Geir G Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 ok! Er det slik at piloten er klar over at flyet er på møtende kurs noen hundre meter over? Det verste jeg vet ombord er når passasjerene blir urolige og flyvertinnene løper frem og tilbake. Satt med nødutgangen og fikk ikke vindu Dete er piloten sansynlig vis klar over i tilegg til flygelederene. Spesiellt når det gjelder avstander som 100m, jeg vil si at det bare er under spesille omstendigheter. Vanlig vis er det et minst på 1000ft (333m). Det er mange som passer på deg der oppe! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrè Amundsen Skrevet 5. august 2005 Del Skrevet 5. august 2005 ok! Er det slik at piloten er klar over at flyet er på møtende kurs noen hundre meter over? Ja, det er de fullstendig klar over, de kommuniserer med hvarandre hele tiden i fra start til landing. Flygere har også sine tider der de kommuniserer med hvarandre til tider. Dette må selvfølgelig til for at sikkerheten skal være 100% for passasjerene. Det som er skummelt, er at det går veldig fort, det er snakk om 8,900 kmh/t, og på en høyde som hele 10.000m.o.h, da sier det seg selv at det må være en god sikkerhet rundt det hele. Det som også sies, er at hvis de skifter kurs der oppe kanskje pga uvær eller veldig mye trubulent område, så skjer dette fort og man er ikke alene oppe i skyene, så derfor er det viktig å ha en god kommunikasjon der oppe mellom flygere og bakkemannskap Men all kommunikasjon vil gå via datamaskin snart, men som jeg mener, man må alltid trenge en pilot i visse øyeblikk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Lian Skrevet 5. august 2005 Forfatter Del Skrevet 5. august 2005 ok! Dette var første gangen på 3 år jeg fløy passasjerfly. Har flydd litt cessna og piper i det siste og må si jeg føler meg tryggere i de.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl R Pettersen Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Vet ikke om jeg vil kalle det redsel, kanskje mer respekt eller æresfrykt. Men å se en Hercules passere 1000 fot rett over oss, vel, det var noe spesiellt ja Der kom vi i den lille Piper, og akkurat der og da så Herken ut som verdens største fly (Jada, full kontroll fra ATC's side, var nødt å vente med klatringene -- ett "råd" vi valgte å følge ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 7. august 2005 Del Skrevet 7. august 2005 Vi får som oftest beskjed dersom fly passerer 1000 fot under / over oss på møtende eller kryssende kurs, og det er like flott syn hver gang. På en flyging ifra Bergen til Kvernberget fikk vi beskjed om at det lå en fokker 50 1000 fot under oss med kurs rett mot oss. Vi titter opp og ser en fokker 50 som flyr akuratt i skytoppene, går litt ut og inn av skyene og drar med seg skyene i en stripe. Flott syn. Ellers finnes det TCAS på alle passasjerfly med høyere avgangsmasse enn 5700 kg og / eller mere enn 9 passasjerseter, om jeg ikke husker feil. TCAS gjør at du ser andre fly med fungerende mode C transponder på en skjerm med høydeforskjell i forhold til deg samt retning og avstand. Kommer du for nærme et annet fly vil systemet begynne å gi varsel om at du kommer for nærme, og kommer du veldig nærme gir systemet beskjed om at du skal endre høyde, og om du skal stige eller gå ned. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.