Gå til innhold

Freeze and Crash


Hans Utne

Anbefalte innlegg

Hei,

 

I løpet av de to siste døgn så har jeg erfart noe som de fleste ønsker å unngå. Ved online flyging, etter ca 1 time online, så fryser PCen, eller jeg får en ukontrollert reboot.

Benytter FS9, ADSL via trådløs aksess og ruter (porter korrekt satt), SB3 med voice, på en Toshiba laptop (M - 1.7GHz) med 1Gb RAM.

 

Dette har nå skjedd 4 ganger, både med Level-D 767, Cessna CitationX og standard 737.

 

Intet spesielt er registrert umiddelbart før crash, og det skjer like uventet hver gang.

 

Noen som har noe clue, eller har opplevd noe lignende?

 

Edit: Har i ettertid funnet ut at det har intet med online-aktivitet å gjøre, det samme skjer offline ""

Så her må nok andre remedier til.

 

Med hilsen fra en som ønsker å fly mer ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar sikte på å hjelpe deg med dette Hans...

 

Først håper jeg du kan svare på følgende..

 

1. Har du / bruker du Active Sky eller default weather

her under også kun SB3 weather ?

 

2. Hva har du installert i løpet av siste uken. ?

 

3. Hva slags anitvirus / firewall / router har du ?

 

4. Send meg gjerne også et screenshot av scenery library listen din og fs9.cfg - post@tknudsen.com

 

Jobber natta nå, men om du sender så skal jeg kikke på dette her så fort som bare mulig.

 

Det høres ikke så skummelt ut som det kan virke på deg.

 

Så får vi håpe vi kan løse dette kjapt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom,

 

Kan opplyse at jeg nettopp hadde en delvis online-flight mellom ENBR og BIKF, dvs startet offline på ENBR, og gikk online rundt VALDI, FL360. Denne turen fungerte som den skulle, men uten tilkoblet headset (USB) og joystick (USB). Gjorde dette ene og alene for å prøve meg frem.

 

Sitter igjen med to inntrykk så langt, enten varme-problem (viften går selvfølgelig, men ikke på høyttrykk), eller et IRQ-problem/tilsvarende ifm tilkoblet utstyr.

 

Så til dine spm:

1. Kun SB3 vær

2. Av installasjon siste periode så inngår LevelD 767-300, men alt dette ser ok ut, inkl navdata-delen (noe gjenstår). I tillegg la jeg inn Lago Mesh for Sør- og Nord-Scandinavia idag.

3. WinXP Firewall, Norman antivirus og SpeedTouch router/modem, i tillegg LinkSys WiFi aksess-pkt.

4. Får komme senere hvis behov

 

Et annet moment før flight. Slettet alle Aircraft data som lå under Documents and Settings / User / Programdata / Microsoft / FS9, idet jeg oppdaget at mange eldre fly lå i listen som ikke lenger var i bruk. Etter restart av FS så inneholder katalogen nå kun aktive fly.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vi får prøve oss litt frem her å se...

 

Sitter igjen med to inntrykk så langt, enten varme-problem (viften går selvfølgelig, men ikke på høyttrykk), eller et IRQ-problem/tilsvarende ifm tilkoblet utstyr.

 

Vifte og varme utvikling er og høres ut som en fornufig teori Hans.. Dette er vanligvis en sterk ufordrer til CTD og CT Restart.. Jeg tenkte mer også her om muligheten for en driverkonflikt. Men dette kan selsagt ikke utlukkes uten å installere nye drivere for f.eks usb.... Lite trolig at dette hjelper deg i dette tilfellet, men verdt et forsøk.

 

punkt 2

Dette er vel min sterkeste teori så langt Hans.. For det første vil jeg ha fjernet Norton Antivirus fortest mulig. Dette er bare å be om trøbbel. Dette programmet har ingen eller liten grunn til å beskytte deg annet en å gi deg falsk trygghet. En annen faktor som jeg personlig synes er værre med Norton er at den stopper ikke trojaner, worms og pest av typen adaware, spyware, junkware og andre mailware... Så i tillegg til alt dette så suger den FPS... Med andre ord et meget unyttig program. Beskyttelses prosenten er på hele 17%

 

Når dette er sagt så anbefaler jeg deg noen gratis programvare som f.eks AVG Antivirus - dette er både gratis, solid og beskyttende. Samt at det bruker ikke særlig nevneverdig systemressurser.

