Gå til innhold

Noen artige historier fra Værnes


Øyvind Andorsen

Anbefalte innlegg

Her følger ett par historier jeg ble fortalt av en gammel flymekaniker da jeg tok timer hos Trønderfly på 90-tallet. Om de er helt sanne vet jeg jo ikke, men artige er de jo:

 

Supercub'en:

 

Ved forsvarets flygerskole hadde de Piper Super Cub som OP fly.Disse er jo kjent for å kunne fly megasakte. Gutta hadde det artig med å fly disse i sterk motvind. En skøyer bestemte seg for å fly forbi skolesjefens kontorvindu i så heavy motvind at groudspeed ble noen knop i minus. Etter dette ble følgende memo sendt ut fra skolesjefen: "Det skal ikke, under noen omstendigheter, drives reversflyging med skolens materiell". ""

 

Minimum airspeed:

 

En solo-elev kommer inn fra fjorden, og har bedt om landing "litt" tidlig. Flygeleder har gitt go. Inn bak kommer en SAS-maskin. Jetmaskina holder god fart inn. Flygeleder vil ikke stresse solo-duden med å avbryte landinga, og bestemmmer derfor å bremse jet'n. Følgende samtale utspiller seg mellom tårnet og jet'n:

 

Tower: reduce your airspeed.

 

Jet: reducing airspeed.

 

Tower synes ennå det går vel fort: reduce your airspeed some more.

 

Jet: reducing airspeed.

 

Tower ser at eleven ikke har god nok klaring.Ny mld: reduce your airspeed some more.

 

Den som tydeligvis er kaptein i jet'n svarer: Do you know the minimum airspeed on this airplane?

 

Kvikt fra tower: Negative sir, but you can ask your copilot. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...