Gå til innhold

Airbus slo Boeing i 2005


Henrik Fongen

Anbefalte innlegg

Det overrasket meg ikke at Airbus ville kommet opp med slike tall, de strekker seg langt for å kunne gå unna med PR-seiere, noe John Leahy skal ha mye av æren for.

 

Men, noe en må ha i bakhodet er at det viktigste for flyprodusentene er leveransene, da størstedelen av kronene først ruller inn da.

Mange av ordrene de har sikret seg, blant annet for de 150 A32X til det kinesiske CASC, er lagt opp med en leveranseplan fram til 2016! Det er jo etter tidspunktet som er anslått for innføringen av oppfølgere for A320/B737...

I tillegg, svært mange av ordrene er til LCC, hvorav mange av disse ikke har startet opp engang, og en kan ikke garantere at alle disse vil bli levert, på langt nær.

Ble overrasket at CASC sin ordre ble firm så raskt, da de har som "vane" å bruke mange måneder på å ferdigforhandle avtalene.

 

Airbus og Boeing har også forskjellige måter å liste ordre på, noe jeg skal prøve å forklare her:

 

Boeing lister kun opp firm ordre, og legger til evntuelle options først når fristen for å kansellere/utsette disse går ut, eller selskapet signerer dem som firm. Feks vil du se at selskaper som GOL og SWA gjør om mange ordre til firm hvert år, da de har tidsbestemte options eller kjøpsrettigheter.

 

Airbus derimot lister i flere tilfellet options som firm, altså, både orders and commitments, noe en bla kan se av EK sin ordre på A346. Her har Airbus listet opp at EK vil motta 18, men om du spør mr Clark, CEO i EK, sier han at de kun tar 10, og at de 8 kun er options. Mao, det er sannsynlig at mange av maskinene som listes som ordre aldri vil bli levert.

 

 

Airbus slår her mange rekorder, blant annen for største backlog noen sinne (2177!,) men også for den desidert største ordrelista for en enkelt familie i løpet av et år, med 918 til A32X. Nå er snakk om at en nå må vente hele fem år før en kan få levert en ny A320""

 

 

Men, for å strø litt salt i såret""

Airbus har fått kansellert flere leveranser i det foregående året. Blant annet har A300'n sin backlog blitt drastisk redusert, som følge av UPS sin kansellering av 37 ordre, slik at det kun gjenstår en backlog på 15 fly.

 

Videre, noe jeg snappet opp i stad, husker ikke helt hvor nå. Airbus har tidligere informert at SQ skulle motta sine to første A380 til høsten, med den første i oktober, men har nå gitt beskjed om at dette finner sted først i desember. Det betyr jo bare enda en utsettelse for SQ, noe de neppe er særlig glade for.. Likevel sier Airbus at alt går etter planen"" Greier ikke skjønne meg på alt de sier og lover til tider...

 

Noël Forgeard uttalte for litt over en uke siden at Airbus ville nå 200 ordre eller forpliktelser for A350. Men han gikk visst i den samme fella som Boeing gjorde året før, da Airbus kom opp til 178 ordre og forpliktelser for denne flytypen.

 

Selv om Airbus knuste Boeing når det kommer til ordre på NW, så har de på WB-fronten ikke lyktes på langt nær like bra. 777 har alene nesten fått like mange ordre som A330/A340/A350 til sammen (155 for 777 mot 166 for A330/A340/A350.) I tillegg til dette kommer 235 ordre på 787, og 19 767, for 2005. I tillegg mottok 747X flere ordre enn A380 i fjor (48 747X mot 20 A380.)

En annen måte å se på dette: Boeing har sikret seg ordre som fører med seg mer inntjening, da salgsprisen på NB-maskiner er ganske marginal sammenlignet med WBene. Så selv om Airbus har 52% av markedet med tanke på ordre, ligger de under Boeing når det kommer til verdien på ordrene. Og det siste kommer til å være tilfelle en god stund, da Airbus priser WB-maskinene sine betraktelig lavere enn Boeing. Feks ble Qantas tilbudt A350'n til så godt som samme pris som 787'n, selv om den koster 20-30$ mill mer i følge listeprisen (og likevel tapte den, det sier jo litt...) Og i tillegg til dete, så vurderer de å selge sine A340NG til drastisk reduserte priser, en flytype som allerede koster en hel del mindre enn en 777. Dette som en følge av at A340NG knapt fikk noen ordre i fjoråret (15, og det for en flytype som fikk en oppgradering til 4-5mrd $ bare for noen få år tilbake.) I tillegg planlegger de jo også en A340NNG rundt 2010-2011.