 

punkt 3

 

Det å bruke SB3 været er greit i og for seg, men det kan bety at du ber om trøbbel. SB3 weather.dll bruker ressursene til weather.dll som er default i FS og denne er meget kjent for å lage mange flotte CTD i FS. Så jeg hadde nok her ville anbefale deg å invistere de få pengene til skal til for å få Active Sky.. Dette er mye bedre og gir nå med sin versjon 5 også FS Sky World og mange flotte nye effekter...

 

punkt 4

Ser du i nyere tid har installert og slettet en del ting..

Det er en god start å huke vekk en etter en av disse i fs scenery library for å se om det kan hjelpe...

 

Det høres også ut som om du har hatt mye installert på maskinen og så avinstallert dem igjen.. Vel da kan det være at det ligger mye tomme og ubrukelige programmer i registeret ditt. Dette kan ha en trolig årsak til CTD og CT Reboot. Prøv med et freeware register cleaner program.

www.download.com og søk på ordet.

 

Så til slutt i denne omgangen vil jeg anbefale deg å

å gjøre følgende

 

Defragmenter maskinen

Installer nyeste skjermkort driverne samt reinstall DirectX 9c

Gå hit www.pandasoftware.no og ta online testen på antivirus .. I og med du har brukt Norton så kan jeg nesten med sikkerhet si at du vil garrantert oppdage mange flotte virus og trojaner på maskinen din.. Disse bruker utrolig mye cpu ressurser.. Testen er gratis og er ment til kun og informere deg om hva du har.

 

Veldig bra.....

 

Er det router funksjon på wifi aksess punktet ditt ????

husk router på router gir ingen kollisjonsputer.

 

Vel lar det være med dette i denne omgang.

Lar meg høre hva statusen er etter dette Hans ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Tom,

 

Du nevner nattarbeid? Ikke helt våken? ""

Til pkt 2, ikke Norton, Norman ""

Til pkt 3, nei, SB3 er eneste mulige i og med at du flyr online, hvis ikke kan det bli store differanser mellom ATC og Pilotens værdata (på VATSIM).

Til pkt 4, skal ta en titt.

 

Ellers er både AdAware og Defrag kjørt mer enn en gang (standard prosedyre her i huset) ""

 

Og, til slutt, WiFi aksess punkt indikerer "null ruter", dvs det er kun er trådløs forlengelse av Ethernet-porten. Ruteren sitter ene og alene i selve ADSL-modemet (4-punkts ruter til ADSL).

 

I og med at ting ser ut til å fungere delvis igjen, så ser jeg ikke noen grunn til å fortsette tråden i denne omgang. Men, vil gi et hint senere om evt "findings", i tilfelle også andre kan dra nytte av det.

 

Takk skal du ha Tom.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hans. Gledelig å se du får fart på sakene igjen...

 

Beklager om Norton , kanskje ikke helt våken nei.. Men når dette er sagt så må jeg få si at Norman heller ikke er så mye å skyrte ta... Selv bruker jeg Trend Micro og har pr dags dato ikke opplevd virus eller hatt problem med trojaner etter installsjon for 1 år siden. FPS i fs er lik null... Hadde Norman før og etter en virus sjekk på www.pandasoftware.no så kom der mange nye opp som jeg ikke viste var der en gang. Så etter installasjon av Trend Micro ble disse fjernet for godt..

 

Når dette er sagt så vil jeg også få si at SB3 er nok ikke det eneste i og med man flyr online på VATSIM.. Active sky har innbygget module for nedlasting av værdata fra VATISM og i værste tilfelle kan differansen mellom atc og pilot her bli ikke værre en forskjellen på QNH på f.eks 1011 hos atc og 1012 for pilot med active sky.... Tuner man inn radioen på 122.00 å hører atis så stemmer denne med atis lagt inn av atc og været ellers på vatsim..

Men det var kanskje ikke dette du mente eller ?

 

Vel fint å se at ting kommer seg nå Hans og jeg håper du får mange gledelige timer med VATSIM.. Ser frem til hilse på deg via ASRC i nær fremtid..

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...