Gå til innhold

Spørsmål


Jan-R. Storelvmo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har to spørsmål: Ofte får vi beskjed om å takse til holding 29 f.ex. Småfly pleier jo da ofte å ta run-up. Men det jeg lurer på da er om de sier ifra til flygelederen? Slik at de ikke f. ex får beskjed om å takse ut og ta av. Så har jeg et til spørsmål. Jeg har lastet ned en del innflyvningskart over forskjellige flyplasser. Hva menes da med ial og asir kart?

 

Hilsen

Jan-Reidar Storelvmo

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-----------------------------------------------------------

Jeg har lastet ned en del innflyvningskart over forskjellige flyplasser. Hva menes da med ial og asir kart?

---------------------------------------------------------------

 

IAl betyr Instrument Approach and Landing chart

ASIR betyr Aerodrome Special Information and Regulations

 

------------------

Mvh

Karl Andreas Olssøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På større flyplasser (i hvert fall med noe trafikk) kan det være en fordel å gjøre run-up før man taxer ut. Da slipper man å hindre eventuell annen trafikk når man står i holdeposisjon eller på rullebanen for å gjøre run-up. Ellers er det jo bare å gjøre flygelederen oppmerksom på at man vil foreta en run-up når man ber om taxe-klarering slik at han kan planlegge trafikken etter det.

------------------

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...