Gå til innhold

Airbus A340-300E.


Steinar Grindstein

Anbefalte innlegg

The A340-300E is an enhanced version of the A340-300 and incorporates the newest technologies developed for the most recent Airbus long range programmes. It has, among others, the latest flight deck equipment, an increased passengers’ comfort and enhanced engines. This will allow Air Mauritius to benefit from substantial operational cost savings as well as a brand new state of the art cabin.

 

The 295-seat A340-300E features several enhancements, including a higher thrust-generating version of the CFM56 engine, which burns less fuel and is ideally suited for the hot-and-high conditions, at airports such as Johannesburg International Airport. Among the other improvements are the use of LCD cockpit display units and a revised cabin interior design creating even more personal space for passengers.

 

Today’s delivery sees SAA move into the second phase of its comprehensive fleet modernisation programme. This involves the acquisition of 41 new Airbus aircraft, including nine A340-600s and six A340-300Es for ultra-long and long haul flights. It has also ordered 11 A319s and 15 A320s and will use these best-selling and passenger-appealing single-aisle aircraft on its domestic and African route network. In addition, SAA also operates six leased A340-200s and two leased A330-200s.

 

Fant disse sitatene på Airbuses websider. Ellers lite info om dette etter det jeg kan se. Ser ut til å være en videreutviklet version av orginalen, med fokus på langdistanseruter ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mai 1999 ble A340-300E lansert hos Airbus, og skulle føre med seg rundt 250 forbedringer for å blant annet forbedre driftsikkerheten. I juli 2000 signerte CFM og Airbus en avtale om å utvikle en ny versjon av CFM56-5'n, og A343E'n ble offisielt lansert samme måned under Farnborough Air Show.

 

Mange av forbedringene kom blant annet fra A345/A346, som da var under utvikling. En ting var overgangen fra CRT til LCDskjermer i cockpiten. Videre ble blant annet det nye interiørdesignet fra -500/-600en implementert, den interne takhøyden ble økt for å gi kabinen mer rom sammenlignet 777-200ER, og rudderactuatoren fra A345/A346 ble tatt i bruk.

De nye motorene som ble tatt i bruk var CFM56-5C/P, og de førte et ca 1,1% mindre fuelforbruk, og har også en bedre EGTmargin enn sin forgjenger. (Denne motoren skulle også bli gjort tilgjengelig for tidligere versjoner av A343'n.) Motorene skulle ved siden av besparelser på drivstoff, også føre med seg lavere utgifter på mx, og skulle ha en lengre on-wing-time.

Som kjent, mer thrust vil gi bedre t/o-egenskaper, og maskinen er derfor bedre egnet for høyere TOW eller bedre ytelse ved H&H-flyplaser.

A343E hadde EIS i august 2003, hos Swiss (LX.)

Mange av modifikasjonene fra A343E er også overført til A33X-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...