Gå til innhold

Kvelds-ATC


Kjell Arild

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lagt ut litt mer ATC for de interesserte. Opptaket er et sammendrag fra Trondheim Kontroll sektor syd, fra ca. kl. 21.50 til 23.20. Her hører vi bl.a. en flygeleder med dårlig sender eller mikrofon, fly som hører ELT (Emergency Location Transmitter) til havarert Helitrans-helikopter og ellers helt vanlig flysamband.

Lydfilen varer i ca 10 min og er ca 4.200 kb. http://home.online.no/~kjbersas/div/entr142150.zip"'>http://home.online.no/~kjbersas/div/entr142150.zip" TARGET=_blank>http://home.online.no/~kjbersas/div/entr142150.zip

Ha en god natt,

Kjell Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Og her er fortsettelsen, tatt opp fra kl. 23.37 til kl. 00.55. ATC sliter fremdeles med senderen sin. Sea-King fra Ørland ankommer fra Fagernes hvor de har lokalisert havarert Helitrans helikopter.

http://home.online.no/~kjbersas/div/entr142330.zip"'>http://home.online.no/~kjbersas/div/entr142330.zip" TARGET=_blank>http://home.online.no/~kjbersas/div/entr142330.zip - ca 1.000 kb

PS! Flygeren omkom dessverre.

Kjell Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevares...

Dette er ikke mer straffbart enn andre slike opptak...som det finnes flere av her i forumet.

Kan heller IKKE se at han er likegyldig ifm at en person omkom i denne helikopter-ulykken som dette opptaket preges av...det er da ikke uvanlig at vi ser og hører om ulykker der personer har omkommet.

Uffda...måtte rette på noe vesentlig her...beklager Hr.Bersås hvis du lurte på dette.

[Endret av Helge Bø 15-12-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine herrer, grunnen til at jeg la ut disse filene har ikke noe med helikopterhavariet å gjøre. Og det er heller ikke samtaler i disse lydfilene som er om selve hendelsen, ulykken eller etterforskingen. Det disse filene inneholder, er ren standard ATC. Men - med bl.a. et fly som presiserer at det hører en ELT. Dette kan også forekomme uten at det har skjedd et flyhavari. ELTer kan aktiveres ved feiltagelse, ved feil på utstyret osv osv. Jeg kunne like godt tatt opp dene ATCen i forrige uke, det hadde ikke vært noen forskjell på innholdet. Selvsagt hører vi snakk med Sea-Kingen som er med i letingen, men det de snakker om, er ikke om havariet. ATC snakker med Sea-Kingen for å gi squawk, motta posisjon osv osv, forøvrig er Sea-Kingen ofte ute og flyr, men vi hører aldri på ATC hvorfor den er det. Heller ikke nå. Men hvis noen absolutt synes det er upassende å legge ut ATC fordi et helikopter har havarert, det blir forresten som at det er upassende å kjøre bil fordi det skjedde en bilulykke i forrige uke. Alikevel, hvis noen synes det var dumt gjort av meg å legge ut dette, så send meg en mail. Så slipper vi en lang og unødvendig diskusjon her.

Ha en god dag [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Kjell Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Kjell!Dette er ikke opptak fra det forrylykkede helikopteret heller!Dessuten så er det tvilsomt at materialer fra det som ble sagt i denne tidsperioden har noen betydning for etterforskningen...jeg oppfattet ikke at noen koordinater ble sagt heller,hvor det forulykkede helikopteret var!

MVH Ole Martin Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok da (står vel gjerne i en BSL og noe fra Teledirektoratet om bruk av radiotelefoniopptak)

Men det er et "problem" at opptak fra ATC blir offentliggjort. Piloter vegrer seg for å bruke MAYDAY- og PAN-meldinger fordi flere og flere medier lytter inn på frekvensene som benyttes. Pga selskapets rykte og alt medieoppstyr unngår de så langt som mulig slike ord for ikke å tiltrekke seg oppmerksomhet fra flere enn nødvendig. Dette er iallefall hva mange piloter sier.

ps... no hard feelings [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

AP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt endel si det der ja. Men for å si hva JEG mener: for noe bullshit.

Skjer en ulykke/hendelse SKAL det offentliggjøres, HSL skal granske ulykken/hendelsen og komme frem til nøyaktig hva som skjedde.

En annen ting er at det slurves med dette til tider, og jeg VET at hendelser som har skjedd ikke har blitt rapportert til HSL slik forskriftene sier. Hvorfor dette ikke gjøres vet jeg ikke, det kan være noe med at hendelser er negativt for den berørte part og at det er derfor det ble lagt "lokk" på saken, dvs jeg vet vel egentlig om flere slike saker, dog ikke samme parter som var involvert.

Selv kommer jeg til å bruker ordet mayday om jeg skulle få problemer i lufta, og vil ikke bruke tid der oppe til å tenke over at det kan være uvedkommende som lytter til sendingen (den fartøysjefen som tenker slik er ikke helt god i nøtta heller spør du meg).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...