Helge Agneberg Skrevet 26. januar 2001 Skrevet 26. januar 2001 Leste i fjor en artikkel om "Airborn Collision Avoidans System" (ACAS). Er det noen her som på en enkel måte kan fortelle hvordan dette systemet fungerer? ------------------ Siter
Kjell Arild Skrevet 26. januar 2001 Skrevet 26. januar 2001 Er ikke helt sikker på hvordan det fungerer. (ACAS eller TCAS). Men hovedprinsippet går vel ut på at fly med transponder vises på en liten skjerm i cockpit. Transpondere brukes i hovedsak for å identifisere fly på skjermen hos flygelederne, men kan også brukes på lignende måte, men da slik at andre fly tar i mot informasjonen og får et bilde av IFR trafikk rundt seg. Og skulle et annet fly komme for nært det ene, på kollisjonskurs eller under minimumsavstand, vil det komme visuelle og audielle varsler, alt etter utformingen på instrumentet. Kjell A Siter
Tore Sætre Skrevet 26. januar 2001 Skrevet 26. januar 2001 ACAS er det europeiske navnet på TCAS. Sakset fra: http://aerospace.alliedsignal.com/aerospace/products/aircraft_products/products/traffic_alert_collision_avoidance.html"'>http://aerospace.alliedsignal.com/aerospace/products/aircraft_products/products/traffic_alert_collision_avoidance.html" TARGET=_blank>http://aerospace.alliedsignal.com/aerospace/products/aircraft_products/products/traffic_alert_collision_avoidance.html TCAS consists of a radio transmitter and receiver, directional antennas, computer, and cockpit display. A TCAS sends out radio signals, called interrogations, similar to those from an air traffic control radar on the ground. When another airplane's transponder receives an interrogation, it transmits a reply. The TCAS computer uses the time between the interrogation and reply to calculate distance. It uses information from the directional antennas to determine direction. If the other aircraft has a transponder that provides altitude data, the TCAS displays the relative altitude of the other aircraft and shows whether it is climbing or descending. For example, if an aircraft is 200 feet above and another is 1,400 feet below, "+02" appears above the higher aircraft's symbol and "-14" below the lower aircraft's. If the aircraft is climbing more than 500 feet per minute, an arrow pointing upward appears beside its symbol. If descending, the arrow points downward. ------------------ Tore Sætre Oslo, Norway E-mail: tore.satre@iname.com Siter
Atle Myran Skrevet 27. januar 2001 Skrevet 27. januar 2001 Hei! Mode A er minimumskravet for at ACAS skal kunne vise det. Mode A har ikke høydeinformasjon. ACAS vil derfor bare gi TA - Trafic Advisory, og ikke RA - Resolution advisory. Symbolene på ACAS skjermen forandrer seg etter som hvor stor fare systemet mener "intruder"'en er. Fra åpen, blå diamant, til fylt rød firkant. Den har mange verbale kommandoer. E.eks. "traffic, traffic", "climb,climb", "decend, decend now" osv MVH Atle Siter
Gjest Skrevet 31. januar 2001 Skrevet 31. januar 2001 Det er nok ikke sånn det virker (ennå ihvertfall). Dagens TCAS gir en "advisory" i vertikalplanet. Dvs. om du må stige eller synke for å unngå kollisjon. Dette fremkommer på flyets VSI som en rød sektor som skal unngås og en grønn som du skal "fly til". F.eks. hvis TCASen beregner at du må stige med mellom 1000-1500 fot pr. minutt for å gå klar av det andre flyet, vil denne sektoren på vsien bli grønn. Neste generasjon TCAS vil også få muligheten til å gi styreforslag i horisontalen, dvs. høyre-venstre i tillegg til opp-ned. Siter
Harald Hagen Skrevet 31. januar 2001 Skrevet 31. januar 2001 De med en glødende interesse for emnet kan laste ned en 48-siders PDF fil forfattet av FAA som beskriver TCAS i detalj. Du finner filen hos http://www.nak.no/flynytt/sider/lastned.asp" TARGET=_blank>Flynytt ------------------ Harald Hagen Stavanger, Norway harald.hagen@online.no Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.