Geir G Skrevet 18. august 2005 Skrevet 18. august 2005 God dag! Har søkt på google, men fannt ikke det jeg lette etter. Jeg lurer på hva som er den absolutt maksimale farten for B744. På Boeing sine sider finner jeg bare "typical cruise speed". Noen som kan hjelpe? EDIT: Her snakker i om mach (.82/.86/.91) Siter
Axel Næss Skrevet 18. august 2005 Skrevet 18. august 2005 Se på side 4-12 i PMDG 744 manualen, virker som om det er Mach 0.900 Manualen kan lastes ned fra sidene deres, om du ikke har flyet. Siter
Sten Arne Bryde Skrevet 19. august 2005 Skrevet 19. august 2005 Så på ett program om 744, Der hadde den under noen stuptester gått med deler av vinge og hale over mach 1. Siter
Michael A B Skrevet 19. august 2005 Skrevet 19. august 2005 Så på ett program om 744, Der hadde den under noen stuptester gått med deler av vinge og hale over mach 1. At luftstrømmen passerer mach 1 skjer jevnlig på de fleste passasjerfly med cruisehastighet rundt mach .82+. Grunnen til dette er rett og slett at luftstrømmen over eller rundt vingeflater blir aksellerert. Dette kan til tider sees med det blotte øyne over vingen, kalt transonic shockwave shadow, som er små skygger etter sjokkbølgen. Er vanskelig å se om en ikke vet hva en skal se etter. Et eksempel finner dere her, nede til venstre i bildet (en linje med annen farge enn selve vingen) http://www.airliners.net/open.file?id=231003&size=L På samme vis vil du finne lignende over elevators, og rundt halefinnen. Siter
Morten W Melhuus Skrevet 19. august 2005 Skrevet 19. august 2005 Vel, på passasjerfly som flyr med transonic hastigheter (M.7- M1.2) bruker man SUPERCRITICAL airfoils for å UNNGÅ at luftstrømmen går over M1... . Halen og elevators er oftest symetriske airfoils, så problemstillingen der er anderledes..seperasjon. M Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.