 

Det blir spennende å se hva som skjer framover. Boeing har fremdeles rundt en 400 forpliktelser fra 2005 som skal bli firm, noe Airbus ikke har. I tillegg er Boeing også favorisert i enkelte av de store ordrene vi kan vente oss utover våren, blant annet hos SQ.

Uansett, vi kan nok ikke vente oss samme tall neste år for å si det sånn""

 

Men, gratulerer til Airbus, regner med at vinglassene er hevet ganske høyt der nede ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håhå, du tar kaka på innlegg, Michael! ""

 

Litt off-topic dette men!

 

Den som klager på at Michael ikke skriver utfyllende innlegg, den karen kan ta seg en bolle og gå og legge seg!

 

Gratulerer til Airbus, håper de fortsetter suksessen sammen med Boeing! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håhå, du tar kaka på innlegg, Michael! ""

 

Vil heller prøve å si litt mer, enn å risikere skrive lite og risikere hull og muligheter for feiltolkninger. Men, prøver nå å beherske meg ""

 

Tenkte bare jeg skulle forklare litt bedre noe av det jeg skrev:

 

I tillegg, svært mange av ordrene er til LCC, hvorav mange av disse ikke har startet opp engang, og en kan ikke garantere at alle disse vil bli levert, på langt nær.

Mange av ordrene de har sikret seg, blant annet for de 150 A32X til det kinesiske CASC, er lagt opp med en leveranseplan fram til 2016! Det er jo etter tidspunktet som er anslått for innføringen av oppfølgere for A320/B737...

 

Airbus har fått mange ordre på A32X (og også på A350/A380) fra selskaper som enda ikke har et eneste fly, og dette kan være ganske risikabelt, da det er langt fra alle nyetablerte selskaper som greier seg, og det kommer fremdeles til å være tilfelle. Slikt har en allerde sett i Indonesia, der flere selskaper har falt fra, og det neste landet vi kommer til å se dette er nok India, hvor lavkostselskaper hopper opp i hopetall, alle med store ordre (først og fremst fra Airbus.)

 

Det at Airbus har fått så mange ordre for det foregående året, og fra den type selskaper, hvordan vil det bli med ordre for fremtiden da? Som jeg skrev tidligere, ordreboka til Airbus oppgir totalt antall bestilt, og utelater ofte ikke options ol. Med andre ord får Airbus et fett år å vise til nå, men vil mangle ordre å fylle inn for de neste årene, med mindre alle andre land verden over vil se samme framvekst av nye selskaper i årene som kommer.

Var en PR seier for 2005 så viktig for Airbus at de ønsker å risikere trangere år å vise til framover?""

 

Nå er snakk om at en nå må vente hele fem år før en kan få levert en ny A320""

 

Det å ha en lang backlog kan virke negativt på ordrene, rett og slett da mange selskaper vil trenge fly før en produsent har mulighet til å levere dem.

Noen eksempler på dette er det at Qantas flyr 737-800 i dag, og at de har ordre på 787. I 737'n sitt tilfelle, fikk Qantas slots tilhørende American Airlines, da AA ikke var i stand til å ta imot flyene. For 787, så greide Boeing å fiske frem ti ekstra slots i 2008 (opprinnelig tilhørende QR) og Qantas gikk da heller for 787 enn å først ta noen midlertidige A330 før de mottok A350.

 

 

I tillegg, noe jeg ikke skrev om i stad:

Flere av selskapene som har bestilt A380er, har utsatt leveringen av dem, men ikke pga Airbus sine forsinkelser! Blant annet har Virgin Atlantic og Air France gjort dette, og det har ført til at de første årene med produksjon er langt ifra fullebookede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...