Gå til innhold

Flightplan, METAR og TAF


Jan-R. Storelvmo

Anbefalte innlegg

Hvor får man METAR og TAF egentlig? Får man den via flyradioen eller? Noen som vet? Og en ting til: jeg var å besøkte en flyskole. Der fikk jeg et flightplan for både IFR og VFR. Men...det er noen forkortelser jeg ikke vet hva er.

On block

Off block

Block

On ground

Off ground

Int

Acc

W/V

MT

ETO

RETO

ATO

TREND

Og på VFR flightplanen er det følgende:

TT

TH

VAR

MH

Dif

ETA

ETD

EET

ATA

ATD

AET

Info/time

Crew

Power setting

REG

Lesson

Ja, jeg vet dette ble litt langt, men får bare håpe det er noen som gidder å svare allikevel [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

MVH

Jan-Reidar Storelvmo

 

Jan-Reidar Storelvmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Jan-R. Storelvmo:

Hvor får man METAR og TAF egentlig? Får man den via flyradioen eller? Noen som vet? Og en ting til: jeg var å besøkte en flyskole. Der fikk jeg et flightplan for både IFR og VFR. Men...det er noen forkortelser jeg ikke vet hva er.

<snip>

Og på VFR flightplanen er det følgende:

TT

TH

VAR

MH

Dif

ETA

ETD

EET

ATA

ATD

AET

Info/time

Crew

Power setting

REG

Lesson

Ja, jeg vet dette ble litt langt, men får bare håpe det er noen som gidder å svare allikevel [image]
'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

MVH

Jan-Reidar Storelvmo

 

Jan-Reidar Storelvmo

Skal iallefall si hva de forskjellige tingene betyr for VFR fps, forklare alt, det vil ta alt for lang tid, men du kan jo tenke litt på de [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

 

TT -- True Track (over bakken)

TH -- True Heading (track over bakken, korrigert for vind)

VAR -- magnetisk misvisning

MH -- Magnetisk misvisning (magnetisk kurs å fly, korrigert for misvisnning)

(i tillegg skal en korrigere for kompassfeil og til slutt (flyets kompass vil vise litt feil, pga installerte ting og tang som påvirker det, og den sanne kursen en skal fly, benevnes som CH - Compas heading

Dif -- Dif?, differanse for noe, kanskje mellom ETA og ATA , jeg kan ikke svare bedre før jeg får sett i hvilken sammenheng

ETA estimated time of arrival - planlagt landingstid

ETD estimated time of departure - planlagt avgangstid

EET estimated elapsed time - beregnet medgått tid (til et punkt, eller for hele turen)

ATA actual time of arrival - virkelig ankomstid

ATD actual time of departure - virkelig avgangstid

AET actual elapsed time - virkelig medgått tid

Info/time - uten sammeheng, vet jeg ikke, kanskje Atis info, tid, smånotes etc

Crew - hvem er fartøysjef, hvem er evt annenpilot, evt navn på pax

Power setting - mål for uttak av "kraft" i motoren, enten kan det oppgis i rpm (som en igjen kan gå i tabeller og se, for forskjellige høyder, hva 2400, 2300 rpm etc gir av pwr, normalt oppgitt i % av max, der opptil 75% av max ernormal cruisesetting). Eller uttaket av kraft i motoren ,kan om den har installert variabel propell, måles ved å lese av manifoldpressure (undertrykket i inntaksmanifolden i forgasseren)

REG - ikke aning

Lesson - ved flyopplæring så har en fast program å gjennomføre, og utfører en feks nav tur 2, som lesson 23, så kan en skrible det ned her

Så til slutt, hvor en får tak i metar/taf - det er mange plasser, en kan for den flyplassen en er på lytte til ATIS, da den vil inneholde en METAR report (som i noen tilfeller kan være værmelding for 2 timer fram i tid [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ). Ellers har de største flyplassene i norge egne metkontorer der du kan møte opp og spørre de, du kan ringe de, du kan be de faxe til deg. De langt fleste flyplassene i norge har meldekontor, og der er det og tilgang til litt, iallefall skulle det være mulig å få snakket med en metrolog på telefonen, evt fått faxet værmeldinger. Du kan finne de på internett, nå både her på norske sider (url til den var langt borte nå.. men det skal finnes) eller mer internasjonale siter.

 

og har du lyst å læreflere forkortelser så kan du titte på VACC Norway i signaturen, og gå inn under aviation info, og lese til du blir sår i øya under abbrevations (norsk/engelsk versjon)

------------------

Roar Sandøy

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

http://home.online.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

METAR og TAF skaffer du deg før flyturen, enten ved fremmøte på flyplassens briefingkontor eller pr. telefon eller fax. På nettet finnes også mye info, for Europa kan du bruke http://www.lfv.se/site/pilot_info/briefing/index.asp" TARGET=_blank>svensk luftfartsverks side, ellers er http://virtualcoastair.com/metar.html" TARGET=_blank>Virtual Coast Airs link til den amerikanske værtjenesten bra, selv om det ikke regnes som en offisiell briefing å klikke seg innom.

I luften kan du finne værinformasjon i de automatiske ATIS-meldingene på de større flyplassene (simulert i FS) og i VOLMET-sendingene som dekker flere flyplasser i et større område.

Når det gjelder forkortelsene dine, har jeg noen flere oversettelser til deg, håper jeg ikke tar alt for mye feil [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

On block = Klokkeslett flyet parkeres på (i "hjulblokkene").

Off block = Klokkeslett flyet begynner å taxe.

Block = Tid mellom off og on block, settes ofte til flytid + 5 minutter.

On ground = Landingstid

Off ground = Avgangstid (i luften)

Int = ?????????

Acc = Akkumulert et eller annet ?????

W/V = Vindretning (grader)/ vindstyrke (knop)

MT = Magnetisk track (kurs over bakken korrigert for misvisning)

ETO = Beregnet tid over ...(Estimated Time Overhead)

RETO = Revidert (Revised) beregnet tid over...

ATO = Virkelig (Actual) tid over

TREND = Utvikling ????

Vennlig hilsen,

------------------

John Andreassen

LN-NRK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Godt å se at det er kommet svar til sp.målet her [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Hadde et laaangt svar jeg skulle legge inn her igår,men det forsvant [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image].

Prøver med hjelp fra Dag å finne ut hvor det er blitt av.

(lurer på om dette svaret kommer inn?)

 

Asbjørn

AFIS`n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by roarsand:

Skal iallefall si hva de forskjellige tingene betyr for VFR fps, forklare alt, det vil ta alt for lang tid, men du kan jo tenke litt på de [image]
[/image]

REG - ikke aning


Kan REG bety registration, altså registreringsnummeret til flyet?

------------------

Bent Marius Engseth

2476 Atna

engsethn@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan-R.

Det svenske luftfartsverket har, som det er sagt her, en veldig bra side med METAR og TAF. Jeg vil bare få komme med en presisering ang. de kurs-forkortelsene du spør om.

Når det gjelder kurser opererer man med følgende:

KK (Kompasskurs)

+/-DEV(Deviasjon)

= MK (Magnetisk kurs)

+/-VAR(Misvisning, variation)

= RK (Rettvisende kurs, eller true heading).

På engelsk blir det hhv. CH, DEV, MH, VAR, TH.

Er det i tillegg vind, må man som Roar sier, korrigere for denne også. Det er lett å gå surr i alle kurser, korreksjoner og fortegn, men man kan bruke huskeregler for å huske rekkefølgen, feks, Can Dead Man Vote Twice.

Mvh

Mikkel Myhre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...