Gå til innhold

Spørsmål om lydmuren.


Andreas Pettersen

Anbefalte innlegg

Jeg har et par spørsmål om lydmuren som dere sikkert kan svare på.

Slik jeg har forstått det bryter et objekt gjennom lydmuren når det presser seg gjennom den luftmassen som er trykt sammen foran. Men hva har dette med farten på lyden å gjøre? For det er vel slik at dette inntreffer når objektet beveger seg fortere enn lyden?

Jeg forstår det slik at braket kommer når trykkbølgen passerer oss og at det ikke egentlig er et smell når lydmuren passeres, men en kontinuerlig bølge som skyves ut i alle retninger fra objektet, dvs. som en "skive" på tvers av fartsretningen. Jeg ser for meg at bølgen passerer over et punkt (øret) i løpet av en viss tid, og kalles et smell når bølgen passerer i løpet av kort nok tid. Hvorfor hører man ikke denne bølgen hvis objektet har en fart på mach 0,99?

 

Det er vanskelig å formulere spørsmål om noe man ikke kan noe om, men jeg håper dere forsto hva jeg mente.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der står de bl.a:

 

"When the airplane moves at supersonic speeds, the air pressure waves begin to pile up ahead of the airplane and compress, forming shock waves. (These are similar to a "bow wave" that piles up at the front of a boat as it moves through water.)

 

The shock waves will move out and back from the plane, towards the ground. There is a sudden change in pressure when the shock wave hits your eardrum. You hear this as a loud sonic boom."

 

Men hvorfor skjer dette akkurat når lydhastigheten passeres?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto mer:

"-As an airplane flies faster than the speed of sound, it "pushes" on the sound waves in front of it. But sound waves obey the speed limit--they can't travel faster than the speed of sound. So the waves pile up against each other as they are created. These "piled up" waves are called shock waves. "

Jeg antar dette betyr at det finnes en maksimal hastighet for

lydbølger gjennom luft (varierer med lufttrykket). Hvis et

objekt går gjennom luften med en hastighet som overskrider denne

maksimalhastigheten vil det dannes en sjokkbølge i en sirkel

bak objektet. Denne sjokkbølgen oppfattes så som et smell for

et menneskeøre (og registreres også av seismografer).

Bård Einset

Bodø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg leste engang en forklaring. Når et fly eller annet objekt beveger seg saktere enn lydhastigheten, så rekker luftmolekylene "å si fra til hverandre" at noe kommer og rekker å flytte seg. Når lydhastigheten overskrides, så rekker ikke molekylene å "si fra til hverandre" slik at det bygger seg opp molkyler foran flyet. Disse vil slippe støtvis, slik at sjokkbølger dannes.

mvh

Ståle

Tror det var slik det sto...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...