Gå til innhold

Offisielt: Airbus lanserer A350 (År:2010).


Lars B. Frostad

Anbefalte innlegg

Da er det offisielt, Airbus lanserer det nye langdistanseflyet Airbus A350 - og regner med at

denne kommer i rutetrafikk i 2010 dersom alt går etter planen. Til nå har Airbus fått inn 140 ordre på dette flyet.

 

Sakset fra Boarding;

 

"A350 familien vil fra starten bestå av to medlemmer. A350-800 vil ta 253 passasjerer på tre klasser og ha en rekkevidde på 16.300 kilometer. Den større søsteren A350-900 vil ta hele 300 i en treklasse-layout, rekkevidden blir 13.900 kilometer."

 

"Den nye kabindesignen bedre passasjerkomforten ved større bredde i skulderhøyde, passasjerene får bedre plass til å bevege seg, og det blir bedre plass til håndbagasje. I tillegg kommer et helt nytt air condition-system som tilpasses de forskjellige kabinutformingene og antall passasjerer."

 

Ingen tvil om at Airbus fortsatt vil bli svært populært, hos flyselskapene, crew, og ikke minst passasjerene!.

 

 

Les mer her:

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=18301

 

Bildet nedenfor viser en Airbus A350-900:

 

[image]http://home.online.no/~l-bfrost/A350.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ingen bombe nei, men så har ikke A350 hatt veldig mye å vise fram før inntil i sommer. A350 ble redesignet flere ganger inntil da, og i stor grad spesialisert etter den kunden som viste størst interesse, QR. I tillegg har den en god mulighet hos de som allerede opererer A330. Men her har vi jo også sett eksempler på at 787 har blitt vurdert som bedre (Korean, Quantas kommer mest sannsynlig til å gå for 787, og flere kommer garantert.)

Det gikk fra å være en A330 med nye motorer til å bli et fly som er kraftig oppgradert. Men likevel stiller den mye svakere enn 787. A350 vil kunne fly omtrent like langt som 787, men det vil ikke være med mye payload. Der A350 kan hevde seg, er mot 777-200 på kortere distanser, typisk intra-Asia, grunnet mindre drivstofforbruk.

På omtrent alle områder må den se seg slått av 787. Men samtidig er den en mindre risiko enn det 787 er, med tanke på hvor mye teknologi som skal implementeres.

Det er bare å se på ordrebøkene, A350 hadde ikke vært mye uten 60 fra QR (men alle disse er jo ikke firm engang...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AIRBUS A350 FIRM ORDER COMMITMENTS

Qatar Airways 60

 

Sry, bummer by me:S

 

Edit:

Men, kan nå se for meg at QR får leveringer over en lang tidsperiode, slik Emirates vil motta A380 over maaaange år. Blir jo også spennende å se om QR greier å bygge seg opp et stort nok passasjer-/cargogrunnlag til å fylle alle flyene.

 

Les det nyeste innlegget i Randy Baseler sin blog, det er på ingen måte oppspinn:

http://www.boeing.com/randy/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...