrykkskompressor og Fan. Du finner mer om Gassturbinmotorer på hjemmesiden til f.eks Pratt & Whitney Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Lingås Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 den var god;) må vell prøve å finne en enklere måte å skrive på slik at læreren min fårstår det=) Spørsmål: 1. LPT & HPT? 2. Nozzler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 1. LPT & HPT? LPT = Low Pressure Turbine HPT = High Pressure Turbine 2. Nozzler? Nozzle = dyse. (Men tror ikke det blir riktig i forhold til hva Marcus mente her...) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Lingås Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 thnx=) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marcus Krogtoft Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Nozzler= Turbinledeskovler i dette tilfelle, det må ikke forveksles med fuelnozzler, som er fueldyser... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Veldig bra forklart Marcus! Morsomt å lese Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Norheim Hagtun Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 du kan jo sjekke ut Howstuffworks for generell beskrivelse. Ligger endel fine linker der også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Brynildsen Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Joda Marcus - "suck" - "Squeeze" osv. Lærer'n min i stempelmotorlære hadde en god norsk versjon på dette: Suger'n - truger'n - trøkker'n og møkker'n Ha en god dag alle sammen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.