Gå til innhold

Program for å ta opp film


S. L.

Anbefalte innlegg

Heisann! Har hatt FRAPS under lupen en stund her nå og har vært ganske fornøyd med filmopptakene jeg har gjort, helt til jeg så denne!

 

Filemen man lager i FRAPS blir jo bare "grauten" i forhold til opp opptakene Flyhalf har gjort!

 

Så da lurer jeg på hva han har brukt for å få så klare og pene bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle jeg gjerne visst jeg og "" men hvordan redigeringsprogram bruker du? det er også noe å tenke på. Råfilmen kan du jo nesten ikke gå ut ifra når man ser på sluttresultatet.. (?) Er vel i stor grad i hvliken kvalitet man lagrer filmen i som avgjør sluttresultatet.. Det er i alle fall en erfaring jeg har gjort meg.. Tar mere harddiskplass, men ser mye bedre ut da.. Er ikke sikker på dette jeg asså, men jeg bare deler mine tanker om dette, og egenerfaringer..

 

Asgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes flust av videoredigeringsprogrammer. Hva man foretrekker er jo opp til en selv, og pengene en vil legge i det.

 

Kan nevne et par som ikke koster skjorta

- Avid Liquid (ca 5.000,-)

- Avid Express DV (mellom 5.000,- og 9.000,-)

- Final Cut Express (ca 2.000,- - 3.000,- - dog for Mac om du har en tilgjengelig)

 

 

Selv jobber jeg daglig med førstnevnte og sistnevnte. Finnes sikkert noen gratisprogrammer òg, men her tørr jeg ikke kommentere særlig, da jeg er veldig kresen.

 

Tror disse opptakene virkelig kan være gjort med Fraps IgFly, og hatt en forrykende høy oppløsning på skjermen.

Å bedømme hva dette er klipt i er dønn umulig.

 

Skal ikke se bort i fra en killer maskin med f.eks. dual dualcore prosessor og SLI-skjermkort. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne et par som ikke koster skjorta

- Avid Liquid (ca 5.000,-)

- Avid Express DV (mellom 5.000,- og 9.000,-)

- Final Cut Express (ca 2.000,- - 3.000,- - dog for Mac om du har en tilgjengelig)

 

Mulig du har god råd "" hehe

Men jeg syns ikke det der var spesielt billig ""

Ikke i denne sammenheng iallfall.

 

Jeg bruker Tsunami TMPENC 3.0 xpress til encoding + cut/edit, den koster 58$

I tillegg bruker jeg Pinnacle Studio 9.

 

Tror de to der duger temmelig bra, da står det bare igjen å ha en GOD pc (min kunne vært bedre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne noen gratisalternativer til Ola's forslag da. Men først, som Sindre sier er det vel ikke redigeringa som er hovedproblemet her..

 

Det beste videoredigeringsprogrammet er utvilsomt AviSynth, her redigerer du video i notepad. Virtualdub bør man ha i tillegg for å forhåndsvise osv. Krever litt høyt nivå for å komme igang men når man kommer over terskelen er AviSynth både kult og efektivt. Lynraskt er det også.

 

For å konvertere til DVD/Mpeg vil jeg anbefale å holde seg langt unna Eirik's encoder, TMPGEnc er ulidelig treg og inneholder en god del filter av suspekt kvalitet. Payware alternativ er Procoder (best for video fra digitalt videokamera) og CCE Basic (bedre enn procoder på noen ting og vanvittig rask, koster ca 50-60 dollar). Freeware av høy kvalitet er QuEnc (krever AviSynth) og HC, du finner begge på www.doom9.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har god råd "" hehe

Men jeg syns ikke det der var spesielt billig ""

Ikke i denne sammenheng iallfall.

Jeg jobber daglig med videoproduksjon - i forhold til hva du betaler for, og hvilke andre payware-muligheter er dette skikkelig low-end. Skal forresten nevnes at alle disse prisene er for software. Legger man inn hardware i prisen fyker den opp i både 50.000,- og 200.000,- pr. lisens. DA skal jeg si meg enig i at det er en god del for dyrt. :/

 

Kan nevne noen gratisalternativer til Ola's forslag da.
Nå var det ikke jeg som nevnte denne codecen ""

 

Men når vi først er inne på codec, vil jeg anbefale QuickTime med H.264. H.264 er lik HD for web sånn ca. Komprimerer bra, uten mye kvalitetstap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Ola, var Eirik som brukte TMPGEnc ja... Forøvrig ikke en codec men en Mpeg1/2 encoder. For opptak i AVI finnes det noen lavkomprimerte codec'er som ikke tar allverdens prosessorressurser, feks HUFFYUV og vanlig YUV (colorspace komprimering, krever lite av CPU), Fraps codec'en er ikke dårlig den heller, komprimeringsraten er rimelig god, mer enn 1:4. Når man så skal legge det ut på web med høy komprimering er min favoritt helt klart Xvid, DivX5 er bra også. DivX6 er fortsatt litt lite støttet, vil ikke plage folk til å laste ned den codec'en bare for å se en videosnutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...