Gå til innhold

Noen som ville flydd i Stavanger ikvell?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer flytrafikken under et slikt vær som vi har i sørnorge ikvell? stenger man bare av å sender flyene en annen plass, eller lander de i full storm?

------------------

Hilsen

Jørgen Hellestø

http://hotell.website.no/joergen

Skrevet

Pøh, hva med å ta av fra stavanger med rotormaskin, for så å skulle lande på ekkofisk [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

ENEK 301650Z 25069G83KT Q0954

------------------

Roar Sandøy

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

http://home.online.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies"

  • Premium Medlem
Skrevet

Faktum er at helikoptere er ikke så utsatt for turbulens......rotoren er en kjempegyro som stabiliserer mye....

Det sa de i allefall på 330skv. i Bodø, og de har jo en og annen vindbyge [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Sander (som sliter med 50kts på final i kveld....3 mil kjører vi ikke....LoL)

 

quote:

Originally posted by roarsand:

Pøh, hva med å ta av fra stavanger med rotormaskin, for så å skulle lande på ekkofisk [image]
'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

ENEK 301650Z 25069G83KT Q0954


 

Skrevet

quote:

Originally posted by Øystein Eker:

Tror ikke FS real weather er helt korrekt i kveld. Mangler gust og turbulens på Sola. Men det går fint å lande på tvers av banen med C172. Motvind gir bare 10-20 knts groundspeed på landing.

Hva skal du med FS real weather? Bruk FS meteo og få de ekte metarene som vær i FS2000 [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] FS meteo henter også ned Aloft varsel for området også [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Jan Roar Rød

 

[Endret av Jan Roar Rød 30-10-2000.]

Skrevet

quote:

Originally posted by Jørgen Hellestø:

Hva skjer flytrafikken under et slikt vær som vi har i sørnorge ikvell? stenger man bare av å sender flyene en annen plass, eller lander de i full storm?


Hey

Jeg hørte nettopp på Sola tower, Tower: BRA43, be informed very strong winds, 60kt!!! :-)

men de kommer seg ihvertfal ned :-)

Tok opp 2 ATIS er før idag, http://home.online.no/~ha-hebne/somle/ATIS/"'>http://home.online.no/~ha-hebne/somle/ATIS/" TARGET=_blank>http://home.online.no/~ha-hebne/somle/ATIS/

Sindre

 

Skrevet

quote:

Originally posted by Øystein Eker:

JRR.

Hva/hvor er Meteo? Prøvde Wetter til FS98 - men ga opp.

Hei.

Meteo er et kjekt addon program som laster ned metar for det stedet du befinner deg på i FS (du kan også ta ned hele verdens metarer på engang hvis du vil). I tillegg til å ta ned metarer, laster den og ned ALOFT varsler. det er over 700 aloft stasjoner som den sjekker, derav 3-4 i Norge. Dermed får du ikke bare været slik det er i virkeligheten, men du får de varslede vindlayers i tillegg. FS meteo er shareware men det er verdt hver eneste cent. Et absolutt must have for alle som bruker FS2000. fs meteo kan du finne her: http://205.151.62.117/fsmeteoe.htm"'>http://205.151.62.117/fsmeteoe.htm" TARGET=_blank>http://205.151.62.117/fsmeteoe.htm

Ellers vil jeg nevne at FSmeteo snart vil virke fint i CFS2 [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Dette fordi Pete Dawson, som lager FSUIPC.DLL, har gått igang med å lage en fsuipc.dll som gjør at den takler CFS2, dermed vil og FS meteo virke. Har fått fsuipc.dll ver 1.992 av Pete og den virker utmerket i CFS2. Public release kommer i nov/des.

Jan Roar Rød

[Endret av Jan Roar Rød 31-10-2000.]

Skrevet

Før dep, lages det en flightplan. På denne flightplanen settes det minst en alternativ flyplass, som flyet kan lande på dersom landing på opprinnelig plass er utilrådelig. En sørger for da å ha tilstrekkelig fuel ombord slik, at den kan nå til denne plassen + andre lovbestemte minima.

Vanligvis er alternativ plass langs opprinnelig rute, eller den plassen som er nærmest opprinnelig destinasjon. Men hvis været er dårlig i et område, vil man nok legge alternativ flyplass et stykke fra dette.

Et annet moment som flyselskaper tar hensyn til, med tanke på alternativ flyplass, er flyets såkalte "slynge". DVS hvor skal flyet brukes på neste leg.? For eksempel har Braathens en rute fra SVG-BGO-AES-TRD. Fra SVG-BGO, vil nok AES bli "alternate", slik at flyet kan brukse på AES-TRD.

Happy landings!

Stian

Skrevet

Har fløyet både med helikopter ( HS S61N ) og SAAB 340 i kveld.

Kraftig vind er ikke noe problem for helikopter, man merker mest at det " vrir " litt på seg. Derimot var turen med Saab'en fra Bergen til Skien en litt mer urolig affære, skikkelig gøy !!

Med den eminente kaptein Myran i cocpiten, danset vi ned på Geiteryggen med en relativt silkemyk landing.

Skrevet

Hei Jørgen,

Jeg kom fra jobb på Gardermoen for 1 time siden og har hatt arrival og departure sjekker på fly til og fra SVG og HAU. Trafikken hos oss i SAS, har gått som normalt, dvs. jeg har ikke registrert noen kanselleringer på våre dataskjermer.

En kollega stasjonert i Manshester rapporterte om et forrykende uvær der med snø.

Mvh

Fred Vonstett

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...