Sander Guldahl Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 Er det noen som har prøvd seg som flyger i forsvaret? Vil selv in der og fly helikpoter/jagerfly men har hørt det er ganske vanskelig. Noen som var på den sentrale seleksjonen/uttaksflyging som kan si litt hva som skjer der. Og karakter snitt ect. Jeg har bra syn bra nok kroppshøyde til å bly jagerflyger. Takker i forkant Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 Litt feil sted og legge denne tråden kanskje Skal legges inn i Pilotene svarer Velkommen til Forumet vel og merke Siter
Gjest Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 Heisann! Det er flere "Viperdrivere" her inne som driver med utdanning i USA og også minst en som allerede er ferdig med utdanninga og soloflyging og visstnok skal begynne på 331- skvadronen i Bodø. Selv har jeg tenkt å gi det en shot, opptaksprøvene går i all hovedsak ut på at du har god fysikk og at du har god mental helse. Mange psykiske tester o.l. Står litt om dette på www.mil.no, om ikke våre blivende jagerpiloter har lyst til å svare på denne tråden? Siter
Sander Guldahl Skrevet 15. august 2005 Forfatter Skrevet 15. august 2005 Hva går de fysiske testene ut på? Tror det fysiske skukke gå greit (trent i 5 år på trenings studio) men for å være sikker er det greit og vite litt Hadde astma når jeg var 5 år og det gikk vekk når jeg var 7 jeg står vel ikke i fare da? Siter
Eirik C Varvik Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 Vil ikke tro at det har noe å si. Om du ikke har astma nå lenger! De fysiske kravene er vel til befalskolen? Correct me if I'm wrong! gå på www.mil.no som er nevnt tidligere her oppe. Der vil du nok finne det meste av det du lurer på! OG du kan poste en post i "pilotene svarer" Siden der er piloter som svarer deg der Siter
Sander Guldahl Skrevet 15. august 2005 Forfatter Skrevet 15. august 2005 Det var det jeg gjorde men noen flyttet den over hit! Siter
Eirik C Varvik Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 # Generell studiekompetanse # Alder mellom 18 og 27 år God helse – flymedisinsk godkjennelse * * 100% normalt syn ukorrigert. Briller, linser eller "laseroperasjon" vil være diskvalifiserende * Minimum kroppshøyde 163cm (jagerflygere) * Sittehøyde (rygg) 83–99 cm (jagerflygere) * Lår lengde 57–66 cm (jagerflygere) Kroppsvekt 93 kg ved maksimal høyde 193 cm (jagerflygere) Hvor gjennomføres utdanningen? 1. Sentral seleksjon – Luftforsvarets- utdannings og kompetansesenter v/ Rygge flystasjon 2. Uttaksflyging – Luftforsvarets flyskole/ Bardufoss flystasjon 3. Felles befalsutdanning/ Grunnleggende befalskurs – Luftforsvarets befalsskole Kjevik 4. Offisersutdanning/ Bachelor – Luftkrigsskolen Trondheim Jagerflyger De elevene som skal bli jagerflygere, blir trent ved EURO- NATO Joint Jet Pilot Training School (ENJJPT) på Sheppard Air Force Base i Texas. Elevene får her ca. 260 flytimer med Cessna T-37 og Northrop T-38. Elevene har i tillegg 250 timer teori og 100 timer fysisk trening.Ved endt utdanning vil man operere flytypen F-16 ved en av jagerflyskvadronene. # Flermotorflyger Elever som skal fly maritime fly eller transportfly, får flytimer med enmotors Beech T-34C, og tomotors Beech T-44A på henholdsvis Whiting Field og Corpus Cristi – til sammen 270 timer. På Pensacola NAS får de også med seg “survival training”. I tillegg kommer 430 timer med teori. Ved endt utdanning vil man operere flytypen C-130 Hercules, P3 Orion eller Jet Falcon. # Helikopterflyger Den amerikanske hæren utdanner Luftforsvarets helikopter- flygere ved Fort Rucker i Alabama.Treningen omfatter 200 flytimer, fordelt likt på TH-67 og Bell UH-1H. Man skal også igjennom 300 timer med teori. Ved endt utdanning vil man operere Sea King, Bell 412 eller NH-90. Dette er fra www.mil.no http://www.mil.no/luft/start/Karriere/utdanning/article.jhtml?articleID=87269 Siter
Sander Guldahl Skrevet 15. august 2005 Forfatter Skrevet 15. august 2005 Så du for utdanningen i usa, noen som vet hvordan det er med Nordmenn der? Siter
Eirik C Varvik Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 Alle som skal ta utdanning som pilot og navigatør i forsvaret må til USA. Så det er iallefall en del fly elever der! Siter
AMO Skrevet 15. august 2005 Skrevet 15. august 2005 Så du for utdanningen i usa, noen som vet hvordan det er med Nordmenn der? Har hørt ofte at det er nordmenn som utmerker seg best på Sheppard iallefall Siter
