Gå til innhold

La oss lage en FAQ!


Morten Haughom

Anbefalte innlegg

Tom Knudsen nevner såvidt i en tråd at vi mangler en FAQ her inne! Vi har noen emner på sticky, men langt fra nok. Folk har lagt diverse HowTo (=hvordan gjør man...) manualer i Filbiblioteket. I tillegg finnes det tusenvis av svar i forskjellige tråden fra det mest innlysende til de mest obskure opplysninger om alt FS (hovedsakelig) dreier seg om.

 

Jeg har ikke sansen for prosjekter som blåser ut av alle proposjoner før man i det hele tatt får startet. For eksempel ville det være galskap å si at man kunne samlet all infoen i et søkbart bibliotek etter emner osv. Det blir fort en monstrøs oppgave.

 

Nei la dette være enkelt, la oss bruke det vi allerede har, nemlig forumet. En ofte benyttet metode her inne er å linke et innlegg til andre innlegg, eller til filbiblioteket, eller ressurser utenomhus.

 

Dette kunne ha formalisert litte grann, ved å sette opp en standard for hvordan man skal skrive en "heading" (overskrift) som vil gi maksimalt utbytte ved et søk.

 

enten ved å opprette et nytt FAQ forum, eller ha en sticky innlegg til hvert av de tekniske forumene (FS98,200X, Paneler Scenery osv) hvor man legger til innlegg med en standard heading av typen:

 

[color:"blue"] "Hvordan skifte vanntexturer"

"Hvordan fjerne Parking Brakes fra skjermen"

[/color]

Med link til gjeldene innlegg som har info om akkurat disse tingene. Og gjerne en kort kort beskrivelse av hva denne ressursen du linker til beskriver.

 

Reglene for hva som kan inngå i FAQ'en kan være enkle:

F.eks bare ressurser skrevet på norsk (Dette er for nybegynnere, ofte unge som vil ha det på norsk. Selvom jeg er tilhenger av å øyeblikkelig innse at Engelsk er De-Facto standard når det gjelder luftfart, så skjønner jeg at alle ikke er like god på engelsk. Våre danske og svenske brødre kan selvfølgelig bruke sitt språk).

 

Linke bare innomhus. Dvs til innlegg, eller filer som finnes på flightsim. Dette vil ofte være nok da original innleggene ofte inneholder linker til eksterne ressurser.

 

 

Det geniale med denne tilnærmingen er at dette blir et pågående prosjekt! Etterhvert som spørsmålene dukker opp. Kan vedkommende som føler seg kallet til å svare, ikke bare svare vedkommende, men også legge til en post i sticky'en og denne blir bare mer og mer komplett!

 

Folk som før svarte med "prøv google!", kan nå svare: "prøv sticky posten på FS2004!" ""

 

kommentarer utbes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som et spennende prosjekt...

 

Jeg her helt enig at noe sånt burde det vært, i allfalle for basic spørsmålene.

 

Alt annet, jo det har vi jo forumet til.. Og her får du svar på alt som kanskje en annen ikke har husket på... Det som er det fine med forum.

 

Men som sagt, basic ting kunne glatt stå i en FAQ

 

Mitt forslag, døp om Fly til FAQ og bruk denne posten til det.

 

Eller så har vi jo nesten dobbelt her..

 

Microsoft Combat simulator

Combat simulatorer

 

Kunne jo egentlig bare vært den siste.

 

Samt kanskje vi hadde vært så heldige å fått en under katalog til screenshots ? Spotte bilder.

 

PS

 

"Hvordan skifte vanntexturer"

"Hvordan fjerne Parking Brakes fra skjermen"

 

Finnes her

http://www.tknudsen.com/guid.php

 

Water Guide

How To Guide

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...