Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her følger ett par historier jeg ble fortalt av en gammel flymekaniker da jeg tok timer hos Trønderfly på 90-tallet. Om de er helt sanne vet jeg jo ikke, men artige er de jo:

Supercub'en:

Ved forsvarets flygerskole hadde de Piper Super Cub som OP fly.Disse er jo kjent for å kunne fly megasakte. Gutta hadde det artig med å fly disse i sterk motvind. En skøyer bestemte seg for å fly forbi skolesjefens kontorvindu i så heavy motvind at groudspeed ble noen knop i minus. Etter dette ble følgende memo sendt ut fra skolesjefen: "Det skal ikke, under noen omstendigheter, drives reversflyging med skolens materiell". ""

Minimum airspeed:

En solo-elev kommer inn fra fjorden, og har bedt om landing "litt" tidlig. Flygeleder har gitt go. Inn bak kommer en SAS-maskin. Jetmaskina holder god fart inn. Flygeleder vil ikke stresse solo-duden med å avbryte landinga, og bestemmmer derfor å bremse jet'n. Følgende samtale utspiller seg mellom tårnet og jet'n:

Tower: reduce your airspeed.

Jet: reducing airspeed.

Tower synes ennå det går vel fort: reduce your airspeed some more.

Jet: reducing airspeed.

Tower ser at eleven ikke har god nok klaring.Ny mld: reduce your airspeed some more.

Den som tydeligvis er kaptein i jet'n svarer: Do you know the minimum airspeed on this airplane?

Kvikt fra tower: Negative sir, but you can ask your copilot. ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...