Gå til innhold

Skrämmande läsning.....(Fra Haverikommisjonen)


Andreas Eriksson

Anbefalte innlegg

Jag behöver inte direkt beskriva denna rapporten, du bör läsa den.

MD-82, LN-RMN/MD-82, OY-KHT Rullebane 01L, på Oslo lufthavn Gardermoen Lufttrafikkhendelse, ”Runway incursion”

http://www.aaib-n.org/rapporter%202001/rapport%206-01.htm"'>http://www.aaib-n.org/rapporter%202001/rapport%206-01.htm" TARGET=_blank>http://www.aaib-n.org/rapporter%202001/rapport%206-01.htm

Mvh Andreas Eriksson

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var den samma saken som slog mig, en fruktansvært onødig olycka som man hade hoppats på get mer fokus på detta problemet med kommunikation mellan ATC och flyg. Något som slog mig i rapporten var hur lika "callsign" var SAS347 och SAS327, om man tænker på sina egna erfarenheter från SB/Flightsim med voice så vet man att detta KAN ibland bli problem om man inte hør riktigt eller har mycket att gøra.

Andreas Eriksson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig spennende lesning, og jeg håper jaggu at noen innskjerper bruk av headset på de flyene!

Med litt uflaks der så hadde du fått samme ulykken som på Tenerife for mange år siden, bare i en mindre skala (Tenker da selvsagt på de to B747 som braket sammen på rullebanen)....

------------------

Kenneth G. Sørensen

De-Icer ved WF Torp

Kenneth_G_S@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne rapporten viser jo at det ble gjort feil både fra flyvelederen, den ene fartøysjefen og OSL.

Det mest skremmende etter min mening er flyvelederen som klarerer SK327 for takeoff fordi han antar at SK347 er klar av banen, uten å forsikre seg om dette. En slik tabbe bør kvalifisere til avskjed.

Jeg fikk sparken da jeg gjorde noe lignende i ATC-simulatoren Tower...

Ellers er det jo merkelig at fartøysjefen på SK347 taxer tilbake på rullebanen mot A7 uten å be om klarering for dette.

Det er også utrolig at OSL bruker en rullebane som er så glatt av et middels stort fly av typen MD-80 misser flere planlagte avkjørsler før det klarer å stoppe.

Fartøysjefen på SK327 holdt heldigvis hodet kaldt som ikke avbrøt takeoff på den glatte banen.

FLAKS, at avstanden mellom flyene var såpass stor, gjorde at dette ikke endte i en katastrofe. Det var jo over 200 personer i de to flyene.

Og hvordan er det mulig at det er tillatt å ikke bruke headset? Jeg trodde faktisk at dette var påkrevd for alle piloter, det jo uhyggelig at dette flyet ikke oppfattet flere viktige meldinger.

Mvh

Helge Bø.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...