Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke helt sikker på hvordan det fungerer. (ACAS eller TCAS). Men hovedprinsippet går vel ut på at fly med transponder vises på en liten skjerm i cockpit. Transpondere brukes i hovedsak for å identifisere fly på skjermen hos flygelederne, men kan også brukes på lignende måte, men da slik at andre fly tar i mot informasjonen og får et bilde av IFR trafikk rundt seg. Og skulle et annet fly komme for nært det ene, på kollisjonskurs eller under minimumsavstand, vil det komme visuelle og audielle varsler, alt etter utformingen på instrumentet.

Kjell A

Skrevet

ACAS er det europeiske navnet på TCAS. Sakset fra: http://aerospace.alliedsignal.com/aerospace/products/aircraft_products/products/traffic_alert_collision_avoidance.html"'>http://aerospace.alliedsignal.com/aerospace/products/aircraft_products/products/traffic_alert_collision_avoidance.html" TARGET=_blank>http://aerospace.alliedsignal.com/aerospace/products/aircraft_products/products/traffic_alert_collision_avoidance.html

TCAS consists of a radio transmitter and receiver, directional antennas, computer, and cockpit display. A TCAS sends out radio signals, called interrogations, similar to those from an air traffic control radar on the ground. When another airplane's transponder receives an interrogation, it transmits a reply. The TCAS computer uses the time between the interrogation and reply to calculate distance. It uses information from the directional antennas to determine direction.

If the other aircraft has a transponder that provides altitude data, the TCAS displays the relative altitude of the other aircraft and shows whether it is climbing or descending. For example, if an aircraft is 200 feet above and another is 1,400 feet below, "+02" appears above the higher aircraft's symbol and "-14" below the lower aircraft's. If the aircraft is climbing more than 500 feet per minute, an arrow pointing upward appears beside its symbol. If descending, the arrow points downward.

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

E-mail: tore.satre@iname.com

Skrevet

Hei!

Mode A er minimumskravet for at ACAS skal kunne vise det. Mode A har ikke høydeinformasjon. ACAS vil derfor bare gi TA - Trafic Advisory, og ikke RA - Resolution advisory.

Symbolene på ACAS skjermen forandrer seg etter som hvor stor fare systemet mener "intruder"'en er. Fra åpen, blå diamant, til fylt rød firkant.

Den har mange verbale kommandoer.

E.eks. "traffic, traffic", "climb,climb", "decend, decend now" osv

MVH

Atle

Skrevet

Det er nok ikke sånn det virker (ennå ihvertfall). Dagens TCAS gir en "advisory" i vertikalplanet. Dvs. om du må stige eller synke for å unngå kollisjon. Dette fremkommer på flyets VSI som en rød sektor som skal unngås og en grønn som du skal "fly til". F.eks. hvis TCASen beregner at du må stige med mellom 1000-1500 fot pr. minutt for å gå klar av det andre flyet, vil denne sektoren på vsien bli grønn.

Neste generasjon TCAS vil også få muligheten til å gi styreforslag i horisontalen, dvs. høyre-venstre i tillegg til opp-ned.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...