Ådne Lie Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Jeg oppdaget enda en ting jeg må ha stusset over. Jeg prøvde å forandre vekta på flyet med Dispatch center (MD-80 fremdeles) og der fikk jeg to forskjellige CG ettersom jeg flyttet rundt på passjerene. Det er juks å få vite CG en fra Dispatch center og ikke kunne regne det ut, eller?? Jeg har tabeller jeg kan bruke til å finne riktig trimsetting når jeg har tallet CG riktig. Men det å finne dette tallet, er det ingen instruksjon for. En kan ikke bare putte inn tallet 20 - uten å vite om det er riktig. Er det noen formel for å regne ut CG når jeg har vekta?? Ådne Siter
Morten W Melhuus Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Du må vite HVOR vekten er. - Hvor mange pax hvor - Hvor mye fuel i hvilke tanker - Bagasje, frakt i de ulike cargo holds etc CG regnes ut i % MAC (Mean Aerodynamic Chord) M Siter
Vidar Martinsen Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 og for å regne ut dette må du enten ha ett dataprogram som er laget for formålet eller, slik jeg bruker daglig, en manuell loadsheet og trim sheet. Load sheet er høvelig standard for de fleste flymaskinene, mens trim sheet er forskjellig i fra type til type! Siter
Geir G Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Men det er ofte egne 'folk' som regner dette ut (folkene som står i gaten ), ikke pilotene. Er det riktig? Siter
Vidar Martinsen Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Det er riktig Geir. Pilotene kan selvfølgelig gjøre dette selv, men det ville tatt lenger tid. Det er enklere og raskere for oss å gjøre dette, da vi har oversikt til enhver tid hva som er sjekket inn o.s.v.... edit: Det må vel sies at SAS og tildels Widerøe også har noe som heter CLC(central load control). Dette er ett eget kontor som hele tiden sitter og planlegger flighter med vekt og balanse. De som står i gaten trenger da bare å utføre små korrigeringer i forhold til det som er reelt sjekket inn og lastet. Siter
Geir G Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Har vært med på det en gang. Lurer på om jeg fikk en kopi av utskriften til pilotene, noe gikk feil ved den første utskriften. Siter
T F Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Selskaper har visst utrolig mange ulike praksiser. Her er lappen vi får fra dispatcheren, hvor kun den øverste halvdelen er utfylt. De gjør ingen beregninger for oss. De gjør vi i LPC'en, og fyller ut resten av loadsheet'et (som ser slikt ut): [image]http://djay.myftp.org/div/flightsim/screenshots/Torbjorn_Fjeld/Loadsheet.jpg[/image] Hilsen Torbjørn Siter
Vidar Martinsen Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Torbjørn, med ett såpass hi-tech fly som du kontrollerer så burde det vel være en elegant sak å kalkulere dette. Slik jeg har skjønt det så er Airbus'n omtrent den eneste som har ett såpass "enkelt system" slik at dere kan gjøre disse utregningene selv ganske fort. SAS pilotene får nok denne jobben gjort for seg, men de har selvfølgelig anledning til å gjøre det slik du beskriver. Det er nok mange forskjellige varianter av W/B rundt omkring i verden skulle jeg tro ja. Siter
T F Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Er mer LPC (laptop) software'en som gjør dette til en grei prosess en selve flytypen . Den har flere moduler, derav de mest brukte er W&B og Takeoff performance. Dette er to separate moduler, men dataene overføres mellom dem. Normalt tar vi ATIS'en, og starter i Takeoff-modulen, velger rullebane i bruk og legger inn værdataene. Deretter skifter vi over til W&B modulen og legger inn numre som nevnt og gjør så W&B beregningene. Så fyller vi ut den nedre halvdelen, og legger ZFWCG og ZFW inn i FMGS'en. Når vi skifter tilbake til takeoff-modulen vil alt være der som før, men takeoff-vekt er justert til det som ble resultatet fra W&B og vi kan nå gjøre performanceberegningene. Det hele tar normalt bare 1-2 minutter, så det er en veldig grei og oversiktelig prosess. Men jeg tror ikke at det bare er Airbus som tilbyr slike verktøy, og det er heller ikke (merkelig nok) alle Airbus-operatører som bruker det. Hilsen Torbjørn Siter
Vidar Martinsen Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Ok, takk for oppklaringen. Som du sier så er det merkelig at ikke flere Airbus operatører benytter seg av det. Jeg tror SAS har slike laptoper men at det ikke er standard utstyr i cockpit.(??) Det var ihverfall ikke det når den hendelsen med en airbus på Gardermoen tok av med for mye vekt i forhold til hva som var kalkulert. Siter
T F Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Hadde også den litt i minnet der... Virket som beregningene vanligvis ble gjort i København, og da ACARS'en ikke virket ble det litt tull men oversendelse av riktige tall... ikke bra. Vet ikke om SAS har endret det nå, men jeg vet at også MyTravel ikke har LPC'er. Der gjør de alt ved hjelp av tabeller etc. Men de snakker om å ta LPC'er i bruk igjen. De tok dem bort på grunn av mange tyverier om nettene. T Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.