Gjest Skrevet 9. september 2005 Skrevet 9. september 2005 Er bare og prøve, ingenting og tape på det. Jeg gjorde det og nå sitter jeg da borti USA 2 uker unna vingdato... Alle de formelle krava kan du lese om på Mil.no. Karakterer fra videregående trenger du ikke bry deg så mye om, hva du presterer på opptakstestene teller mye mere etter mitt inntrykk. Men du må være 110% motivert og kanskje ha tenkt igjennom alt du må ofre for denne utdanningen også, alt er ikke bare fryd og gammen. Fra du begynner på opptaksuka til du sitter i en F-16 kan tar minst 5 år nå som flyhelevene må gå 3 årig krigsskole så vidt jeg har forstått. Og etter det har du 12 års plikttjeneste, så man står ikke fritt til å gjøre hva man vil etter utdanningen. Og så lenge du er under utdanning, hvertfall her i USA, kan du glemme 8 timers dager og fri hver helg... I tillegg må man huske på at man først og fremst er soldat, selv om man er blitt jagerflyger. Så du må gjøre deg opp noen moralske meninger, noe som ikke alltid er like lett i ung alder kanskje... (nå veit ikke jeg hvor gammel du er da, men antar du er i videregående alder eller yngre siden du spør) Var ikke meninga og demotivere folk helt, men ville bare bringe frem ting jeg har merket selv, som jeg tror folk ikke tenker på når de sier at de vil bli jagerflyger. Men, det er jo j*vlig morro å fly og da! Siter
Sander Guldahl Skrevet 12. september 2005 Forfatter Skrevet 12. september 2005 Er bare og prøve, ingenting og tape på det. Jeg gjorde det og nå sitter jeg da borti USA 2 uker unna vingdato... Alle de formelle krava kan du lese om på Mil.no. Karakterer fra videregående trenger du ikke bry deg så mye om, hva du presterer på opptakstestene teller mye mere etter mitt inntrykk. Men du må være 110% motivert og kanskje ha tenkt igjennom alt du må ofre for denne utdanningen også, alt er ikke bare fryd og gammen. Fra du begynner på opptaksuka til du sitter i en F-16 kan tar minst 5 år nå som flyhelevene må gå 3 årig krigsskole så vidt jeg har forstått. Og etter det har du 12 års plikttjeneste, så man står ikke fritt til å gjøre hva man vil etter utdanningen. Og så lenge du er under utdanning, hvertfall her i USA, kan du glemme 8 timers dager og fri hver helg... I tillegg må man huske på at man først og fremst er soldat, selv om man er blitt jagerflyger. Så du må gjøre deg opp noen moralske meninger, noe som ikke alltid er like lett i ung alder kanskje... (nå veit ikke jeg hvor gammel du er da, men antar du er i videregående alder eller yngre siden du spør) Var ikke meninga og demotivere folk helt, men ville bare bringe frem ting jeg har merket selv, som jeg tror folk ikke tenker på når de sier at de vil bli jagerflyger. Men, det er jo j*vlig morro å fly og da! Fyfaen så heldig du er, 2 uker til du får vingen så kan du fly f16 i 12 år. Får du lære formasjons flyging og? Det ser så utrlog vanskelig ut = / Siter
Gjest Skrevet 12. september 2005 Skrevet 12. september 2005 Fyfaen så heldig du er, 2 uker til du får vingen så kan du fly f16 i 12 år. Får du lære formasjons flyging og? Det ser så utrlog vanskelig ut = / Pågangsmot, min venn, er hva som får deg videre i livet, ikke flaks. Tom Erik har ikke fått utdannelsen i fanget på et sølvfat. Selvsagt lærer de formasjonsflyging. Det er jo tross alt et yrke, ikke en hobby. Alt er vanskelig når man ikke kan det, det gjelder også formasjonsflyging. Men han har en utdannelse som jagerpilot, det har ikke du. If you catch my drift... Siter
Gjest Skrevet 12. september 2005 Skrevet 12. september 2005 Tom Erik, gratulerer så mye. (dårlig skjult misunnelse) Skal selv på utplassering v/ 338- skvadron om noen måneder, gleder meg vanvittig til bare å få være i nærheten av Vipere. Vet du hvilken skvadron du havner på? Når det gjelder karakterer fra videregående vil jeg si at det er viktig du står på og gjør ditt aller beste, slik at du får et best mulig utgangspunkt til opptaksprøvene. Det samme gjelder for opptaksprøvene og, det gjelder bare å yte sitt beste og håpe på det beste. Siter
Sander Guldahl Skrevet 13. september 2005 Forfatter Skrevet 13. september 2005 Kan jeg spørre hva snittet ditt var fra 3 gym tom? Siter
Gjest Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 Formasjonsflyging må man lære veit du. Er faktisk ikke så ekstremt vanskelig, selv om det ikke er det jeg er best på. På Sheppard lærer man mest 2-ship, og så har vi noen få turer med 4-ship på slutten. DA er det kaos enkelte ganger... Veit ingenting om hvor jeg havner enda, men satser på Ørlandet, hvertfall i begynnelsen. Karakterer er som jeg sa, ikke ekstremt vektlagt slik som andre utdanninger gjør (lege, tannlege, journalist osv osv) Etter mitt syn er det er testene som avgjør om du kommer inn eller ikke, men det skader helt sikkert ikke og ha et bra snitt... Mitt derimot var ikke veldig høyt, jeg var litt skolelei og dro vel i havn en 3,5 i snitt eller noe... (Dette var i 2000, så veit ikke hva slags karakterskala dere bruker nå, men når jeg gikk var 1 dårligst, 2 stå karakter og 6 best). Siter
Stig Sandnes Skrevet 20. oktober 2005 Skrevet 20. oktober 2005 Og slik er karakterskalaen fortsatt Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.