Gå til innhold

ACARS - Hva anbefales?


H O

Anbefalte innlegg

Evening folkens.

 

I en annen tråd her nede ble jeg interessert i å bruke scanneren min til å ta imot ACARS. Jeg har så langt funnet ut at jeg trenger et decoderprogram (AirNav ACARS Decoder 2.1 f.eks), men noe særlig lenger har jeg ikke kommet.

 

Spørsmål:

 

1: Hvilken kabel må jeg ha mellom scanner (Maycom AR-108) og PC'en?

2: Hvilke frekvenser er mest brukt over Sør-Norge? Kan jeg bruke dual-watch på scanneren?

3: Går ut ifra jeg må ha en sterkere antenne, siden vi er velsignet med så flott natur her på vestlandet. Hvor mye må jeg ut med for en antenne som kan ta imot fra store deler av Sør-Norge?

 

Takk for alle tips ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål:

 

1: Hvilken kabel må jeg ha mellom scanner (Maycom AR-108) og PC'en?

2: Hvilke frekvenser er mest brukt over Sør-Norge? Kan jeg bruke dual-watch på scanneren?

3: Går ut ifra jeg må ha en sterkere antenne, siden vi er velsignet med så flott natur her på vestlandet. Hvor mye må jeg ut med for en antenne som kan ta imot fra store deler av Sør-Norge?

 

Takk for alle tips ""

 

1. Minijack

2. 131.725 og 136.925

3. Jo større og kraftigere antenne, desto bedre.. Utvendig anbefales..

 

Sjekk igjen www.dittvalg.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Håkon.

 

Jeg kan varmt anbefale at du starter med programmet Acarsd. Det er et rigtig godt freeware program, og det opdaterer selv ruter, flytype m.m via nettet. Der kommer også et billede af hver enkelt fly, ligesom der gør i Airnav Acars Decoder. http://www.acarsd.org/download.html

 

En rigtig god frekvens til Acars er 131.825 Mhz. Det er den frekvens der er flest SAS fly på.

 

Venlig hilsen

L.Schmidt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Fantastisk sørvis her inne ""

 

I tillegg til å få inn SAS og Braathens sine fly, vil jeg også plukke opp de store maskinene som går til Østen, bruker de samme frekvens?

 

Bruker Widerøe ACARS? F50 til SAS?

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...